پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بحرین: قطر را تهدید نظامی نمی‌کنیم اما به کسی اجازه تهدید ثبات و امنیت را نمی‌دهیم

بحرین: قطر را تهدید نظامی نمی‌کنیم اما به کسی اجازه تهدید ثبات و امنیت را نمی‌دهیم

شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین تاکید کرد که چهار کشور پادشاهی عربی سعودی، جمهوری عربی مصر، امارات متحده عربی و پادشاهی بحرین هیچ‌گاه قطر را تهدید نظامی نکرده و نخواهند کرد، اما در عین حال به کسی اجازه تهدید امنیت و ثبات این کشورها را نخواهند داد.

وزیر امور خارجه بحرین روز جمعه 8 سپتامبر 2017 در یک سلسله توئیت نوشت که موضع‌گیری منفی قطر مشخص است و به محض پایان نشست خبری شيخ صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر کویت، موضع منفی قطر از طریق مطرح کردن شرط و شروط و مانع‌تراشی در برابر هر گفت‌وگویی که خواست‌های کشورهای مبارزه‌کنند با تروریسم را پاسخ دهد، مشخص شد.

او همچنین گفت که آنچه امیر کویت درباره آن سخت گفت، خواست ما برای ثبات در منطقه است. شیخ خالد بن احمد آل‌خلیفه در توئیتر نوشت: «امیر کویت می‌داند که تهدید نظامی از سوی کشورهایی که رابطه خود را با قطر قطع کردند، مطرح نشده است.»

او همچنین توضیح داد که قطر در اقدامی خطرناک دروازه‌های خود را به روی سربازان و تجهیزات نظامی گشوده، این در حالی است که کشورهای چهارگانه دروازه‌های خود را به روی شر و آزار تروریسمی که از قطر می‌آید، بسته‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه بحرین، حمله به مصر و ملت مصر از طریق حمایت از تروریسم، یکی از مهم‌ترین دلایل توافق ریاض و تصمیم همچنین قطع روابط با قطر است.

چهار کشور پادشاهی عربی سعودی، جمهوری عربی مصر، امارات متحده عربی و پادشاهی بحرین روز پنج‌شنبه 7 سپتامبر 2017 طی بیانیه‌ مشترکی علاوه بر تاکید بر مطرح نبودن تهدید نظامی، بر اساس این بیانیه، گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با قطر در باره اجرای مواردی که از این کشور خواسته شده را یادآور شدند.

این چهار کشور در این بیانیه از میانجیگری امیر کویت و تلاش‌های او برای هدایت قطر به راه راست و اعلام آمادگی قطر برای پذیرش ۱۳ خواسته تشکر کردند. این کشورها تاکید کردند که گفتگوها باید بدون هیچ پیش‌شرطی باشد.

چهار کشور پادشاهی عربی سعودی، جمهوری عربی مصر، امارات متحده عربی و پادشاهی بحرین از اینکه امیر کویت در باره موفقیت میانجیگری در جلوگیری از مداخله نظامی سخن گفته ابراز تاسف کردند و تاکید نمودند که گزینه نظامی راه حل بحران قطر نبوده و نخواهد بود و بحران قطر یک مناقشه خلیجی نیست و بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی در مقابل قطر اعلام موضع کرده‌اند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «بعضی از کشورها نیز به خاطر نفوذ قطر در امور آنها و ترس از عواقب آن و به ویژه حمایت‌های گذشته قطر از کودتاها، تامین مالی تروریسم و سخنرانی‌های کینه‌توزانه، نتوانسته‌اند ابراز موضع کنند».