جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد طرحی را ارائه داده که به گفته او، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده می‌تواند از طریق آن، از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شود.

به گزارش سایت خبری «ورلدنت دیلی»، جان بولتون ملل گفته است که استیو بنون از مشاوران ارشد دونالد ترامپ بیش از خروجش از کاخ سفید از وی خواسته بود تا یک طرح را برای خروج از «توافق هسته‌ای معیوب با ایران» تهیه کند. اکنون که بنون دیگر در این سمت فعالیت نمی‌کند، بولتون دست به انتشار این طرح زده است.

جان بولتون معتقد است که ترامپ باید یک کمپین اطلاعاتی تشکیل دهد تا به سراسر جهان برود و حمایت لازم برای اعلامیه آمریکا درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را به دست آورد.

وی تاکید دارد که توافق هسته‌ای با ایران،یک قرارداد نیست، زیرا هیچ‌گاه به تایید سنا نرسید و با یک تصمیم رییس‌جمهوری می‌تواند تغییر کند.

بولتون در مقدمه طرح خود توضیح داده که چگونه ترامپ تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده اما پیش از دومین تاییدیه‌اش، بارها خواستار یک جایگزین برای تسلیم در برابر سیاستی شده که به روشنی از آن متنفر است.

بولتون تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای تهدید برای منافع امنیت ملی آمریکا است و روز به روز جدی‌تر می‌شود.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل سپس طرح خود را که نقشه راه آمریکا برای خروج از توافق را در آن ترسیم کرده منتشر و تاکید می‌کند که آمریکا باید تهدید کنونی علیه آمریکا و متحدانش به ویژه اسرائیل را تشریح کند.

وی نوشته است: «واژه پردازی‌های مبهم و غیرشفاف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سنگینی آشکار وزنه آن به نفع ایران، نقض‌های آشکار ایران و ادامه آن و رفتارهای غیرقابل قبول ایران همگی نشان‌دهنده آن است که برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست».

بولتون افزوده است: «ما می‌توانیم این موضوع را با ارائه اطلاعات جدید و از طبقه‌بندی خارج شده درباره رفتارهای غیرقابل قبول ایران در جهان ثابت کنیم و به سادگی دلایل خروج از توافق را برجسته‌تر کنیم».

وی همچنین پیشنهاد کرده است «آمریکا باید مشورت‌هایی با بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسرائیل و سعودی برای تشریح این طرح، آماده کردن شواهد، توسعه تلاش‌های دیپلماتیک برای تمرکز روی ایران انجام دهد و با اقدامات کنگره همکاری کند».

این مقام مسئول پیشین آمریکایی در این طرح یادآور شده که سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان نیز باید با همکاری با دولت‌های میزبان خود داده‌های لازم برای توضیح و توجیه خروج از برجام را بیابند. به طور همزمان نیز باید در سازمان ملل و سازمان‌های چندجانبه مرتبط تلاش‌هایی انجام گیرد.

بولتون دیگر گزینه‌ها را پایان دادن به حق لنگر انداختن و فرود کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی، توقف صدور ویزا برای ایرانی‌ها شامل دانشجویان و ورزشکاران، درخواست دستمزد برای قضات‌ برجسته آمریکا علیه ایران به اتهام ترور و حمایت از خواسته‌های کردها دانسته و تاکید کرده که این تلاش‌ها باید جزو اولویت‌های اصلی دیپلماتیک دولت آمریکا باشد.

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان)، 16 ژوئیه 2015 حاصل شد و یک سال بعد به اجرا در آمد. برپایه این توافق، در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این فعالیت‌ها، به تعلیق درآمد.

ترامپ از ابتدا مخالف توافق هسته‌ای بود و آن را بدترین توافق ممکن نامید.