شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نظام حاکم بر ایران هرگونه بازرسی از پایگاه‌های نظامی‌اش توسط آژانس را رد کرد

نظام حاکم بر ایران هرگونه بازرسی از پایگاه‌های نظامی‌اش توسط آژانس را رد کرد

دو مقام جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه هفتم شهریور هرگونه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پایگاه‌های نظامی ایران را رد کردند و دستیابی به این مکان‌ها را «بیان آرزوی آمریکا» دانستند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، در یک نشست خبری گفت که «وزارت امور خارجه و دستگاه‎های مسئول با صراحت اعلام کرده‌اند که اطلاعات اماکن نظامی ایران طبقه‌بندی شده و سری است و دستیابی به این مکان‌ها – آن هم آمریکا- قطعا بیان آروزی آنان است».

به گزارش ایرنا، وی درباره اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر امکان بازدید آژانس از مراکز نظامی ایران طبق برجام، افزود: «ما از هر موردی که منافع و مصالح ملی را تامین کند، مصمم به دفاع هستیم و این صحبت‌ها قابل استماع نیست».

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا که از مخالفان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است که در تیرماه سال ۱۳۹۴ به دست آمد، خواستار بازنگری در این توافق شده و وزارت امور خارجه آمریکا نیز هیاتی را مامور این کار کرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، که هفته گذشته به وین رفت و با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، دیدار کرد نیز موضع سرسختانه‌ای درباره این توافق دارد و از آژانس خواسته است تا برای راستی‌آزمایی دقیق برنامه هسته‌ای تهران از مراکز نظامی ایران بازدید کند.

وی روز سوم شهریور ابراز نگرانی کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به پایگاه‌های نظامی ایران را ندارند.

این اظهارات خشم مقام‌های ایرانی را برانگیخت و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنجم شهریور گفت که تهران اجازه «ورود به حوزه‌های منع شده در برجام» داده نخواهد شد.

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، روز سه‌شنبه این انتقادها را پی گرفت و با لحنی تند گفت: «آمریکایی‌ها باید این آرزو را به گور ببرند که بتوانند به بهانه برجام و یا هر بهانه دیگری از مراکز نظامی ما که جزء امنیت ملی ایران است، بازدید کنند».

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اظهارات اخیر نیکی هیلی تاکید کرد: «به هیچ وجه به آنان اجازه نخواهیم داد از تاسیسات نظامی ما بازدید کنند».

رادیو فردا