جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه ها

اخبار ویژه روزنامه ها

 

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

کیهان

رئیس نهضت آزادی درگذشت /نفاق اصلاح‌طلبان عود کرد!

محافل مدعی اصلاح‌طلبی و طرفداری از خط امام، به تمجید و تحریف درباره شخصیت رئیس گروهک نهضت آزادی پرداختند.

 

طیفی از اصلاح‌طلبان که در گذشته «چپ» توصیف می‌شدند (از خاتمی و اسدالله بیات گرفته تا موسوی ‌بجنوردی و محسن آرمین و هادی غفاری و مصطفی معین و فیض‌ا… عرب‌سرخی و…) در کنار اعضای برخی گروهک‌ها، القاب و عناوینی را به ابراهیم یزدی نسبت داده‌اند که با سابقه و مواضع دوگانه وی تناقض دارد. جالب اینکه کسانی چون خاتمی و روحانی که تمجیدهای بلندبالا از یزدی به جای آورده‌اند، در گذشته صریح‌ترین و جدی‌ترین مواضع را درباره نفاق گروهک نهضت ‌آزادی و حتی شخص یزدی داشته‌اند.

 

اغلب همین محافل به تقطیع سابقه ابراهیم یزدی پرداخته و در کنار بیان گذشته حضور وی در کنار امام و انقلابیون، به کارنامه نفاق وی از سال 58 به بعد که با افشای اسناد لانه جاسوسی آشکار شد و شدت پیدا کرد، هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.

 

مرور عناوین صفحه اول برخی نشریات زنجیره‌ای در این میان قابل تأمل است؛
– قانون: پایان یک عمر اعتدال
– بهار: خداحافظ یار صبور آزادی/امید؛ درس یزدی برای ایران امروز
– شهروند: درگذشت ملی‌گرای میانه‌رو
– آفتاب‌یزد: سیاستمدار شکور و صبور
– ایران: وداع با سیاستمدار نیکنام
– آرمان: مرد صبور سیاست رفت/ یزدی اصلاح‌طلب تمام‌عیار بود.

 

روزنامه آرمان در عین حال جزء معدود روزنامه‌هایی بود که اذعان کرد یزدی، به تقابل با خط امام و انقلاب پرداخت. و سؤال این است که چگونه مدعیان خط امام و اصلاح‌طلبی می‌توانند از فرد و گروهکی تمجید کنند که هم ‌التقاطی بود، و هم معارض با انقلاب و محتوای قانون اساسی و جمهوری اسلامی؟!

 

یادآور می‌شود گروهک‌هایی مانند نهضت آزادی و ملی-مذهبی آن‌گونه که مهندس سحابی هم روایت می‌کرد، در انتخابات 76 رای سفید (تحریمی) دادند اما بعدها رای مردم را مصادره به مطلوب کردند. مشابه همین رفتار مذبذب را درباره اصل انقلاب و سپس، تسخیر لانه جاسوسی و ماجرای منتظری و جنگ تحمیلی داشتند.

 

پاسخ امام به نامه علی‌اکبر محتشمی‌پور ناظر به نفاق نهضت آزادی است: «ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن‌کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین – این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است».

 

ایشان همچنین چند ماه قبل از رحلت صراحتا درباره نهضت ‌آزادی فرمودند: «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهکی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود، گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تاسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید! چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنید؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‌اید؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌ایم، و صدها چرای دیگر».

 

اسناد لانه جاسوسی گوشه‌ای از پرده نفاق نهضت آزادی و یزدی را بالا زده است. همین طیف با وجود تظاهر به اصلاح‌طلبی و قبول قانون اساسی، جزو هدایتگران اصلی آشوب‌های نیابتی 78 و 88 بودند؛ آنجا که گفته شد «اصل نظام نشانه‌ است» و روی «جمهوری اسلامی» خط کشیدند. مگر می‌شود همزمان اصلاح‌طلب و برانداز بود؟ یا در خدمت آمریکا و معتدل؟!

 

افزایش 12 درصدی واردات مصرفی رشد اقتصادی را تهدید می‌کند

رشد 12 درصدی واردات مصرفی، رشد اقتصادی کشور را تهدید می‌کند.

 

روزنامه اقتصاد در گزارشی خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد تجاری کشور نشان می‌دهد در سال گذشته واردات کالاهای مصرفی چه به لحاظ ارزش و چه به لحاظ وزن رشد زیادی را تجربه کرده است؛ رشدی که از افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای نیز بیشتر است. تداوم این روند می‌تواند موجب کاهش رشد اقتصادی ‌شود.

