جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سعد حریری: حزب‌الله در امور همه کشورهای عربی دخالت می‌کند و ایران در پشت پرده این دخالت است.

سعد حریری: حزب‌الله در امور همه کشورهای عربی دخالت می‌کند و ایران در پشت پرده این دخالت است.

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان شامگاه دوشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد اگر حزب‌الله سیاست فعلی خود را تغییر ندهد، از سمت نخست‌وزیری استعفا می‌دهد.

نخست‌وزیر لبنان گفت مواضع شبه‌نظامیان حزب‌الله که امنیت کشورهای عرب را تهدید می‌کند کاملاً محکوم است.

سعد حریری گفت:‌ به این خاطر استعفایم را به‌حالت تعلیق در آوردم که فرصت کافی برای گفتگو فراهم شود تا لبنان به کشوری بی‌طرف تبدیل شود. وی تصریح کرد تهدید امنیت کشورهای عربی توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله کاملاً محکوم است. این اظهارات سعد الحریری در بیانیه‌یی اعلام شد. در این بیانیه آمده است: هر موضعی توسط شبه‌نظامیان حزب‌الله علیه برادران عرب که ثبات کشورهایشان را هدف قرار دهد هرگز برای ما قابل‌قبول نخواهد بود.

الحریری در این گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد که حزب‌الله باید در مشکلات منطقه‌ای بی‌طرف باشد و در امور دیگر کشورها دخالت نکند. او همچنین گفت که دلیل دخالت‌های حزب‌الله در منطقه، ایران است.

نخست وزیر لبنان که تصمیم گرفت استعفایی را که در چهارم ماه نوامبر از ریاض اعلام کرد به تعویق بیاندازد افزود:‌ ما می‌خواهیم سیاست خویشتن‌داری و دوری از جنگهای منطقه‌یی را در پیش بگیریم و لبنان را به کشوری بی‌طرف تبدیل کنیم.

سعد حریری: با صراحت تمام و بدون هیچ تعصبی باید بگویم که رژیم ایران هر کجا که رفت فتنه‌انگیزی کرد، ویران کرد و تخریب کرد.

حریری به این دلیل استعفا داد که حکومت ایران و گروه حزب‌الله که در دولت لبنان سهیم است در امور لبنان و دیگر کشورهای عرب دخالت می‌کنند. او هم‌چنین به طرح تروری اشاره کرد که قصد جان او را داشت. حریری رژیم ایران و حزب‌الله را متهم کرد که در کشورهای عرب فتنه‌گری می‌کنند.