جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر اطلاعات اسرائیل: ایران به دنبال توافق درازمدت با سوریه برای ایجاد پایگاه نظامی است

وزیر اطلاعات اسرائیل: ایران به دنبال توافق درازمدت با سوریه برای ایجاد پایگاه نظامی است

وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید که «مهم‌ترین هدف از سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا مقابله با برجام است»، و همزمان، وزیر دفاع اسرائیل گفته که «ایران در چهار عرصه برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ییسرائل کاتز وزیر اطلاعات این کشور روز دوشنبه ۲۰ شهریور در نخستین روز از همایش «مبارزه با ترور» وابسته به مرکز مطالعات هرتسلیا گفت: نخست‌وزیر اسرائیل با هدف «تعلیق برجام، یا تغییر مفاد آن و یا ابطال این توافق» هفته آینده با رییس جمهوری آمریکا ملاقات می کند.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه تل‌آویو را به مقصد سفر به سه کشور آمریکای جنوبی، پیش از سفر هفته آینده به آمریکا برای دیدار با دونالد ترامپ و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ترک کرد.

وزیر اطلاعات اسرائیل روز دوشنبه گفت، «درخواست اسرائیل از آمریکا برای مقابله با برجام یک درخواست لجوجانه از آمریکا نیست بویژه آنکه رییس‌جمهوری ترامپ این توافق را بدترین توافق خوانده است».

کاتز گفت، مورد کره شمالی یک درس عبرت تلخ بود که نشان داد «دیکتاتورهایی که در سودای برنامه هسته‌ای هستند، با هدف تغییر قواعد بازی وارد مسیر گفت‌وگو می‌شوند».

این وزیر عضو حزب حاکم لیکود افزود: «مجوزی که رییس‌جمهوری آمریکا برای فروش تسلیحات چند میلیارد دلاری برای کره جنوبی صادر کرد نشان می‌دهد که بعد از اینکه ایران نیز به قدرت هسته‌ای مبدل شود، خاورمیانه به چه سمت‌وسویی خواهد رفت».

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین گفت، بنیامین نتانیاهو «باید از آمریکا بخواهد که از نقش خود در سوریه دست نکشد؛ مراقب منافع اسرائیل در توافق‌های در حال شکل باشد و دولت آمریکا و همچنین روسیه باید درک کنند که مهار ایران در منطقه باید شامل سوریه نیز باشد».