جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اعطای حکم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر نظام

اعطای حکم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبر نظام

مراسم تنفیذ رای مردم و نصب حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری صبح امروز، پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶/ ۳ اوت ۲۰۱۷، در «حسینیّۀ امام خمینی» برگزار شد. در این مراسم، نخست، وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری و نتایج دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد و سپس محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر نظام، متن حکم وی را در تنفیذ رای مردم و نصب حسن روحانی به ریاست جمهوری قرائت کرد.

در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوریِ حسن روحانی که با شرکت روسای قوای مقننه و قضائیه، دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران و نیز شماری از نمایندگان کشورهای خارجی برگزار شد، نخست وی و سپس رهبر نظام سخن گفتند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنانی که پس از آن ایراد کرد بر ضرورت توجه به رای مردم و نیز حقوق آنان تاکید کرد و اولویت‌های دومین دورۀ ریاست جمهوری خود را بر شمرد.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری در ایران که پیش از مراسم تحلیف انجام می گیرد، بر اساس قانون و تعابیر حقوقی بعمل آمده از آن «مشروعیت بخشیدن به رای مردم» از جانب کسی است که، بر پایۀ همین تعبیر، خود «منصوب الهی» است. آیت الله خمینی در تنفیذ حکم نخستین رئیس جمهوری ایران گفت از آنرو که مشروعیت وی «باید به نصب فقیه جامع  الشرایط باشد، این جانب به موجب این حکم رای ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم». بر این اساس، رای مردم تا هنگامی که مورد تائید ولی فقیه قرار نگیرد، فاقد اعتبار است و تنفیذ مشروعیت بخشیدن به همین رای محسوب می شود.

مراسم تحلیف حسن روحانی در روزشنبه ۱۴ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و وی بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرده و سپس سوگندنامه را امضاء می‌کند.