پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » به دنبال اشغال چاه های نفت کرکوک توسط واحدهای ارتش عراق، امروز چنددرصد چاه های نفت این منطقه همچنان توسط اقلیم کردستان عراق موردبهره برداری است؟

به دنبال اشغال چاه های نفت کرکوک توسط واحدهای ارتش عراق، امروز چنددرصد چاه های نفت این منطقه همچنان توسط اقلیم کردستان عراق موردبهره برداری است؟

در سال ۹۳ با حمله گروه تروریستی داعش و با توجه به خلاء قدرت به وجود آمده، نیمه ای از استان کرکوک به همراه میادین نفتی و گازی به تصرف نیروهای اقلیم کردستان درآمد. این مناطق در نقشه میدانی با رنگ آبی مشخص شده است.حزب اتحاد دموکراتیک کردستان  وابسته به پرزیدنت مسعودبارزانی  در ۳ سال گذشته با استخراج نفت و گاز از منابع نفتی و گازی استان کرکوک، آن را از طریق خاک ترکیه به اسرائیل صادر میکرد و به فروش میرساند.

کرکوک

به ادعای سایت موسوم به  مشرق، نیروهای ارتش، بسیج (ضد )مردمی موسوم به حشدالشعبی تحت امر سپاه پاسداران، پلیس فدرال و نیروهای واکنش سریع عراق از نیمه شب دوشنبه عملیاتی را برای بازپس گیری مناطق تحت تصرف نیروهای اقلیم کردستان آغاز کرده‌اند که به کنترل آوردن میادین نفتی و گازی یکی از اهداف این عملیات مهم به شمار می‌آید.

اما برغم ادعاهای غیرمستند سایت کذائی موسوم به مشرق – اطلاعات سپاه پاسداران- گزارش های میدانی حاکی از آن است که نیروهای حزب « اتحاد دموکراتیک کردستان» (وابسته به مسعود بارزانی) در ابتدای این عملیات تهاجمی “حشدالشعبی”  برای جلوگیری از خونریزی ،  تعدادی از میادین نفتی و گازی را به نیروهای عراقی تحویل دادند و به این ترتیب در دو روز گذشته، نیروهای عراقی  در ابتدا موفق شدند حدود ۹۵ درصد میادین نفتی و گازی را در مناطق مختلف استان کرکوک از جمله « حومه غربی و جنوبی شهر، حومه شهر الدبس، حومه شهرک بای حسن را به همراه پالایشگاه و میدان‌های گاز و نفت شمال » به کنترل خود درآورند.  با این همه در حال حاضر، میدان های نفتی و گازی غرب شهر الدبس، شرق و جنوب شرق منطقه کتکه ، حدفاصل کتکه تا نون کوبرو، شرق شهر کرکوک، بخش هایی از شمال شرق منطقه داقوق» در تصرف نیروهای اقلیم کردستان باقی است .