شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بسته خبری روز، آخرین تحولات خاورمیانه و بین المللی / شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶

بسته خبری روز، آخرین تحولات خاورمیانه و بین المللی / شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

 سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب، دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد، حبس خانگی امیر قطر، توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران، سفر جلال طالبانی به تهران، طمع اسرائیل برای جنوب سوریه و رفتار عجیب اسرائیل در برابر تصمیم جدید یونسکو در مورد الخلیل از جمله مهم ترین خبرها و تحولات 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان یاید به مرگ صدها نفر در یمن بر اثر ابتلا به وبا نیز اشاره کرد.

 به گزارش خبرگزاریهای داخل کشور، سازمان ملل متحد در گزارشی از مرگ ۱۶۷۵ نفر در یمن بر اثر ابتلا به بیماری وبا طی ۳ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش روسیا الیوم، هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری در صنعاء پایتخت یمن اعلام کرد که از ماه آوریل تاکنون هزار و ۶۷۵ نفر بر اثر بیماری وبا در این کشور جان خود را از دست داده اند.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

وی با بیان این مطلب افزود: علاوه بر بیماری فراگیر وبا در یمن، قطحی جان دو سوم مردم یمن را تهدید می کند. ۴ استان صنعاء حجه، عمران و الحدیده بیشترین آمار ابتلا به وبا در یمن را به خود اختصاص داده اند. در مجموع ۲۱ استان در یمن درگیر بیماری وبا است.

وی خاطرنشان کرد: سقطری تنها استان یمنی است که تاکنون هیچ مورد از بیماری وبا در آن گزارش نشده است.

 سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب

منابع کُرد سوریه مدعی شدند که یک هیات نظامی روسی-ایرانی برای بررسی تحولات و اوضاع شهر «عفرین» در پی تهدیدات ترکیه، وارد ریف شمالی حلب شد.

وبگاه خبری «الدرر الشامیه» وابسته به معارضان، به نقل از منابع کُرد گزارش داد که همزمان با تهدیدات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، درباره حمله زمینی به شهر «عفرین» در صورت مواجه شدن با خطر از سوی کُردهای سوریه، هیات روسیه- ایرانی راهی شمال حلب شد.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

روزنامه سعودی الحیاة چاپ لندن در همین ارتباط گزارش داد که این هیات اخیرا به شهر «عفرین» در ریف شمالی حلب رفته تا از نزدیک در جریان آخرین دستاوردهای به دست آمده از نشست آستانه قرار بگیرد و علاوه بر آن اوضاع ریف شمالی حلب و شهر عفرین را در پی تهدید اخبر اردوغان مورد بررسی قرار دهد.

ترکیه چندی پیش اعلام کرد که مقدمات آغاز عملیات موسوم به «سیف الفرات» فراهم شده و با حضور بیش از 20 هزار عنصر از عناصر تروریستی ارتش آزاد قصد دارد به عفرین حمله کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد در صورت مواجه شدن با هرگونه تهدیدی از سوی شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، واکنش نشان خواهند داد.

اردوغان طی سخنرانی در ضیافت افطار در استان «شانلی اورفه» نیز گفته بود که اگر ترکیه با تهدیدی از سوی گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق مواجه شود، بدون تردید و بلافاصله عملیات دیگری شبیه «سپر فرات» برای تلافی آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر، رئیس حزب «اتحاد دموکراتیک سوریه» تأکید کرد که باید در برابر اشغالگری ترکیه ایستاد و نیروهای کُرد اجازه نخواهند داد که آنکارا یک وجب از خاک سوریه را اشغال کند.

صالح مسلم در گفت‌وگو با شبکه خبری «روناهی تی‌وی»  اعلام کرد که «اگر آمریکا و روسیه در متوقف کردن تجاوز ترکیه به عفرین به ما کمک نکنند، شهر عفرین در ریف شمال شرقی حلب را به ارتش سوریه تحویل خواهیم داد، همان گونه که در شهر منبج این کار را کردیم».

 دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم یک نماینده وزارت امور خارجه فرانسه گفت رهبر سوریه به تنهایی نمی تواند در درازمدت راه حلی برای جنگ در این کشور ایجاد کند.

وی افزود پاریس قصد ندارد موضوع برکناری بشار اسد را در صدر اولویت های مذاکرات قرار دهد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است که این کشور دو نکته را مد نظر قرار داده است یکی اینکه پاریس دیگر کناره گیری بشار اسد را شرط اصلی گفتگو نمی داند دیگر اینکه رئیس جمهوری سوریه به تنهایی نمی تواند راه حلی برای موضوع درگیری در سوریه ایجاد کند.

پیش از این رسانه های اروپایی اظهارات “امانوئل مکرون”، رئیس جمهوری فرانسه را منتشر کرده بودند؛ وی گفته بود که هیچ جایگزین قانونی برای بشار اسد نمی شناسد و فرانسه دیگر کناره گیری وی را پیش شرط حل منازعه در سوریه نمی داند.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

مکرون تصریح کرده بود: “این مسأله نیاز به نقشه راه دیپلماتیک و سیاسی دارد.. نمی توان فقط با استقرار نیروهای نظامی این مسأله را حل و فصل کرد و این اشتباهی بود که همه با هم مرتکب آن شدیم”.

او گفت: “اولویت های اصلی من روشن هستند: جنگ همه جانبه و فراگیر با گروه های تروریستی؛ زیرا آنها دشمن ما هستند”.

شایان ذکر است که “فرانسوا اولاند”، رئیس جمهوری پیشین فرانسه بارها تأکید کرده بود که بشار اسد در آینده سوریه هیچ جایی ندارد.

  حبس خانگی امیر قطر
امیر قطر در حال حاضر به دستور پدرش در کاخ خود در اقامت اجباری قرار دارد و تمامی تماس‌ها با وی قطع شده و یک خودروی پخش پارازیت در مقابل کاخ قرار داده شده است.
ضاحی خلفان رئیس پلیس سابق دبی مدعی شد: قطر نباید به شورای همکاری خلیج فارس بازگردد مگر اینکه تابعیت ۶ هزار نفری که تابعیت آنها لغو و حقوقشان نقض شده است، بازگردانده شود.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «حمد بن جاسم» وزیر خارجه سابق قطر باید در فهرست حامیان اصلی تروریسم قرار گیرد. تمامی مشکلات کنونی دوحه به خاطر حمایت قطر از تروریسم است.

رئیس پلیس سابق دبی مدعی شد: «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با فشارهای زیادی از سوی پدرش «حمد بن خلیفه» و «موزه» همسر وی مواجه است و آنها تمیم را برای خروج از شورای همکاری خلیج فارس و یا کناره گیری از قدرت تحت فشار قرار داده اند.

وی افزود که امیر قطر در حال حاضر به دستور پدرش در کاخ خود در اقامت اجباری قرار دارد و تمامی تماس‌ها با وی قطع شده و یک خودروی پخش پارازیت در مقابل کاخ قرار داده شده است.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که پیش از این روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده بودند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: عدم پذیرش درخواست‌های مطرح شده توسط قطر و رد هرگونه سازش توسط دوحه انعکاسی از تمایل این کشور برای ادامه سیاست‌ها با هدف بی‌ثبات‌سازی منطقه است و این رفتارها در تناقض با خواسته ها و منافع مردم قطر است.

این چهار کشور در بیانیه مشترک خود تأکید کرده‌اند که اقدامات سیاسی، اقتصادی و حقوقی بیشتری را علیه قطر وضع خواهند کرد.

  توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران
  یک شناور متعلق به عربستان سعودی که روز گذشته به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بود، توسط پاسداران منطقه دوم نیروی دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

یک منبع آگاه بعد از ظهر دیروز اظهار کرد: یک شناور متعلق به عربستان سعودی که امروز به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرده بود، توسط پاسداران منطقه دوم نیروی دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

وی افزود: این شناور صیادی از بندر دارین عربستان به آب‌های جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد که با هوشیاری پاسداران منطقه دوم نیروی دوم دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر توقیف شد.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

این منبع آگاه تصریح کرد: چهار خدمه این شناور صیادی در این رابطه دستگیر شده‌اند که تحقیقات از آنها ادامه دارد.

وی ادامه داد: نیروهای نظامی و انتظامی حفاظت از مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران را یک اصل برای خود دانسته و ضمن احترام به همسایگان خود در حوزه خلیج فارس، اجازه تعدی و تجاوز به آب‌های جمهوری اسلامی ایران را به هیچ کس نمی‌دهند و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی و حقوق دریاها با تجاوزگران برخورد خواهند کرد.

 جلال طالبانی به تهران سفر می‌کند

 منابع خبری می‌گویند «جلال طالبانی»، رئیس‌جمهور سابق عراق و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان قرار است هفته آینده به تهران سفر کند.

«جلال طالبانی»، رئیس‌جمهور سابق عراق و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان قرار است هفته آینده به تهران سفر کند.

در بیانیه‌ای که این حزب روز جمعه منتشر کرده آمده است این سفر به دعوت مقام‌های ایران انجام شده و وی برای چند روز در این کشور اقامت خواهد کرد.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

علی‌رغم این، «ناظم دباغ»، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «رودا» گفته اطلاعی از سفر جلال طالبانی به تهران ندارد.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که رییس اقلیم کردستان عراق از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان در ۲۵ سپتامبر امسال خبر داده است.

ایران ضمن انتقاد از این تصمیم آن را کاری «نسنجیده» خوانده که «آثار مخربی» بر جای خواهد گذاشت.

علاوه بر ایران، کشورهای عراق، ترکیه و سوریه نیز با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

 طمع اسرائیل برای جنوب سوریه

روزنامه تایمز چاپ انگلیس به نقل از منابعی در خاورمیانه نوشت : اسرائیل به آمریکا و روسیه برای تضمین ایجاد منطقه ای حائل در جنوب سوریه فشار می آورد تا حزب الله لبنان نتواند در این منطقه فعالیت کند.

تایمز در گزارشی نوشت: مذاکراتی بین آمریکا و روسیه درباره آینده جنوب سوریه هم اکنون در امان پایتخت اردن برگزار می شود، و هیئتی اسرائیلی در حاشیه این مذاکرات حضور یافته است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابع نظامی خاطرنشان کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مساله ایجاد منطقه حائل را در مذاکرات جداگانۀ خود با رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه بررسی کرده است.

منطقۀ حائل که اسرائیل درپی ایجاد آن است ، به طول بیش از 30 مایل از شرق بلندی های اشغالی جولان سوریه آغاز می شود و با گذشتن از شهر درعا به شهر سویداء می رسد.

تایمز نوشت : اسرائیل چندی پیش اسلحه و کمک های لجستیک برای گروهی از نیروهای مسلح (تروریست ها) در سوریه فرستاد، و خدمات درمانی در اختیار زخمی های گروه های مسلح قرار داد.

منابع نظامی اعلام کردند : تعداد زخمی های گروه های مسلح که در بیمارستان های اسرائیل برای درمان بستری شده اند ، هزاران نفر است. یکی از این زخمی ها به نام ” ابوخالد” می گوید که وی را از خط آتش بس – بین سوریه و اسرائیل –  عبور دادند و به بیمارستانی در شهر نهاریا منتقل کردند.

