جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر خزانه‌داری آمریکا: اقدام‌هایی بازدارنده علیه حزب‌الله لبنان اتخاذ خواهیم کرد

وزیر خزانه‌داری آمریکا: اقدام‌هایی بازدارنده علیه حزب‌الله لبنان اتخاذ خواهیم کرد

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه 25 اکتبر تاکید کرد که واشینگتن، اقدام‌های بازدارنده‌ای علیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، منوچین طی سخنانی در کنفرانس «ابتکار عمل آینده سرمایه‌گذاری» در ریاض پایتخت سعودی، افزود: «با متحدانمان در منطقه، بسته‌ای از اقدام‌ها علیه حزب‌الله تهیه کرده‌ایم».

حزب‌الله لبنان گروهی است که از سوی نظام ایران تاسیس و پشتیبانی می‌شود. این گروه متهم اقدام‌های مختلف در مناطق مختلفی از جهان و منطقه است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دوشنبه 24 اکتبر در اشاره به بمب‌گذاری مقر تفنگداران آمریکا در لبنان در سال 1983، در توئیتی نوشت کشورش 241 سربازی را که در بیروت و به دست حزب‌الله لبنان کشته شدند را از یاد نخواهد برد.

هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز دوشنبه 23 اکتبر گفت آنها که پایگاه تفنگداران آمریکا در لبنان را در سال 1983 منفجر کردند اینک رهبران حزب‌الله شده‌اند. او تاکید کرد که «ایران حملات تروریستی را برای ناکام کردن تلاش‌های صلح به کار می‌برد و همه جهان باید با این کشور و نمایندگانش مقابله کند».

پیش از این برخی از سران حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، 21 اکتبر جاری اعلام کردند که این مجلس طی روزهای آینده، تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حزب‌الله لبنان پشتیبانی شده از سوی تهران، تصویب خواهد کرد.

این اقدام‌ها در راستای سیاست‌های جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد که از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری، اتخاذ کرده است. او از منتقدان جدی توافق هسته‌ای با ایران است.

دونالد ترامپ 13 اکتبر، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تصویب نکرد و همچنین تهدید به لغو این توافق‌نامه کرد. او 16 اکتبر اعلام کرد که احتمال دارد توافق هسته‌ای را در نهایت لغو کند.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.