یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه/ یکشنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶

بسته خبری، آخرین تحولات خاورمیانه/ یکشنبه ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶

اعلام مخالفت «جبهه ترکمان های» عراق با همه پرسی اقلیم کردستان، معرفی «شاهد خاقان عباسی» به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان، ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص،  دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق، داعش به دنبال حمله به بندر مصراته لیبی، آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش و خاورمیانه «لائیک» ماجرای جدید دعوای میان عربستان و قطر، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به اعلام برگزاری نخستین انتخابات محلی توسط کردها در شمال سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک»، جمعیت کردهای «نظام فدرال در شمال سوریه»، تاریخ اولین انتخابات این منطقه را در سطوح مختلف ادارات محلی و منطقه ای اعلام کرد. این منطقه در امتداد مرز با ترکیه زیر نظر کردهای موسوم به «فدراسیون شمال سوریه» اداره می شود.

خبرگزاری نووستی به نقل از خبرگزاری کردی «حوار نیوز» گزارش داد، انتظار می رود انتخابات مذکور در 22 سپتامبر سال جاری میلادی برگزار شود.

در سوم نوامبر، انتخابات در سطح ادارات محلی، شوراهای شهر و روستاها و منطقه و در نهایت انتخابات استانی در 19 ژانویه 2018 برگزار خواهد شد. به این ترتیب، کسانی که انتخاب شوند با ورود به اتحادیه، به «کنگره دموکراتیک خلق» نیز راه پیدا خواهند کرد.

فدراسیون شمال سوریه که «منطقه فدرال در شمال سوریه» نیز نامیده می شود، در مارس 2016 ، در مناطق خارج از کنترل مقامات سوریه در شمال این کشور توسط تعدادی از گروه های کرد اعلام موجودیت نمود. با وجود استقرار این اتحادیه بر امتداد مرزی گسترده با ترکیه، اما دمشق از ابتدای تشکیل، آن را به رسمیت نشناخت.

ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص/ آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش/دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق/نخستین انتخابات محلی توسط کردها در شمال سوریه

گفتنی است، کردها به طور چشمگیری در آزادسازی استان رقه از گروهک تروریستی داعش با حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا شرکت کرده اند.

این در حالی است که مسکو بارها ابراز امیدواری کرده که وحدت و یکپارچگی سوریه حفظ شود و مشارکت کردها در حل و فصل بحران سوریه را خواستار شد.
 
اعلام مخالفت «جبهه ترکمان های» عراق با همه پرسی اقلیم کردستان

«جبهه ترکمان های» عراق دوباره بر مخالفت خود با همه پرسی جدایی اقلیم کردستان تأکید کرد.

به گزارش شبکه سومریه، جبهه ترکمان های عراق روز شنبه اعلام کرد، آینده استان کرکوک توسط مجلس نمایندگان عراق مشخص می شود.

این جبهه همچنین دوباره بر مخالفت خود با همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق تأکید کرده و از حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواستار آزادی شهرستان تلعفر در غرب شهر موصل شد.

جبهه ترکمان های عراق در بیانیه ای اعلام کرد، هیأت اجرایی این جبهه روز شنبه نشست مفصلی با حضور رئیس این جبهه برگزار کرده و در این نشست، اوضاع امنیتی سیاسی مناطق ترکمان نشین مورد بحث قرار گرفت.

ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص/ آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش/دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق/نخستین انتخابات محلی توسط کردها در شمال سوریه

این جبهه در بیانیه خود ضمن تأکید بر وحدت عراق اعلام کرد، آینده استان کرکوک باید توسط مجلس نمایندگان عراق مشخص شود و برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان برای منطقه خیر به همراه نمی آورد.

جبهه ترکمان های عراق پیش از این نیز دولت و پارلمان عراق را به اتخاذ گام های ملموس در مقابل همه پرسی اقلیم کردستان و حفظ یکپارچگی عراق در مقابل تقسیم دعوت کرده بود.

معرفی «شاهد خاقان عباسی» به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان

حزب حاکم پاکستان، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت سابق این کشور را به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب کرده است.

به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، انتخاب عباسی ۵۸ ساله به دنبال کناره‌گیری نواز شریف، از سمت نخست‌وزیری صورت گرفته است.

