یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تأکید بر هشیاری در قبال «تهدیدهای ایران» در گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و ترزا می

تأکید بر هشیاری در قبال «تهدیدهای ایران» در گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و ترزا می

به گزارش خبرگزاری شبتاب به نقل از رادیو فردا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، و همتای بریتانیایی‌اش ترزا می در یک گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی باید «با چشم باز تهدیدهای ناشی از ایران را ببیند».

به گزارش رویترز، سخنگوی دولت لندن در مورد این مکالمه تلفنی که بامداد دوشنبه هفدهم مهر انجام شد، گفت که دو رهبر در خصوص «ایستادن در کنار هم در برابر تهدید ایران برای خلیج فارس و منطقه وسیع‌تر خاورمیانه اتفاق نظر داشتند».

سخنگوی خانم می افزود که هر دو نخست‌وزیر توافق داشتند که «جامعه بین‌الملل باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله کند».

در این زمینه ترزا می به بنیامین نتانیاهو گفته است که بریتانیا به برجام پایبند می‌ماند؛ آن را برای امنیت منطقه ضروری می‌داند و معتقد است که برجام احتمال رسیدن ایران به توانایی هسته‌ای نظامی را برای بیش از یک دهه خنثی کرد.

از سوی دیگر، خانم می بر لزوم «نظارت دقیق‌تر» در مورد برجام تأکید کرده است.

نخست‌وزیر بریتانیا در سفر چند ماه پیش به خلیج فارس نیز ایران را به دخالت‌های مخرب در کشورهای حاشیه خلیج فارس متهم کرد؛ اتهامی که از سوی ایران رد شد.

به گزارش رویترز، گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه میان بنیامین نتانیاهو با خانم می بدرخواست نخست وزیر اسرائیل انجام شد.

در همین حال، به نظر می‌رسد که مکالمه تلفنی صورت گرفته تنها یک گام از برنامه‌های روزهای آینده نخست وزیر اسرائیل در تماس او با رهبران کشورهای مهم جهان، پیشاپیش اعلام راهبرد تازه دولت دونالد ترامپ در مورد ایران باشد.

جامعه جهانی، بر خلاف بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ، حامی ابقای برجام است و این توافق هسته‌ای را که دو سال و نیم پیش میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، در جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی کارآمد می‌داند.

در پی تغییر دولت در آمریکا، امید نتانیاهو به لغو برجام قوت گرفت، بویژه آنکه دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافقی که در عمرش دیده» توصیف کرده است.

دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته و پیشاپیش اعلام راهبرد جدید دولت خود در مورد ایران، بی‌آنکه توضیح بیشتری بدهد، از «آرامش پیش از توفان» سخن گفت.

آقای ترامپ ماه گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حکومت «تروریستی» و «دیکتاتوری» ایران را مورد انتقادهای شدید و بی‌سابقه قرار داد.

نتانیاهو یک روز پیش از سخنرانی دونالد ترامپ با او در نیویورک دیدار، و موضع خود علیه برجام را تکرار کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل خود نیز در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهان لغو یا اصلاح کلی برجام شد.

یعکوو نگل و ژنرال ذخیره یعکوو عامی درور دو تن از مشاوران پیشین امنیت ملی اسرائیل شنبه و یکشنبه در مصاحبه با شبکه‌های رادیویی این کشور گفته‌اند اسرائیل امیدوار است که راهبرد تازه دولت آمریکا انتظارات اسرائیل را در مورد ایران برآورده کند.

در حالی اسرائیل به «لغو یا اصلاح کلی برجام» و همچنین برقراری تحریم های بیشتر آمریکا علیه ایران امیدوار شده که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در روزهای اخیر گفت «نه آقای ترامپ، اگر ده تا ترامپ دیگر هم در دنیا درست شود، منافع برجام غیر قابل بازگشت است».