شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کابینه دوازدهم بسته شد!

کابینه دوازدهم بسته شد!

روزنامه  اعتماد امروز صبح نوشت: روز گذشته “موضوع تشکیل و ترکیب کابینه جدید”، در سخنان و اظهارات دولتی‌ها مسکوت نماند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری‌اش در دولت یازدهم با اشاره به اینکه رییس‌جمهور نظرات مختلف در مورد کابینه را شنیده و خود تصمیم نهایی را می‌گیرد، گفت: لیست وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور در مراحل پایانی است. رییس‌جمهور نسبت به مطالبات مردم متعهد بوده و از بهترین‌ها، هماهنگ‌ترین‌ها و مناسب‌ترین چهره‌ها دعوت می‌کند. ملاحظات و فاکتورهای مختلف در گزینش وزرا توسط رییس‌جمهور لحاظ می‌شود که قابل درک است. او درباره استفاده از زنان در کابینه که یکی از مطالبات پاسخ داده نشده اصلاح‌طلبان قلمداد می‌شود خاطرنشان کرد: همکاری با دولت را فقط در وزارتخانه‌ها محدود نکنیم. اگر برای همکاری در کابینه وزیر زنی معرفی نشود، این به معنای عدم استفاده از ظرفیت زنان نیست.
زنان همچنان نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا می‌کنند. رییس‌جمهور هم اصلا اعتقادی ندارد که نباید از ظرفیت و توانایی زنان استفاده نشود. البته ظلم به زنان و جوانان است که فکر کنیم از آن‌ها فقط باید در پست وزارت یا معاون وزیر استفاده شود. اما نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور از فعالیت‌های توییتری حامیان دولت درباره کابینه اطلاعی دارد؟ گفت: درباره چینش کابینه و فضا‌سازی در جهت تکریم یا تخریب چهره‌ها باید بگویم که رییس‌جمهور بسیار زیرک است و همه این موارد را می‌فهمد و آدم شجاعی در بیان نظر و تصمیم‌گیری است، جوگیر نمی‌شود و البته نظرات مختلف را می‌شنود و خودخواه نیست. روحانی به جای اینکه خود را پاسخگوی مطالبات برخی جریان‌های سیاسی بداند، خود را پاسخگوی مطالبات مردم می‌داند، البته تلاش‌ها و خدمات جریان‌های سیاسی را فراموش نکرده و به آن احترام می‌گذارد و آن‌ها را در نظر می‌گیرد.
 او همچنین درباره تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و جایگزینی یک مرد به جای معصومه ابتکار هم گفت: دولت برنامه‌ای برای تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه ندارد و قرار هم نیست مدیریت را به صورت جنسیتی ببینیم، بلکه ملاک توانایی افراد است و اگر کسی هم به جای خانم ابتکار بیاید بدین معنا نیست که او شایستگی لازم را نداشته است.
اما در همین حال روز گذشته محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر گزینه‌های مطرح شده برای وزارت ارتباطات، هم گفت: ما باید از آقای رییس‌جمهور تشکر کنیم که یکی از معاونین وزارتخانه را برای سمت وزارت ارتباطات برگزیده‌اند، اما تا زمانی که این اسامی اعلام نشده، حق رییس‌جمهور است که با توجه به مقتضیات موجود تغییراتی را انجام دهند و نهایتا اسم کاندیدای مورد نظر را خودشان باید اعلام کنند. به گفته واعظی اینکه در لیست رییس‌جمهور تقریبا اکثر معاونان وزارتخانه کاندیدای اصلی بوده‌اند نشان می‌دهد که خود رییس‌جمهور می‌داند کاری که در این وزارتخانه انجام شده، توسط خود وزیر انجام نگرفته بلکه یک کار تیمی بوده و مجموعه مسوولان با هم کار کردند. این بهترین قدرشناسی رییس‌جمهور از همه مسوولان و مدیران وزارتخانه است که از خود بدنه یک کاندیدا را برگزیدند.
اما وزارت کشور هم جزو وزارتخانه‌هایی است که اصلاح‌طلبان چندان از اتفاقات درون آن راضی نیستند. جایی که قرار است رحمانی‌فضلی به وزارت خودش در دولت دوازدهم هم ادامه دهد. او روز گذشته گفته است: انتخاب من به عنوان وزیر کشور به خاطر روحیه توسعه‌گرایانه‌ام بود، لذا اگر توفیق خدمت باشد و آقای روحانی هم تصمیم بگیرند به همین دلیل خواهد بود. دغدغه اصلی بنده برای وزارت کشور موضوع توسعه در همه ابعاد از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
در همین حال دهقان وزیر دفاع هم رفتن خودش را اگرچه رسما اعلام نکرده است، اما گفته وزیر بعدی قطعا از همین وزارتخانه خواهد بود: ممکن است بنده باشم یا نباشم ولی یک نفر از داخل همین مجموعه مسوولیت را عهده‌دار خواهد شد. چیت چیان، وزیر نیرو هم دیروز در حاشیه بازدید از یک واحد تولیدی در شهمیرزاد استان سمنان گفته برادران بسیاری هستند که جای ما در کابینه بعدی بنشینند و به این ترتیب رفتن خودش را اعلام کرده است. در این میان، اما جدیدترین خبری که از کابینه دوازدهم بیرون آمده این است که حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در کابینه دوازدهم نخواهد ماند.