یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار معاون رئیس‌جمهوری عراق نسبت به احتمال جنگ داخلی در کرکوک

هشدار معاون رئیس‌جمهوری عراق نسبت به احتمال جنگ داخلی در کرکوک

ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهوری عراق نسبت به وقوع جنگ داخلی در استان مورد مناقشه نفت‌خیز کرکوک در صورت دست نیافتن به راهی برای حل اختلاف‌ها میان بغداد و اربیل، هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه 10 اکتبر خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهوری عراق در مصاحبه‌ای با اشاره به اظهارات قیس خزعلی، رهبر گروه‌ شبه‌نظامی موسوم به «عصائب اهل الحق» مبنی بر اینکه «حشد شعبی (ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه عراقی) آماده دفاع از استان کرکوک است»، گفت: «هر گونه اقدام گروه‌های حشد شعبی برای ورود به کرکوک، اتحاد عراق را مختل و منجر به شروع درگیری خشونت‌آمیز می‌شود».

علاوی به همراه اسامه نجیفی، معاون رئیس‌جمهوری عراق، طرح جدیدی را برای حل بحران همه‌پرسی اقلیم کردستان ارائه دادند، در نتیجه آن سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق برای دیدار با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به اربیل سفر کرد.

قیس الخزعلی رهبر گروه «عصائب اهل الحق» 30 سپتامبر تهدید کرده بود که نیروهایش می‌توانند مناطقی را که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان تصرف کرده، ظرف یک ماه باز پس گیرند.

او افزود: «با کسی که جز منطق زور را نمی‌فهد، باید با همان منطق تعامل کرد. عراقی‌ها با شجاعتشان می‌توانند جدایی‌طلبان را شکست دهند».

استان کرکوک از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است. تابستان سال 2014 پس از آن‌که داعش مناطق وسیعی از عراق را تصرف کرد و ارتش عراق از بسیاری مناطق خارج شد، نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان، کرکوک را به کنترل خود درآوردند.

به دستور دولت اقلیم کردستان، همه‌پرسی استقلال در استان کرکوک که ساکناش را عرب‌ها، ترکمن‌ها و کردها تشکیل می‌دهند هم برگزار شد. این در حالی است که از نظر اداری و رسمی، استان کرکوک تابع اقلیم کردستان نیست.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام‌آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق، چهارشنبه 27 سپتامبر، نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال را که روز دوشنبه 25 سپتامبر برگزار شده بود، اعلام کرد و بر پایه آن، 92 درصد از شرکت کنندگان، به استقلال از عراق رای «آری» دادند و حدود 7درصد هم به این اقدام «نه» گفتند.