 

اهمیت طبقه‌بندی کالاها و خدمات وارداتی بر حسب کاربرد آن از این جهت است که افزایش و کاهش واردات در هر طبقه به گونه‌ای متفاوت بر اقتصاد اثرگذار است. رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای به معنی رشد سرمایه‌گذاری در کشور است. افزایش واردات کالاهای واسطه‌ای به منزله افزایش تولید به ویژه در بخش صنعت می‌تواند قلمداد شود؛ در حالی که رشد واردات کالاهای مصرفی می‌تواند ضمن اینکه تهدیدی برای تولید این کالاها در داخل باشد، از کاهش مزیت تولید این کالا در داخل کشور خبر می‌دهد. البته تفاسیر جنبه بلندمدت داشته و نمی‌توان با نوسانات کوتاه‌مدت این نتیجه‌گیری را به قطعیت رساند.

 

براساس گزارش وزارت اقتصاد و دارایی در سال 1395 از مجموع کالاهای وارداتی، اقلام سرمایه‌ای به لحاظ وزنی افتی نزدیک به 0/5 درصد و به لحاظ ارزشی رشد 9/16 درصدی را نسبت به سال 1394 تجربه کرده‌اند.
براساس آمار واردات کالاهای مصرفی در سال 1395 رشد نزدیک به 9/42 درصدی به لحاظ وزنی و رشد نزدیک به 12/3 درصدی به لحاظ ارزشی را تجربه کرده است.

 

به جهرمی رای ندادیم وزیر شد به بیطرف رای دادیم و نشد!

 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید می‌گوید برخی اعضا جلسات فراکسیون را ترک می‌کنند اما می‌گویند تشخیص خودمان را داریم.

 

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با سایت امید گفته است: فراکسیون امید موافق رای به جهرمی نبود ولی دلیل رای آوری او این بود که برخی فراکسیونی به او رای ندادند و طبق نظر و برداشت خودشان و براساس سوگندی که خورده‌اند تصور کردند باید برخلاف نظر فراکسیون به او رای بدهند و باز برخی مسائل منطقه در رای آوردی او دخیل بود.

 

وی می‌افزاید: همانطور که ‌اشاره کردم آقای بیطرف اصلاح‌طلبی است که کاملا به اصول پایبند است و فرد منحصر به فرد و سالمی است که هر کجا رفته منشأ خیر بوده است، ولی قدرت لابی‌گری او کم است و تیمی که با ایشان کار می‌کردند تیم قدرتمندی نبودند که بتوانند جلسات زیادی برگزار کنند و نظر آنها را با ارائه برنامه‌ها و توضیحاتش جلب کنند. به عنوان مثال یکی از وزرا خودش و مشاورانش برای متقاعد کردن نمایندگان به هر یک از آنها بیش از 20 بار زنگ زد و صحبت کرد ولی آقای بیطرف نه خودش و نه مشاورانش حتی یک بار هم این کار را نکردند.

 

بارها گفته شده که رای اعضای فراکسیون امید به وزرا صددرصد فراکسیونی نبوده است، این موضوع را قبول دارید؟

 

من به رای فراکسیونی معتقد هستم اما درصدی بودند که فراکسیونی رای ندادند. اینها در جلسات فراکسیون شرکت می‌کنند ولی می‌گویند رای‌مان تشخیص خودمان است زیرا باید پیش خدا جوابگو باشیم. البته این مغایر کار تشکیلاتی است و از نظر کار فراکسیونی نقص است ولی به هر حال ما حزب نیستیم که بتوانیم نظرمان را تحمیل کنیم.

 

وی تلویحا با بی‌شناسنامه خواندن اعضای فراکسیون امید گفت: وقتی شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار را رد صلاحیت کرد و از بین افرادی که حداقل گرایش و نگرش اصلاح‌طلبانه داشته‌اند فراکسیون امید را تشکیل داده‌ایم، که البته برخی از آن افراد از همان ابتدا از فراکسیون جداشدند و باید خودشان به افکار عمومی پاسخ بدهند که چرا با اسم این فراکسیون آمدند و بعد از پیروزی از آن جدا شدند؛ کسانی که ماندند گرایش حزبی جناحی صد در صد تشکیلاتی ندارند. بنابراین فراکسیون امید متشکل از کادر احزاب نیست بلکه متشکل از افرادی است که شاید در برخی جاها حداقل‌های اصلاح‌طلبی را داشتند.

 

تابش می‌گوید با معجونی که در فراکسیون امید داریم، عارف بهترین شیوه مدیریت را دارد.

 

دیپلمات آمریکایی: بشار اسد پیروز شده کاری از دست ما برنمی‌آید

 

سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت: بشار اسد در جنگ سوریه پیروز شده است.

 

رابرت ردفورت در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی نشنال اظهار داشت: پیروزی اسد و حضور نظامی ایران در سوریه واقعیات منطقه هستند و باید به آنها عادت کرد.

