جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ارتش عراق اربیل را تهدید کرد… اگر بمباران کنید، جایی برای پناه گرفتن نخواهید یافت

ارتش عراق اربیل را تهدید کرد… اگر بمباران کنید، جایی برای پناه گرفتن نخواهید یافت

ارتش عراق اعلام کرد اقلیم کردستان همه توافق‌های امنیتی پیشین را زیر پا گذاشته است و به اقلیم “آخرین فرصت” را برای انجام این توافقات داد.

فرماندهی مشترک عملیات ارتش عراق روز چهارشنبه اول نوامبر 2017 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اقلیم کردستان همزمان با مذاکرات، در حال ساختن مواضع و جابجا کردن نیروهایش است و این اقلیم سیاست “تعویق و خیانت” برای کشتن نیروهای ارتش عراق است.

ارتش عراق تاکید کرد آنچه اربیل انجام می‌دهد غیرقابل قبول و مخالف توافقات پیشین است و در صورت لزوم ارتش عراق به ایمین سازی مناطق مرزی کردستان خواهد پرداخت.

در همین چارچوب فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق از آنچه “مسئولیت‌پذیری عالی و حکیمانه” حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در ارسال یک گروه نظامی عالی‌رتبه برای دیدار با هیات امنیتی اربیل و اعطای مهلت برای حمایت از شهروندان و جلوگیری از ریخته‌شدن خون‌های بیشتر خواند، تقدیر کرد.

به گفته ارتش عراق، اقلیم کردستان و هیات مذاکره‌کننده آنها شامگاه سه‌شنبه 31 اکتبر به طور کامل پیش‌نویس توافق انجام شده را که نتیجه مذاکرات هیات فدرال و نمایندگان اقلیم کردستان بود، کنار گذاشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: «آشکار است که وقت‌کشی مذاکره‌کنندگان اربیل و آنچه پس از همه این مذاکرات و توافقات انجام دادند، بازگشت به نقطه اول که مخالف همه توافقات قبلی است و این امر کاملا غیرقابل قبول است.»

ارتش عراق افزود: «اقلیم کردستان در طول دوران مذاکرات نیروهای خود را جابجا کرد و مواضع جدیدی ساخت که موانعی در مسیر تحرک نیروهای فدرال شود و به آنها ضربه بزند. نمی‌توان درباره این موضوعات سکوت کرد و این وظیفه ماست که از شهروندان و نیروها دفاع کنیم. به اربیل مهلت محدودی داده شد تا با پیش‌نویسی که درباره آن مذاکره شد، موافقت کنند ولی آنها این پیش‌نویس را کنار گذاشتند. متاسفانه آنها سیاست وقت‌کشی و خیانت برای کشتن نیروهای ما را در پیش گرفته و ما چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.»

در پایان این بیانیه آمده است که نیروهای فدرال مامور امنیت مناطق، مرزها و حمایت از شهروندان است و دستور جدی برای عدم درگیری و جلوگیری از ریخته شدن خون‌ها دارند ولی اگر نیروهای مسلح مرتبط با اربیل موشک یا خمپاره به سوی نیروهای فدرال پرتاب کنند و افرادی را بکشند یا موجب هراس شهروندان شوند به استناد قانون فدرال تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و جایی برای پناه گرفتن نخواهند یافت.»