پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » در دیدار ولایتی و حریری «دقیقا»چه گذشت؟

در دیدار ولایتی و حریری «دقیقا»چه گذشت؟

افشاگری عجیب رسانه لبنانی

رسانه لبنانی «بیروت ریپورت» با انتشار مطلبی  خبر دیدار ولایتی و حریری را درجریان آخرین دیدار علی اکبرولایتی نماینده ویژه نظام ولایت فقیه به بیروت را منعکس نمود:

گروه بین الملل- رجانیوز: به گزارش رجانیوز، مشروح گزارش این رسانه لبنانی در ادامه آمده است:
«ما از حریری، دولت و مردم برای پیروزی‌های اخیر درمقابل نیروهای تروریستی تمجید می‌کنیم».
باتوجه به اخبار این روزها، ممکن است عبارت بالا مربوط به یکی از سران سعودی به نظر بیاید! چراکه سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان به خاطر آنچه که او تهدید جانی از طرف ایران اعلام کرده، در پناهندگی عربستان به سر می‌برد؛ اما دود زمانی از سر شما برخواهد خواست که بدانید این جمله، نقل قولی است از مشاور رهبر ایران، آن هم یک روز پیش از اینکه حریری متن استعفای خود را از عربستان مخابره کند!
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین الملل طی ملاقاتی با حریری گفت: «تشکیل دولت وحدت ملی میان 8 مارسی‌ها ( ائتلاف تحت رهبری حزب الله) و 14 مارسی‌ها( ائتلاف تحت رهبری حریری) یک پیروزی، یک موفقیت بزرگ و موهبتی است برای مردم لبنان…».
«ما یک جلسه خوب، مثبت، سودمند و کاربردی با سعد حریری داشتیم، چرا که روابط ایران و لبنان همیشه سازنده بوده و ایران همواره از استقلال لبنان حمایت می کند…».
آیا این جملات به معنای تهدید حریری توسط ایران است یا تبریک به اوست؟
ممکن است شما در پاسخ از من بخواهید که این سخنان را به سادگی نپذیرم و گول ظاهر را نخورم؛ یا بگویید که این‌ها پروپاگاندای ایرانی است و حریری هرگز این سخنرانی را تایید نخواهد کرد، چرا که دروغ محض است.
اما حریری نه تنها این صحبت‌ها را تایید نمود، بلکه روز جمعه آن را برای صدها روزنامه‌نگار ایمیل کرد. درواقع حریری گزارش سخنرانی‌ها و ملاقات‌های روزانه خود را برای روزنامه‌نگاران ارسال می‌کند. قاعدتا کارکنان او پیام‌هایی را ارسال نمی‌کنند که از نظر حریری اثرات تبلیغی سوء داشته باشد.
اگر به تصاویر هم نگاه کنید، مشخص است که حریری در هر دو عکس لبخند زده و احساس راحتی دارد؛ البته این‌ها به نوعی نقل به مضمون‌ند و ما ممکن است هرگز از محتوای اصلی مذاکره بین آن دو مطلع نشویم. اما بسیار عجیب است که حریری سخنان کسی را منتشر می‌کند که ظاهرا زندگی‌اش را تهدید کرده است.
من این پست را در اینستاگرام را نوشتم چون شما از بسیاری از پوشش‌های خبری مربوط به ایالات متحده، چنین روایتی را نخواهید شنید. گزارشی که داستان حریری را با یک سوال کوچک در حالی روایت می‌کند که طبق معمول با ایران خصومت داشته وآنچه را که برنامه مقابله با فساد عربستان نامیده شده، در بوق و کرنا کرده است.
متن پست در اینستاگرام:
CNN ساعت‌ها در حال تکرار طوطی‌وار برنامه تلویزیون سعودی‌هاست، و بدون کوچکترین تردیدی مدعی است که شاهزاده‌ای با ابرقایق تفریحی نیم میلیارد دلاری و صرف میلیاردها دلار برای بمب های فرود آمده برسر مردم دیگرکشورها، رهبری «جنبش ضد فساد» را برعهده دارد! گویی دزد را داروغه شهر کرده اند! بِکی اندرسون درحالی که سر از پا نمی‌شناخت در CNN گفت: «او اعلام کرد که  دست به اقدام زده و دوباره اقدام خواهد کرد… هیچ کس از این خانه تکانی در امان نیست». چه کسی نیاز به تبلیغ دارد، وقتی رسانه رایگان، مفت مفت در حال تبلیغات است؟
روایتی در بیروت وجود دارد مبنی بر این که جان حریری هرگز مورد تهدید واقع نشده ( پلیس و ارتش لبنان اعلام کردند هیچ اطلاعاتی دراین باره بدست نیاورده‌اند)، بلکه استعفای او از خوف برآشفتن سعودی‌هاست، زیرا حریری و خانواده‌اش اموال و دارایی‌های بسیاری در عربستان دارند.
