جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سعودی خود را آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای می‌کند

سعودی خود را آماده ساخت دو نیروگاه هسته‌ای می‌کند

پادشاهی عربی سعودی گام اول برای ساخت نیروگاه هسته‌ای را با هدف تولید برق  برداشت و از شرکت‌های بین‌المللی متخصص در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خواست اطلاعات لازم برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای را در اختیارش قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقامات پادشاهی عربی سعودی به شرکت‌های متخصص در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای دو ماه وقت داده‌اند تا به درخواست این کشور برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با هدف تولید برق پاسخ دهند.

ریاض در نظر دارد تا سال 2032 توان تولید برق هسته‌ای در کشور سعودی را به 17 گیگاوات برساند. این مقدار معادل حجم تولید 17 نیروگاه‌ هسته‌ای است و این پروژه، یکی از بزرگترین پروژه‌های تولید برق هسته‌ای به شمار می‌رود.

پادشاهی عربی سعودی دومین کشور منطقه خلیج است که به استفاده از برق هسته‌ای روی آورده است. پیش از این امارات متحده عربی با ساخت چهار نیروگاه هسته‌ای که توسط کره جنوبی طراحی و ساخته می‌شود، خود را به عنوان اولین کشور خلیجی در این زمینه معرفی کرد. اولین نیروگاه برق هسته‌ای امارات سال آینده کار خود را آغاز خواهد کرد.

پیش از این یک مقام مسئول در پادشاهی عربی سعودی اعلام کرده بود این کشور در نظر دارد در سال 2018 قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای تولید برق را منعقد کند.

ماهر العدوان، مدیر اجرایی بخش انرژی‌های تجدیدپذیر شهرک هسته‌ای ملک عبدالله اعلام کرد عملیات جایابی برای مشخص کردن اماکن مناسب و امن برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای سعودی در حال انجام است. این دو نیروگاه می‌توانند بین 2500 تا 3000 مگاوات برق تولید کنند و قرارداد ساخت آنها در آخر سال 2018 منعقد خواهد شد.

او در نشست «برق در سعودی» گفته بود که هیات دولت یک پروژه ملی انرژی هسته‌ای را تصویب کرد و این پروژه توسط شهرک هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر ملک عبدالله انجام خواهد شد تا امکان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با هدف افزایش منابه انرژی را برای کشور پادشاهی عربی سعودی ممکن کند.

به گفته او در برنامه پیش‌بینی شده، ساخت دو نیروگاه هسته‌ای است که هر کدام توان تولید 1200 تا 1600 مگاوات برق دارند.