جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » به دنبال انتشار گزارش‌هایی از نقض حقوق کردها در شهر کرکوک، آیت‌الله سیستانی از بغداد خواست تا از کردهای کرکوک محافظت کند

به دنبال انتشار گزارش‌هایی از نقض حقوق کردها در شهر کرکوک، آیت‌الله سیستانی از بغداد خواست تا از کردهای کرکوک محافظت کند

 

آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق روز جمعه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ از دولت این کشور خواست تا از کردهای استان کرکوک حمایت کند.

درخواست آیت‌الله سیستانی توسط یکی از نمایندگان وی در خطبه نماز جمعه شهر کربلا اعلام شد.

فراخوان آیت‌الله سیستانی به دنبال انتشار گزارش‌هایی از نقض حقوق کردها در شهر کرکوک و دیگر مناطق تحت کنترل نیروهای عراقی، اعلام شده است.

پیام سیستانی پس از آن اعلام شد که روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره فرار بیش از ۱۰۰ هزار خانواده کرد از کرکوک منتشر شد.

نوزاد هادی استاندار اربیل به خبرنگاران گفت پس از تحوات اخیر حدود ۱۸ هزار خانواده کرد از شهر کرکوک به شهرهای سلیمانیه و اربیل منتقل شدند.

وی افزود: «این خانواده‌ها بیشتر به خاطر هجوم نیروهای حشد الشعبی سپاه پاسداران ایران به کرکوک به سوی شهرهای دیگر کردستان فرار کردند.

نیچروان بارزانی خواستار مداخله سیستانی شد

نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق به حیدر العبادی به خاطر استقرار نیروهای دولتی در دو استان کرکوک و نینوا اعتراض کرد و از آیت‌الله سیستانی و جامعه جهانی خواست جهت ممانعت از وقوع درگیری‌ها مداخله کنند.

به گزارش شبکه سومریه نیوز، نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: «بعد از اینکه حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در کنفرانس خبری ۱۰ اکتبر خود تهدید کرد که ارتش و نیروهای حشد شعبی سپاه پاسداران ایران به کردستان و نیروهای پیشمرگه حمله خواهد کرد، ظرف روزهای اخیر شاهد حضور گسترده نیروهای حشد شعبی و ارتش در اطراف موصل، کرکوک و خانقین با هدف حمله به پیشمرگه‌ها هستیم».

بارزانی از ایت الله  سیستانی،‌ مرجع شیعیان عراق، گروه‌های سیاسی این کشور و جامعه جهانی خواست تا به منظور جلوگیری از جنگ و دور کردن منطقه از «جنگی جدید» اقدام کنند.

وی آمادگی خود برای انجام مذاکره سازنده جهت حل تمامی مشکلات را اعلام کرده، العبادی را مسؤول وقوع جنگ و پیامدهای آن دانست.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: «در سال ۲۰۱۴ ارتش عراق در کرکوک شکست خورد و داعش بر مقادیر زیادی اسلحه ارتش مستولی شد. این نیروهای پیشمرگه بودند که به حمایت از ساکنان منطقه به مقابله با حملات داعش پرداختند و به اعتقاد ما اعمال نظر یا تحمیل هر راه حلی بر ساکنان این مناطق که مطابق خواسته آنها نباشد، مجاز نیست».

بارزانی افزود: «تشکیل اداره ویژه نظارت بر آاین مناطق در صورت تمایل ساکنان ضروری است. دولت اقلیم کردستان در این زمینه آماده همکاری است».

نخست وزیر کردستان در پایان گفت: «ما موافق مذاکره و مخالف استفاده از سلاح برای حل مشکلات هستیم».