عباسی هفته آینده در نشست مجلس به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی خواهد شد.

ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص/ آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش/دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق/نخستین انتخابات محلی توسط کردها در شمال سوریه
دیوان عالی پاکستان در ادامه رسیدگی به اتهام‌های فساد علیه نواز شریف و فرزندانش، از او سلب صلاحیت نمود و به دنبال آن شریف کناره‌گیری کرد.

انتظار می‌رود، عباسی موقت نخست‌وزیری پاکستان را به عهده داشته باشد.

ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص

اتاق اطلاع رسانی اخبار جنگ حزب الله لبنان اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانانش روز شنبه به نزدیکی آخرین شهر در استان «حمص» که کنترل آن در دست داعش است، رسیده.

به گزارش اسپوتنیک، شهر «السخنه» واقع در مسیر اصلی بیابانی تدمر و مقر نیروهای دولتی که توسط نیروهای تروریستی داعش در دیر الزور محاصره شده اند، قرار دارد.

پیشتر اتاق اطلاع رسانی جنگ وابسته به حزب الله لبنان اعلام کرده بود، میدان گازی السخنه و بلندی های مشرف بر این منطقه در تیررس ارتش و هم پیمانان آن قرار گرفته است.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، اکثریت نیروهای تروریست داعشی از این منطقه فرار کرده اند. ارتش سوریه به همراه نیروهای حزب الله لبنان در منطقه الصحراء واقع در شرق سوریه پیشروی کرده تا به پایگاه داعش واقع در کنار منطقه الفرات حمله کنند.

نیروهای ارتش سوریه پس از آزادی شهر السخنه به دنبال پیشروی به سمت شهر دیرالزور و شکست محاصره این شهر هستند. هم اکنون ارتش سوریه در داخل تعدادی از محلات شهر دیرالزور و فرودگاه این شهر در محاصره تروریست های داعشی قرار دارد.

 دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق

یک منبع بومی در استان نینوا، روز شنبه خبر داد که گروه تروریستی داعش، «اُم یاسر المهاجر» سرکردۀ گردان الخنساء را که زنی سوری بود، از پستِ ریاست گردان برکنار کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به وبگاه شبکه السومریه گفت: علت برکناری ام یاسر، کوتاهیِ او در گاز گرفتن زنان در بازارهای تلعفر و شلاق زدن آنان اعلام شد.

وی تأکید کرد: گروه تروریستی داعش، به جای ام یاسر، یک دختر آلمانی را سرکردۀ گردان الخنساء کرد که از پست های بلندپایه در رده بندی این گروه تروریستی محسوب می شود.

وی افزود: این دختر، پیش از این که به همراه دیگر زنان داعشی از ساحل راست به تلعفر عقب نشینی کند، مسئولیت های مهمی در نینوا داشت.

گردان الخنساء متشکل از نیروهای زن داعشی است که مأموریت آن ها گاز گرفتن و شلاق زدن زنانی است که حجاب آنان مطابق با الگوی تعریف شده از سوی داعش نیست یا از لوازم آرایش استفاده می کنند.

داعش به دنبال حمله به بندر مصراته لیبی

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» از تلاش های داعش برای تجدید قوا و حمله به یکی از شهرهای مهم لیبی بعد از شکست در موصل و رقه خبر داد.

این روزنامه نوشت: شبه نظامیان تحت حمایت سازمان ملل متحد در لیبی هشدار داده اند که داعش قصد حمله  تازه ای را  به شهر مصراته دارد.

«محمد قاسری»، سخنگوی و فرمانده ارشد نیروهای «البنیان المرسوس» گفت: «ما تحرکاتی را از سوی داعش در جنوب شهر سر، در حالی که تلاش در سازماندهی مجدد، به نیروهای ما در خطوط جنوب رخنه دارد، می بینیم.»

ورود ارتش سوریه به دروازه‌های آخرین شهر تحت تصرف داعش در حمص/ آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش/دختر آلمانی سرکرده جدید داعش در عراق/نخستین انتخابات محلی توسط کردها در شمال سوریه

شبه نظامیان البنیان المرسوس، نقش کلیدی در کمک در بیرون راندن داعش از شهر ساحلی سرت در سال گذشته پس از شش ماه مبارزه و با کمک حملات هوایی آمریکا داشت.

