سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا میادین نفتی دیرالزور را تصاحب کرد! برپایی پایگاه استراتژیک روسیه در دیرالزور!

آمریکا میادین نفتی دیرالزور را تصاحب کرد! برپایی پایگاه استراتژیک روسیه در دیرالزور!

 

همزمان با پیشروی شبه نظامیان کرد وابسته به آمریکا به سمت شهر «الصور»، ارتش آمریکا با هلی برن تفنگداران نیروی دریایی برنامه اشغال میادین نفتی و گازی دیرالزور را کلید زده است.

به گزارش مشرق، با پیشروی مزدوران آمریکا در ائتلاف تجزیه‌طلب موسوم به سوریه دموکراتیک در مسیر «دیرالزور – الصور»، ارتش آمریکا از طریق هلی برن میدان گازی «کونیکو» در حاشیه شهرک «الطابیه» را اشغال کرد.

به گزارش منابع میدانی همزمان با پیشروی شبه نظامیان کرد وابسته به آمریکا به سمت شهر «الصور»، ارتش آمریکا با هلی برن تفنگداران نیروی دریایی برنامه اشغال میادین نفتی و گازی دیرالزور را کلید زده است. در این رابطه بامداد امروز میدان گازی کونیکو در شمال شهرک خشام و حاشیه شهرک الطابیه در نزدیکی رود خابور را اشغال کرد.

شبه نظامیان تجزیه طلب کرد نیز با پیشروی به سمت الصور، به نظر می‌رسد قصد دارند تروریست‌های داعش را در شهر «مرکده» محاصره کنند. مرکده شمالی‌ترین شهر قلمرو داعش بوده و دروازه ورود از استان حسکه به دیرالزور محسوب می‌شود.

منبع: اعلام الحربی

 

منابع غربی به پایگاه خبری العهد گفتند که روسیه می خواهد پایگاه نظامی برای خود در دیرالزور احداث کند.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری العهد، این منابع همچنین گفتند: مسکو می خواهد در شهر دیر الزور که مرکز راهبردی روسیه در دو سطح منطقه ای و بین المللی است، دومین پایگاه خود را پس از حمیمیم، احداث کند.

تحریم اقلیم کردستان عراق از سوی ایران و ترکیه/ احداث پایگاه نظامی استراتژیک روسیه در دیرالزور/ درگیری‌های شدید در شهر «صبراته» لیبی تحریم اقلیم کردستان عراق از سوی ایران و ترکیه/ احداث پایگاه نظامی استراتژیک روسیه در دیرالزور/ درگیری‌های شدید در شهر «صبراته» لیبی

منابع غربی دلایل انتخاب دیر الزور از سوی مسکو و توجه زیاد و استثنایی به آن را به شرح زیر اعلام کردند؛

1- سخت بودن استفاده از فرودگاه حمیمیم برای پرواز به شرق و مرکز سوریه به دلیل دوری مسافت و برتری فرودگاه دیر الزور در پوشش این مناطق
2- نزدیکی دیر الزور به پایگاه های آمریکایی در عراق
3- نزدیکی دیر الزور به میدان های نفتی مهم سوریه که مسکو می خواهد در آن سرمایه گذاری کند، به علاوه اهمیت آن در عملیات بازسازی سوریه
4- جلوگیری از عبور نیروهای معارض به سمت جنوب و محل مهمترین میدان های نفتی سوریه

منابع مذکور می گویند: در سوریه 55 میدان نفت و گاز وجود دارد که سی میدان در شرق دیر الزور ـ که منطقه طلایی است ـ قرار دارد و دولت سوریه بر هفده میدان نفت و گاز تسلط دارد که 23 درصد کل تولیدات سوریه را شامل می شود.

این منابع افزودند: نیروهای دمکراتیک کُرد سوریه بر پنج میدان نفتی تسلط دارند که کمتر از 10 درصد نفت تولید می کنند. این در حالی است که در منطقه موسوم به منطقه طلایی میدان هایی که 67 درصد تولیدات نفت و گاز سوریه را که 56 درصد تولید ملی این کشور را تشکیل می دهند وجود دارد.

از سوی دیگر، نیروهای دمکراتیک سوریه و شبه‌ نظامیان مورد حمایت آمریکا با حمایت نیروهای ویژه این کشور توانستند به سمت دیرالزور پیشروی کرده و جنگ را که از چند ماه قبل در الرقه آغاز کرده بودند، نیمه کاره رها کنند.

این پیشروی دو هدف را دنبال می کند: هدف اول: تسلط بر میدان های نفتی بزرگ که در شرق و شمال دیر الزور قرار دارد و بنیان اقتصاد سوریه به حساب می آید.

هدف دوم: تسلط بر مرز سوریه – عراق در کنار رود فرات و جنوب از طریق پل زمینی که می تواند دمشق را به تهران و بغداد مرتبط سازد و این مرحله نهایی درگیری است.