شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رییس پارلمان اقلیم کردستان از بارزانی خواست کناره‌گیری کند

رییس پارلمان اقلیم کردستان از بارزانی خواست کناره‌گیری کند

یوسف محمد رییس پارلمان اقلیم کردستان عراق چهارشنبه 18 اکتبر با درخواست از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان برای کنار گرفتن از قدرت، گفت که بارزانی با این کار خدمت بزرگی به مردم کردستان خواهد کرد.

رییس پارلمان اقلیم کردستان در ارتباط با اوضاع کرکوک گفت که مردم کردستان اسیر دست نخبگان سیاسی قرار گرفته‌اند که ثروت ملی را صرف افزایش قدرت خود می‌کنند.

او گفت که این نخبگان سیاسی «با فداکاری‌های مردم و خون شهدا تجارت می‌کنند».

بارزانی روز سه‌شنبه وعده داد که با وجود عقب‌نشینی از کرکوک، از دستاوردهای مردم کردستان حراست خواهد کرد.

بارزانی در اولین سخنرانی پس از کنترل شهر نفتخیز کرکوک توسط ارتش عراق گفت: «مردم کردستان از هویت خود دفاع کردند و در این راه کشته شدند».

بارزانی افزود: «آنچه در کرکوک اتفاق افتاد مربوط به تصمیم فردی بعضی از سیاستمداران کرُد می‌شود. ما به مردم کُرد اطمینان می‌دهیم که دستاوردهایشان را حفظ خواهیم کرد».

او افزود: «نیروهای کرُد در مناطقی که تا پیش از اکتبر 2016 در اختیار داشتند مستقر شده‌اند».

او همچنین گفت که علت کنترل نیروهای عراقی بر کرکوک برگزاری همه‌پرسی استقلال بوده و این همه‌پرسی باطل نخواهد شد».

این تحولات در پی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از عراق در روز 25 سپتامبر روی می‌دهد. در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه 16 اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال 2016 در کنتترل کردها قرار داشت را کنترل کردند.

این اقدام در چارچوب عملیات سریعی است که با دستور حید العبادی نخست‌وزیر عراق انجام شد. هدف از این عملیات، باز پس‌گیری تمام مناطق مورد مناقشه تحت سیطره نیروهای پیشمرگه است.

نیروهای پیشمرگه کُرد سه‌شنبه از خانقین، سنجان و بعشیقه هم عقب نشینی کردند.