البنیان المسوس اکنون معتقد است حمله به این شهر بندری قریب الوقوع است. این در حالی است که محمد قاسری، سخنگوی یادشده به تعداد نیروهای داعش برای تدارک حمله جدید اشاره ای نکرد.

پس از سرنگونی «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی  در سال 2011 جنگ داخلی این کشور را در خود فرو برده و به جنگجویان و افراط گرایان اجازه داده تا در سراسر لیبی جایگاه خود را حفظ کنند.

آب پز کردن یک اسیر سوری توسط داعش

منابع بومی به شبکه “شامنا” خبر دادند که تروریست های داعش، یکی از عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه را که در درگیری های اطراف “سکن الادخار” اسیر شده بود، در منطقۀ التوسعیه در شمال رقه اعدام کردند.

به گفتۀ این منابع، داعشی ها، برای شکنجه کردن قربانی، او را در دیگی پر از آب نهاده زیر دیگ آتش روشن کردند و او را تا حد مرگ جوشاندند.

آن ها همچنین ۱۰ جسد بی سر را که می گفتند متعلق به مبارزان گروه “قسد” است، در آتش سوزاندند.

خاورمیانه «لائیک» ماجرای جدید دعوای میان عربستان و قطر

یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا، گفت: آینده مورد نظرکشورش، عربستان، اردن، مصر و بحرین برای خاورمیانه در ده سال آینده، حکومت هایی لائیک، با ثبات، پیشرفته وقدرتمند است اما قطر به فکر افزایش گروه هایی همچون حماس، اخوان المسلمین و طالبان است.

به گزارش «سی ان ان عربی»، العتیبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی’PBS’ گفت: دیدگاه قطر نسبت به آینده خاورمیانه به شکل زیادی با آنچه کشورهای تحریم کننده می خواهند متفاوت است؛ اقداماتی که ما ضد دوحه انجام دادیم، لحظه ای و پیامد سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به عربستان در ماه می گذشته نبود، بلکه مانند دیگی که مدت طولانی روی آتش باشد ناگهان به جوش آمد. در واقع دو بار به جوش آمد؛ یک بار سه سال پیش که قطر به تعهدات خود عمل نکرد و یک بار اکنون.

سفیر امارات در واشنگتن افزود: اختلافات کشورهای تحریم کننده با قطر فراتر از اختلافات دیپلماتیک و در واقع بیشتر فلسفی است، اگر از امارات، عربستان، اردن، مصر و بحرین سوال کنید خاورمیانه ای که ده سال دیگر می خواهند ببینند، چگونه است، دیدگاهشان اساسا با آنچه قطر می خواهد در تعارض است ،آنچه ما می خواهیم حکومت هایی لائیک، با ثبات، پیشرفته و قدرتمند است.

العتیبی ادعا کرد: آنچه ما در10الی 15 سال گذشته در قطر دیدیم حمایت از گروه هایی مانند اخوان المسلمین، حماس، طالبان وشبه نظامیان اسلامی درسوریه ولیبی بود که دقیقا مخالف باور ما نسبت به مسیری است که خاورمیانه باید به سمت آن پیش برود. اختلاف ما با قطر بر سر این است که خاورمیانه باید چگونه باشد و این همان مشکلی است که مدتها نتوانسته ایم بر سر آن با دوحه به توافق برسیم.

وی درباره خاورمیانه ای که قطر می خواهد مدعی شد: آنها می خواهند گروه هایی مثل جنبش حماس، اخوان المسلمین و طالبان بیشتر شود. فکر نمی کنم حضور رهبران حماس و اخوان وسفارت طالبان در دوحه تصادفی باشد، شبکه الجزیره هر روز دارد این گروه ها را تبلیغ وعملیات انتحاری را ترغیب و توجیه می کند.

العتبه افزود: ما آماده مذاکره با قطر و بحث بر سر شروط سیزده گانه خود هستیم. ما یک راه حل دیپلماتیک می خواهیم، ولیاین قطر است که باید تمایل به مذاکره داشته باشد و نه ریاض و ابوظبی و واشنگتن.