جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار دادستان‌کل ایران در باره فعالیت شبکه‌ تلگرام و احتمال فیلتر شدن آن

هشدار دادستان‌کل ایران در باره فعالیت شبکه‌ تلگرام و احتمال فیلتر شدن آن

دادستان‌کل کشور در ایران در مصاحبه‌ای گفته است با تاکید بر اینکه یکی از کانال‌ها برای فعالیت ضد انقلابی خود از «بستر تلگرام» استفاده می کند، هشدار داده که به‌ زودی «تکلیف شبکه ارتباطی تلگرام» در ایران روشن خواهد شد.

محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران با اشاره به پرونده مهدی جهانگیری گفته است که اصل پرونده در استان کرمان تشکیل شده است اما به‌دلیل اینکه پرونده به‌تازگی تشکیل شده است از بیان جزئیات آن معذور هستم».

منتظری درباره اینکه جهانگیری بازداشت است یا با قید وثیقه آزاد شده، گفت:« این فرد فعلاً بازداشت است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منتظری در پاسخ به این سؤال که یکی از اعضای ناظر کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفته است تاکنون شکایتی از یکی از کانال‌های تلگرامی ضدانقلاب مطرح نشده است، گفت:«این کانال برای فعالیت‌های ضدانقلابی خود از بستر تلگرام استفاده می‌کند و به‌زودی تکلیف تلگرام را روشن می‌کنیم.

گفتنی است که مقامات قضایی ایران بارها نسبت به شبکه تلگرام حساسیت نشان داده و در باره بستن یا محدود کردن آن هشدار داده‌اند.

ایران پیشتر سیستم صوتی تلگرام را مسدود کرد. محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل ایران، در تاریخ 22 آوریل سال جاری طی برنامه “نگاه یک” شبکه یک تلویزیون دولتی ایران با توجیه تصمیم مسدود کردن سیستم صوتی گفت:« سیستم مکالمه صوتی تلگرام به اذعان همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی «خلاف امنیت کشور» بوده و به همین دلیل مسدود شده است».

دادستان در آن برنامه گفت:«زمانی که این مقامات اطمینان بدهند که از بعد فنی مشکلات برطرف شده و (سیستم صوتی تلگرام) اختلالی در امنیت کشور ایجاد نمی‌کند؛ آن وقت آزاد است.»

کاربران ایرانی شبکه تلگرام در 14 آوریل این امکان را پیدا کردند که با استفاده از این پیام‌رسان تماس صوتی مستقیم مانند مکالمه تلفنی، برقرار کنند، اما پس از مدتی دولت آن را مسدود کرد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز سه‌شنبه 18 آوریل اعلام کرد که بسته‌شدن امکان تماس صوتی “با دستور قضایی” انجام گرفته است.

واعظی گفته بود که شرکت تلگرام پس از هماهنگی با وزارت ارتباطات امکان تماس صوتی را در ایران فراهم کرده بود اما پس از آن حکمی قضایی به اپراتورها داده شد تا این امکان مسدود شود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، از اقدام دستگاه قضایی در جلوگیری از برقراری تماس صوتی با پیام‌رسان تلگرام به شدت انتقاد کرد و گفت:«مسئولان این دستگاه باید در خصوص اقدام مسدود کردن سیستم صوتی تلگرام توضیح دهند.»

مطهری گفته است که فقط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید در خصوص فیلتر شبکه‌های اجتماعی و امکانات مرتبط با آن و در یک فرآیند رای‌گیری، تصمیم‌گیری کند نه قوه قضائیه.

وی افزود :«ورود مستقیم قوه قضاییه به این موضوع کار درستی نبوده است».