 

وی گفت: گرد و خاک جنگ در سوریه آرام آرام در حال فرونشستن است. اسد پیروز این نبرد است و او در قدرت و در این کشور باقی خواهد ماند. حضور ایران در سوریه نیز تداوم خواهد داشت. این واقعیت جدیدی است که ما باید آن را بپذیریم و کار زیادی هم از دستمان در قبال آن برنمی‌آید.

 

صفایی فراهانی: دولت دوم روحانی نمره‌ای بهتر از دولت اول نمی‌گیرد

 

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت گفت کابینه دوم روحانی مانند کابینه اول او، دولت متوسطی خواهد بود.

 

صفایی فراهانی در گفت‌وگو با آرمان و در پاسخ این سؤال که «آیا تغییرات در تیم اقتصادی دولت دوازدهم می‌تواند نوید تغییرات مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم را در چهار سال آینده بدهد؟» اظهار داشت: مجموعه کابینه دوازدهم در نهایت نمره بیشتری از دولت یازدهم نمی‌گیرد. به نظر من عملکرد دولت دوازدهم نیز مانند دولت یازدهم متوسط خواهد بود. سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات، برنامه چشم‌انداز تهیه و آن برنامه به تصویب تمامی مراجع و نهایتا مقام رهبری رسید.

 

وی می‌افزاید: در برنامه ششم توسعه میزان رشد اقتصادی 8درصد در نظر گرفته شده است. در نتیجه اگر قرار است در 8 سال آتی یعنی‌تا سال1404به‌طور متوسط به این میزان از رشد اقتصادی دست پیدا کنند دولت آقای روحانی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای حصول آن داشته باشد، وزیر اقتصاد، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس‌سازمان برنامه با چه مکانیزمی در شرایط کنونی که نزدیک به دو سال ازتوافق برجام گذشته است شرایط پیشرفت را در دستور کار می‌گذارند و چه کسی هماهنگ‌کننده است، آنها باید به تحلیل و بررسی برجام بپردازند که آیا در طول این دو سال برنامه‌ها به نتیجه رسیده است و از مواهب برجام به سود اقتصاد استفاده شده است یا خیر. اگر این اتفاق رخ نداده و یا کافی نبوده است به این معناست که برنامه‌های اقتصادی نتوانسته خود را با توجه به تحولات داخلی و جهانی تطبیق بدهد. به همین دلیل آقای روحانی و این تیم باید هرچه سریع‌تر این نقایص را مرتفع کنند و رویکرد جدیدی را اتخاذ نمایند.

 

وی همچنین از کهنسالی اعضای کابینه و عدم جوانگرایی در آن انتقاد کرد.

ایران

واکنش وزارت نفت به شرط شرکای بابک زنجانی

 

مشاور وزیر نفت و مسئول کمیته وصول مطالبات این وزارتخانه در واکنش به شرط شرکای زنجانی مبنی بر پرداخت عین بدهی شریکشان در صورت بازگرداندن اموال واگذارشده گفت: شرکای زنجانی اگر می‌خواهند کمک کنند، اموال تاجیکستان، ترکیه و مالزی را پس بدهند. به گزارش تسنیم، اصغر هندی افزود: شرکت نفت از روز نخست به‌دنبال مطالبات خود بوده و این اموال را از روی ناچاری و بنابر تصمیم مسئولان رده‌ بالای اجرایی و قضایی گرفته است. وی تأکید کرد: نه‌ تنها زنجانی و شرکایش، بلکه هرکس دیگری بخواهد بدهی زنجانی را پرداخت کند، وزارت نفت اموال را طبق قیمت کارشناسی‌شده به او مسترد می‌کند.هندی تصریح کرد: با اینکه امید زیادی به بازگشت پول‌ها نداشتیم اما هر موقع که گفتند «می‌خواهیم پول بدهیم»، رفته‌ایم ولی نتیجه نگرفتیم، حتی یک درصد هم احتمال بدهیم امکان بازگشت وجوه به بیت‌المال وجود دارد، حاضر می‌شویم. به‌گفته هندی، زنجانی اموالی به‌ارزش 300 تا 350 میلیون دلار در تاجیکستان، 400 تا 500 میلیون دلار در ترکیه و بخشی هم در مالزی دارد.

 

تلاش <تیلرسون> برای حذف پست <برجامی>

 

وزیر امور خارجه امریکا در تلاش است تعداد نمایندگان ویژه امریکا را به 30 نفر کاهش دهد که شامل هماهنگ‌کننده امور اجرای برنامه جامع اقدام مشترک نیز می‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه پولتیکو، رکس تیلرسون با ارائه طرح خود به باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا طی یک نامه، خواستار کاهش تعداد نمایندگان ویژه امریکا از 70 به 30 نفر شده است که نام هماهنگ‌کننده امور اجرای توافق هسته‌ای با ایران نیز در آن وجود دارد. تیلرسون در این نامه همچنین لغو مأموریت نمایندگان ویژه امریکا در سوریه و بسته شدن زندان گوانتانامو را خواستار شده است.

