جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت عراق به زودی فروش نفت از کرکوک به ایران را آغاز خواهد کرد

دولت عراق به زودی فروش نفت از کرکوک به ایران را آغاز خواهد کرد

قرار است در آینده‌ای نزدیک، عراق، فروش نفت خام از میادین نفتی کرکوک را به پالایشگاه کرمانشاه ایران آغاز کند.

این خبر را پنجشنبه 2 نوامبر، علاء الیاسری مدیرکل شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو)، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد.

الیاسری در این مصاحبه گفت: «عراق از هر گونه تصمیم آینده سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که در راستای حمایت از بهای نفت باشد، پشتیبانی می‌کند».

او همچنین درباره تنش اخیر میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان افزود: «عراق خواهان آن است تا همه صادرات نفت منطقه کردستان عراق را تحت کنترل خود در آورد».

مدیرکل شرکت سومو در ادامه پیش بینی کرد که صادرات نفت خام از کرکوک به بندر جیهان ترکیه، از طریق خط لوله انتقال نفت کردستان، در ماه نوامبر از سر گرفته شود.

وی گفت: «عراق همچنین در آینده بسیار نزدیک، فروش 15 هزار بشکه نفت خام در روز را از میادین نفتی کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه ایران آغاز خواهد کرد. این محموله های نفتی توسط کامیون به مقصد منتقل خواهد شد».

پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق که روز 25 سپتامبر برگزار شد، تنش میان بغداد و اربیل شدت یافت. پیش از این اقلیم کردستان صادرات نفت را به طور مستقل آغاز کرده بود که این مساله، خشم بغداد را برانگیخته بود. از این رو دولت عراق سهم اقلیم کردستان را از بودجه قطع کرده بود.

روز 16 اکتبر، نیروهای عراقی در عملیاتی، باز پس گیری مناطق مورد مناقشه را آغاز کرده و در نهایت توانستند این مناطق از جمله استان نفت خیز کرکوک را که از سال 2014 در کنترل کُردها بود، به کنترل خود در آورد.

اکنون دولت عراق می‌گوید که همه میدان‌های نفتی باید تحت اداره دولت مرکزی باشد و هرگونه توافق برای صادرات نفت هم باید از راه شرکت ملی نفت صورت گیرد.