دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پیام ترامپ زنگ خطر را برای شرکت‌های بین‌المللی در ایران به صدا درآورد

پیام ترامپ زنگ خطر را برای شرکت‌های بین‌المللی در ایران به صدا درآورد

طی ۲ سال گذشته و بعد از امضای توافق اتمی، شرکت‌های غربی کار خود را در ایران آغاز کردند. اما اکنون که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا توافق اتمی را مورد انتقاد قرار داده، مدیران این شرکت‌ها باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

روزنامه آمریکایی والستریت ژورنال در ادامه مقالاتی که اختصاص به سخنرانی روز جمعه 13 آکتوبر، ترامپ دارد به این موضوع هم می‌پردازد که دولت آمریکا توافق اتمی ایران با قدرت‌های جهانی را مورد تایید قرار نمی‌دهد. این پیامی آشکار به تمامی طرف‌های تجاری ایران است که دولت ترامپ در مورد ایران بسیار جدی است و در صورت بازگشت تحریم‌ها، شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند می‌توانند در معرض خطر قرار بگیرند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت شرکت‌های آمریکایی که اجازه دادوستد با ایران را گرفته‌اند مشمول تصمیم جدید دولت ترامپ نمی‌شوند و به این ترتیب شرکت بویینگ می‌تواند ده‌ها فروند هواپیمای خود را به ایران بفروشد.

اما شرکت‌های زیادی و به ویژه شرکت‌های اروپایی که برای بهره برداری از بازار ایران به این کشور سرازیر شده‌اند، اکنون باید با احتیاط حرکت کنند.

در ماه‌های اخیر که پرزیدنت ترامپ تهدید کرده از توافق اتمی خارج می‌شود، شرکت فرانسوی «اورانج» که قصد ورود به بازار موبایل ایران و خرید سهام شرکت مخابرات ایران را داشت از تصمیم خود انصراف داده است.

شرکت رنو هم تدارک تولید ۲۰۰ هزار خودرو در سال را دیده است. این شرکت در ماه اوت اعلام کرد که در ظرف ۱۸ ماه ظرفیت خود را افزایش خواهد داد و سالانه ۱۵۰ هزار خودروی دیگر هم تولید می‌کند.

اما در ابتدای ماه جاری، کارلوس گوسن، مدیرعامل شرکت «رنو-نیسان آلیانس» به خبرنگاران گفت منتظر خواهد ماند تا مشخص شود  ترامپ چه تصمیمی در باره ایران خواهد گرفت.

به گزارش والستریت ژورنال، راهی که دولت ترامپ در پیش گرفته فضا را برای شرکت‌هایی که قصد فعالیت در ایران دارند را نامطمئن کرده است.

یک کارشناس امور تحریم‌ها در لندن گفت: «انگار که شمع کوچکی را فوت کرده باشند. همه آنهایی که سرشاخه نشسته بودند حالا از درخت پریده‌اند».

شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل، انی و استات اویل به مشاوران خود گفته‌اند تا روشن شدن سیاست دولت آمریکا در باره ایران هیچ قراردادی با این کشور امضا نخواهند داد.

یک کارشناس امور مالی به والستریت ژورنال گفت: «اگر کوچک‌ترین امکان بازگشت تحریم‌ها وجود داشته باشد، آنها دست به چیزی نمی‌زنند. آمریکا چوب بزرگی را بلند کرده است».