جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » واکنش همسر احمدرضا جلالی به پخش «اعترافات اجباری» او از تلویزیون ایران

واکنش همسر احمدرضا جلالی به پخش «اعترافات اجباری» او از تلویزیون ایران

همسر احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام، که تلویزیون دولتی ایران روز یکشنبه ویدئویی ضبط شده از اعترافات او را پخش کرد، در گفت‌وگو با رادیو فردا اتهام‌های منتسب به آقای جلالی را رد کرد و تأکید کرد که این اظهارات تحت فشار ضبط شده است.

ویدا مهران‌نیا در گفت‌وگو با فرهنگ قویمی از رادیو فردا همچنین گفت که هیچ اطلاعی از ملاقات‌های ادعایی همسرش با فردی که مأمور جذب او معرفی شده نداشته است.

او با اشاره به «سه ماه زندان انفرادی» همسرش و شرایط نگهداری او در مدت بازداشت یادآور شد که احمدرضا جلالی چهره‌ای علمی است که در مدت بازداشت با تهدید به کشتن بچه‌هایش مواجه شده و در مقابل ضبط این ویدئو به او وعده آزادی داده شده است.

او گفت که بارها از دولت سوئد خواسته است تا در این زمینه روشنگری کند.

همسر احمدرضا جلالی در این گفت‌وگو با اشاره به ویدئوی پخش شده از اظهارات همسرش گفت که او صد در صد تحت فشار بوده، به ویژه آنکه در مدت سه ماه انفرادی فقط در هر ماه به مدت یک دقیقه اجازه تماس با خانواده‌اش را داشته است.

او از قول همسرش می‌گوید که در هنگام ضبط این نوار ویدئویی اگر جمله‌ای را درست نمی‌گفته او را مجبور می‌کردند که قطع کند و از ابتدا آن را بیان کند.

همسر احمدرضا جلالی همچنین به رادیو فردا گفته است که اگر همسرش اطلاعات حساسی داشت، او را ممنوع‌الخروج می‌کردند و به زمانی اشاره می‌کند که در ایران لپ‌تاپ او به سرقت رفته بود و در محل کار او به آقای جلالی گفته شده بود که این موضوع جای نگرانی ندارد چون او به اطلاعات خاصی دسترسی ندارد.

خانم مهران‌نیا همچنین به رادیو فردا گفت که آخرین تماس تلفنی‌اش با همسرش سه روز قبل بوده و با وکیل همسرش آقای دریابیگی نیز هیچ تماسی ندارد.

او همچنین گفت که پس از بازگشت حکم اعدام همسرش از دیوان عالی کشور، اکنون برای این پرونده درخواست اعاده دادرسی ارائه کرده‌اند.

تلویزیون دولتی ایران شامگاه یکشنبه ۲۶ آذر، نوار ضبط شده از اعترافات احمدرضا جلالی پخش کرد که توسط بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران تهیه شده بود.

در این ویدئو که ترکیبی از اظهارات آقای جلالی و اطلاعاتی است که توسط راوی بیان می‌شود، ادعا شده که این پزشک و پژوهشگر زندانی در انتقال اطلاعات منجر به ترور چند محقق ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

وکلای آقای جلالی پیشتر عنوان کرده‌اند که شواهد ارائه شده در دادگاه اولیه «تحت فشار کسب شده» و آنها «به هیچ وجه اتهامات علیه او را تأیید نمی‌کنند».

بخش اعترافات تلویزیونی از روش‌های مرسوم جمهوری اسلامی برای تحت فشار قرار دادن زندانیان سیاسی است و بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری چنین اعترافاتی را فاقد وجاهت می‌دانند.

پیشتر در سال ۹۱، زمانی که جمهوری اسلامی اعترافات تلویزیونی ۱۲ متهم به دست داشتن در ترور کارشناسان هسته‌ای خود را پخش کرد، عفو بین‌الملل به شدت از این اقدام انتقاد کرده و تأکید کرده بود که پخش اعترافات تلویزیونی، با ماده ۱۴ معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مغایرت دارد و حقوق متهمان و مظنونان را نقض می‌کند.

رادیو فردا