به نوشتۀ روزنامۀ تایمز ؛ در ابتدای بحران سوریه گروه های مسلح اگر روابط خود با “اسرائیل” را علنی می کردند با فاجعه مواجه شده و چهرۀ آنها در افکار عمومی تخریب می شد، ولی بسیاری از این گروه ها پس از مداخلۀ بسیاری از طرف های خارجی در این بحران و کاهش احتمال حل آن، دیگر به اینگونه مسائل اهمیتی نمی دهند.

رفتار عجیب اسرائیل در برابر تصمیم جدید یونسکو در مورد الخلیل

اسرائیل روز جمعه اعلام کرد در واکنش به تصمیم یونسکو برای قرار دادن بخش قدیمی شهر الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر، در این شهر یک موزه تاریخ یهودیان خواهد ساخت.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز جمعه بخش قدیمی شهر الخلیل واقع در کرانه باختری اشغالی را در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار داد. رای مثبت یونسکو به قرار گرفتن این بخش از الخلیل در فهرست میراث جهانی در شهر کراکف لهستان با پیشنهاد حکومت فلسطینی صورت گرفت.

حبس خانگی امیر قطر/ سفر هیأت نظامی روسی-ایرانی به شمال حلب/ توقیف یک شناور متعلق به عربستان در آب های ایران/ دو طرح فرانسوی‌ها درخصوص بشاراسد

دوازده کشور در این رای گیری، رای مثبت، سه کشور رای مخالف و شش کشور نیز رای ممتنع دادند.

یونسکو خبر قرار گرفتن بخش قدیمی الخلیل در فهرست میراث جهانی در معرض خطر را در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد. هدف این اقدام یونسکو جلب توجه جامعه جهانی به شهر الخلیل است که شماری از مکان های مقدس مسلمانان و یهودیان در آن قرار دارد.

اما این تصمیم یونسکو با واکنش شدید مقامات اسرائیلی روبرو شد و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آن را یک اقدام متوهمانه دیگر از سوی یونسکو خواند.

نخست‌وزیر اسرائیل به مصوبه یونسکو درباره شهر «الخلیل» حمله کرد و آن را «مزخرف» خواند.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد نتانیاهو تصمیم گرفته است یک میلیون دلار از حق عضویت اسرائیل به سازمان ملل را در پی این اقدام یونسکو کاهش دهد و از این پول برای تاسیس یک موزه برای نمایش تاریخ ساکنان یهودی الخلیل استفاده خواهد کرد.

آویگدور لیببرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز ضمن انتقاد از تصمیم یونسکو، این سازمان را دارای جهت گیری سیاسی شرم آور و ضد یهود خواند. لیبرمن در توئیتر خود نوشت: ما امیدواریم بودجه یونسکو با کمک دوستان خوبمان در آمریکا قطع شود (!)

تصمیم یونسکو با استقبال مقامات فلسطینی روبرو شد و وزیر امور گردشگری و میراث فرهنگی فلسطین آن را دستاوردی تاریخی خواند که هویت فلسطینی الخلیل و مقام ابراهیمی این شهر را که به مردم فلسطین تعلق دارد تایید می کند.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین نیز در بیانیه ای اعلام کرد این تصمیم یونسکو به اثبات دروغ های اسرائیل در مورد تاریخ شهر الخلیل کمک می کند و آن را یک پیروزی دیپلماتیک خواند.

از زمان به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یکی از اعضای یونسکو، این چهارمین محلی است که ذیل عنوان فلسطین ثبت می شود.

شهر الخلیل که در کرانه باختری رود اردن واقع است میزبان بیش از دویست هزار فلسطینی است و چند صد نفر جمعیت یهودی آن در یک شهرک به شدت محافظت شده زندگی می کنند.

اسرائیل شهر الخلیل را همراه با سایر نواحی کرانه باختری، شرق بیت المقدس و نوار غزه در جنگ سال 1967 خاورمیانه اشغال کرد و از آن زمان به بعد به رغم انتقادات گسترده بین المللی این مناطق را در کنترل خود دارد.