پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست کمک کردستان عراق از اسرائیل

درخواست کمک کردستان عراق از اسرائیل

 

مقاماتی از منطقه کردستان عراق طی هفته‌های اخیر برای وساطت تل‌آویو با آمریکا درباره همه‌پرسی استقلال، به اسرائیل سفر کردند.

به گزارش مشرق، «کسنیا اسوتلووا» نماینده پارلمان  (کنست) اسرائیل اعلام کرد که تعدادی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق طی هفته‌های اخیر به اسرائیل سفر کرده و خواستار حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی استقلال آنها شدند.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط اسرائیل با کُردها در منطقه است، گفت مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجی‌گری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» وی همچنین افزود: «آنها می‌گویند که اسرائیل دارای لابی قدرتمندی (در واشنگتن) است و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) نیز گوش می‌دهد. آنها خوشحال می‌شوند اگر ما بتوانیم (به برگزاری همه‌پرسی استقلال) کمک کنیم. »

این نماینده پارلمان اسرائیل تاکید کرد که از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، «۱۰۰درصد مطمئن است».

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر نیز طی دیدار با هیئتی از کنگره آمریکا ضمن حمایت از همه‌پرسی استقلال، تمایلش به تاسیس دولت کُردی مستقل در منطقه را اعلام کرده بود.

آمریکا با اینکه بطور مستقیم با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت نکرده اما می‌گوید زمان‌بندی آن نامناسب است و در نبرد با داعش و تروریسم در منطقه اخلال ایجاد می کند.

احزاب سیاسی منطقه کردستان عراق روز ۱۷ خرداد با اجرای همه پرسی استقلال منطقه کردستان در ماه سپتامبر موافقت کرده بودند.
منبع: فارس