توافق برای تحویل پیکر شهیدحججی

 

مشاور معاون عربی و آفریقای وزیرامور خارجه، اخبار مربوط به وجود نام شهید محسن حججی در فهرست پیکرهایی که قرار است در توافق حزب‌الله با داعش تحویل گرفته شوند را تأیید کرد. عباس گلرو در پاسخ به ایسنا در ارتباط با صحت اخبار منتشره در این خصوص گفت: حزب‌الله با هوشیاری و درایت و با هدف تعیین سرنوشت عزیزان خود در لبنان و سوریه، در شرایط برتر و با تحمیل شروط بر داعش، مذاکره را پذیرفت که در نتیجه آن قرار شد علاوه بر آزادی اسیر مقاومت، پیکر شهدای حزب‌الله و همچنین شهدای غیر لبنانی تحویل گرفته شود که نام شهید محسن حججی نیز در فهرست این توافق قرار دارد.

جوانفکر تفهیم اتهام شد

 

«علی اکبر جوانفکر» در کانال تلگرامی خود درباره‌ مراجعه به دادسرا برای تفهیم اتهام خود نوشت: روز دوشنبه، در شعبه چهارم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافتم تا به پرونده رسیدگی شود. بازپرس چندین موضوع از یادداشت‌های منتشره در کانال تلگرام را که به بازداشت غیرقانونی آقای حمید بقایی مربوط می‌شد، به اتهام توهین به مقامات قضایی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مطرح کرد تا از خودم دفاع نمایم. در پاسخ تصریح کردم: بنده اتهام توهین را نمی‌پذیرم… متعاقب آن بازپرس پرونده خواستار معرفی کفیل شد که یکی از دوستان، ضمانت بنده را پذیرفت. قرار شد طی هفته آینده لایحه دفاعیه‌ای نیز به ایشان ارائه دهم.»

آرمان

صدور حکم 2 مدیر کانال تلگرامی

شنیده شد که وکیل‌مدافع دو نفر از متهمان پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی از صدور حکم موکلینش توسط دادگاه انقلاب خبر داد. سیدعلی مجتهدزاده گفت: چهارشنبه (امروز) برای ابلاغ حکم به دادگاه انقلاب مراجعه می‌کنم، البته دادستان محترم تهران روز دوشنبه از صدور این احکام خبر داده بود. عباس جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران از محکومیت هشت نفر از متهمان کانال‌های تلگرامی خبر داده بود که به موجب حکم دادگاه به حبس از شش ماه تا پنج سال محکوم‌ شده‌اند. همچنین عنوان شد که دادگاه، محکومان را به عنوان مجازات تکمیلی به منع عضویت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فعالیت‌های رسانه‌ای محکوم کرده است.

کناره‌گیری معاون قالیباف

شنیده شد که معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در نامه‌ای به محمدعلی نجفی، شهردار تهران از سمت خود استعفا داد. ناصر امانی به دلیل وخامت حال جسمانی پدر خود از ادامه فعالیت در شهرداری تهران کناره‌گیری کرد. وی با بیان اینکه قصد داشته تا معرفی معاون جدید در حوزه برنامه‌ریزی شهر تهران به خدمت خود ادامه دهد، تاکید کرده است: به‌رغم میل باطنی و با توجه به وضعیت بسیار نامساعد جسمی پدرم و نیاز به حضورم در کنار وی، برای ادامه خدمت در سمت معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا از شهردار تهران عذرخواهی می‌کنم.

بازداشت دروازه‌بان نفت

شنیده شد که متهم دستگیرشده توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران ادعا می کند دروازه‌بان تیم نفت تهران است و او را به جای معتاد گرفته‌اند. ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر همزمان با اجرای طرحی در سه سرکلانتری خرده‌فروشان و معتادان متجاهر شهر تهران را شناسایی و دستگیر کردند. این فرد با بیان اینکه ورزشکار است و تاکنون مواد مخدر مصرف نکرده است، گفت: من دروازه‌بان تیم نفت تهران هستم.

هنگامه شهیدی آزاد شد

شنیده شد که یک روزنامه‌نگار عصر دیروز با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. ایلنا نوشت؛مصطفی ترک‌همدانی، وکیل هنگامه شهیدی با اعلام این خبر گفت: عصر دیروز خانم هنگامه شهیدی در تماسی با بنده اعلام کردند که پس از صدور قرار تامینی و تودیع آن، از زندان آزاد شدند.