جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه

آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه

اسد پوتین را در آغوش گرفته است.

خاورمیانه در 24 ساعت گذشته تحولات زیادی را پشت سر گذاشت. یکی از این تحولات بازگشت حریری به لبنان بود. با این حال، تحولات بیشتر حول محور بحران سوریه بود؛ به ویژه با سفر بشار اسد به روسیه و دیدار و گفتگوی وی با پوتین، بار دیگر همه نگاه به سوریه و تحولات آن خیره شد.   در حالی که عملا کار داعش در سوریه یکسره شده است ، ولادمیر پوتین و بشار اسد در شهر سوچی روسیه با یکدیگر ملاقات کردند. رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند که عملیات نظامی در سوریه به مرحله پایانی نزدیک می‌شود. سران دو کشور همچنین بر ضرورت آغاز فرایند سیاسی در سوریه تأکید کردند.

رایزنی های تلفنی پوتین با ترامپ، سلمان، نتانیاهو و سیسی

رئیس‌جمهور روسیه یک روز پس از دیدار با رئیس‌جمهور سوریه، تلفنی با سران آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.
بنا بر اعلام کرملین، پوتین در گفت‌وگو با ترامپ برای «تسهیل روند حل سیاسی» بحران سوریه بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و توافق‌های صورت‌گرفته میان مسکو و واشنگتن، اعلام آمادگی کرده است.
پوتین همچنین بر تعهد مسکو بر اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرده و آن را عامل ثبات در منطقه خوانده است.

اسد در آغوش پوتین/رایزنی های تلفنی پوتین با ترامپ، سلمان، نتانیاهو و سیسی / بازگشت حریری به لبنان/ حمله شدیدالحن حریری به روحانی

بنا بر اعلام کرملین، پوتین همچنین در گفت‌وگو با پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور مصر، آن‌ها را در جریان نتایج گفت‌وگوهایش با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، قرار داده است.
پوتین سه‌شنبه شب با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت‌وگو کرده است.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه می‌گوید این تماس از سوی نتانیاهو برقرار شده و نخست‌وزیر اسرائیل در مورد «مسائل عملی» در مورد مناطق آتش‌بس در جنوب سوریه با پوتین صحبت کرده است.
بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی که حدود 30 دقیقه طول کشیده، با «حضور نظامی ایران در سوریه» به شدت اعلام مخالفت کرده است.
پایان نشست روسای نیروهای مسلح ایران-روسیه و ترکیه
شب گذشته نشست مشترک رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح ایران ، روسیه و ترکیه در سوچی پایان یافت.
 سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که دوشنبه شب وارد روسیه شد، روز سه شنبه در نشست مشترک با همتایان روس و ترک خود  آخرین وضعیت مقابله با تروریسم در سوریه و اتخاذ راهکار مشترک برای ادامه روند پاکسازی گروهک‌های تروریستی و تکفیری و بازگشت مجدد امنیت وثبات پایدار به سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.سرلشکر باقری پیش از حضور در این نشست سه جانبه که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، دیدار دو جانبه ای با والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه داشت.
اسد در آغوش پوتین/رایزنی های تلفنی پوتین با ترامپ، سلمان، نتانیاهو و سیسی / بازگشت حریری به لبنان/ حمله شدیدالحن حریری به روحانی

نشست سه جانبه سرلشکر باقری با همتایان روس و ترک خود مقدمه ای برای نشست روز چهارشنبه روسای جمهور سه کشور است که در سوچی برگزار می شود.

 

  هشدار آمریکا به شهروندانش برای سفر به عربستان

به گزارش المیادین، وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان این کشور برای سفر به عربستان سعودی هشدار داد.

اسد در آغوش پوتین/رایزنی های تلفنی پوتین با ترامپ، سلمان، نتانیاهو و سیسی / بازگشت حریری به لبنان/ حمله شدیدالحن حریری به روحانی

این هشدار وزارت امور خارجه آمریکا به‌دلیل ادامه تهدیدات تروریستی و همچنین خطر موشک‌های بالستیک عنوان شده است.