شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر می‌کند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یوکیا آمانو، مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، جهت دیدار با مقامات ایران شنبه آینده به تهران سفر می‌کند.

اطلاعیه این نهاد روز چهارشنبه سوم آبان در خبرگزاری آلمان بازتاب یافته است که عنوان می‌کند که آقای آمانو در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به چگونگی بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران و نظارت بر توافق اتمی وین خواهد پرداخت.

این سفر کمتر از دو هفته پس از آن انجام می‌شود که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای وین سر باز زد و تهدید کرد که اگر کنگره ایالات متحده یا متحدان آمریکا علیه ایران سخت‌گیری نکنند، واشینگتن از این توافق خارج خواهد شد.

به دنبال عدم تایید پایبندی ایران به برجام، کنگره آمریکا تا اواسط ماه دسامبر فرصت دارد تا در قبال توافق اتمی وین موضع‌گیری کند. احتمال دارد که کنگره تحریم‌های پیشین اتمی که در نتیجه برجام لغو شده بودند را بار دیگر بازگرداند.

این در حالی است که آقای آمانو تاکید داشته که طبق توافق هسته‌ای وین برنامه اتمی ایران تحت شدیدترین نظارت‌های بین‌المللی قرار دارد. مقامات ایران نیز سفر روز شنبه آقای آمانو به تهران را نشانه حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق هسته‌ای وین دانسته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران سفر سفر یوکیا آمانو به تهران را «در ادامه دیدارهای متقابل میان مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ایران با هدف مرور آخرین وضعیت همکاری‌ها و ارتباطات دو طرف در زمینه‌ برجام، امور پادمانی و همکاری‌های هسته‌ای در امور صلح‌آمیز» توصیف کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: «سفر آمانو در فضای کنونی که در اثر اظهارات بی‌پایه و غیرقابل قبول مقامات آمریکایی علیه برجام ایجاد شده و با توجه به این‌که وی در تمامی گزارش‌های رسمی خود به شورای حکام، پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام را تایید کرده است، نشانه‌ای مستحکم مبنی بر حمایت قاطع این نهاد بین‌المللی از برجام محسوب می‌شود».

یوکیا آمانو پس از اظهارات ترامپ درباره توافق هسته‌ای عنوان کرده بود که ایران تاکنون به تعهداتش بر مبنای این توافق پایبند بوده است.