نکته جالب توجه این که مواضع ضد قطری سعودی‌ها نیز دقیقا بعد از گرم شدن تنور روابط بین ایران و قطر کلید خورد. در این مورد، عربستان سعودی عَلم مبارزه با تروریسم برافراشت! با این شرایط، آیا مقابله با فساد بهانه‌ای جدید برای استحکام پایه‌های قدرت نیست؟
بنظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر، حریری نیز همچون قطر با ایران و متحدان لبنانی‌اش روابط صمیمانه‌ای پیش گرفته و بارها درباره لزوم مذاکره و سازش صحبت کرده و از کار مشترک با نمایندگان حزب الله در مجلس درمواردی مانند افزایش کارکنان دولت و موارد انتخاباتی سخن رانده است. این همان نکته‌ای است که درباره استعفای او غالفگیر کننده می‌نماید؛ به نظر می‌رسید شرایط سیاسی و انتخابات لبنان در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند( نکته‌ای که سید حسن نصرالله نیز به آن اشاره کرد).
در ادامه، متن کامل ایمیلی را مشاهده می کنید که توسط دفتر حریری از جلسه با ولایتی به رسانه‌ها ارسال شده است. باید توجه داشت که حریری در همان روز ملاقات‌های دیگری نیز داشت؛ از جمله ملاقات با مدیر یکی از شبکه‌های تلویزیونی که درباره مالکیت معنوی و کانال‌های کابلی ربوده شده بود. آیا این نوعی مشکل روانی و روشی عجیب برای پایان دادن به روزی است که با ترس( از تهدید) شروع شده باشد؟
متن کامل ایمیل ارسالی دفتر سعد حریری به رسانه‌ها:
دفتر مطبوعاتی نخست وزیری -12 آبان 1396
ملاقات ولایتی با حریری
نخست وزیر سعد حریری، امروز در سرای کبیر با علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران؛ محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان و هیأت همراه ملاقات کرد. نادر حریری مسئول دفتر سعد حریری نیز در این ملاقات حضور داشت. ولایتی بعد از این دیدار گفت: «ما یک جلسه خوب، مثبت، سودمند و کاربردی با سعد حریری داشتیم، چراکه روابط ایران و لبنان همیشه سازنده بوده و ایران همواره از استقلال، قدرت و دولت لبنان حمایت می‌کند. ایران از حریری، دولت و مردم برای پیروزی های اخیر درمقابل نیروهای تروریستی تمجید می کند و امیدواریم که شاهد موفقیت‌های بیشتر باشیم. تشکیل دولت ائتلافی میان 8 مارسی‌ها (ائتلاف تحت رهبری حزب الله) و 14 مارسی‌ها (ائتلاف تحت رهبری حریری) یک پیروزی، موفقیت بزرگ و موهبتی است برای مردم لبنان… پیروزی لبنان دربرابر تروریست‌ها به منزله پیروزی همه ما در مقابل تروریسم است. دستاورد‌های به دست آمده در سوریه نیز، هم یک موفقیت برای دولت و مردم سوریه است و هم یک پیروزی برای ماست. می‌دانیم که این تروریست‌ها توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا تغذیه می‌شوند. شکست آنها به مثابه شکست توطئه‌های صهیونیستی-آمریکایی علیه ماست. پیروزی دولت و ملت عراق درمقابل جریان جدایی‌طلب حلقه دیگری ازسلسله این پیروزی‌ها بود. بنابراین پیروزی لبنان، سوریه و عراق نمایانگر پیروزی محور مقاومت در منطقه است که پیروزی همه ماست. ما پای صحبت‌های نخست وزیر حریری درباره اقدامات انجام شده در سطح منطقه بودیم و از منافع لبنان در منطقه حمایت می کنیم».
کمیته قانون انتخابات
نخست وزیر حریری ریاست جلسه‌ای با هیأت وزیران را درباره اجرای قانون انتخابات برعهده داشت که با حضور وزرایی چون علی حسن خلیل، محمد فنیش، نهاد المشنوق، جبران باسیل، طلال ارسلان، ایمان شقیر، یوسف فنیانوس، علی قانصو و بیار بوعاصی و دبیرکل کاخ نخست وزیری فواد فلیفل برگزار شد.
OSN
نخست وزیر حریری با مارتین استوارت، مدیرعامل شبکه OSN دیدار کرد. استوارت اعلام کرد که بخشی از مذاکرات او با نخست وزیر حریری پیرامون محافظت از تولیدات رسانه از دزدی دریایی و و لزوم حمایت از مالکیت معنوی در لبنان و در نتیجه حمایت از اقتصاد و تولید در لبنان بوده است.
مترجم: زهرا اظهری