سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری؛ آخرین تحولات خاورمیانه/ پنج شنبه پانزدهم تیرماه

بسته خبری؛ آخرین تحولات خاورمیانه/ پنج شنبه پانزدهم تیرماه

اقدامات احتمالی کشورهای محاصره کننده قطر/ گزارش آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور/ نابودی منطقه با حمله نظامی به قطر/ 9 ایرانی در بند زندان های امنیتی عربستان

عدم توافق در مورد تشکیل مناطق کاهش تنش در سوریه، اقدامات احتمالی کشورهای تحریم کننده قطر، حمله هواپیماهای روسیه به داعش از هزار کیلومتری، محل پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه، جزئیات پنجمین نشست آستانه، نابودی منطقه با حمله نظامی به قطر، گزارش آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور و تعداد زندانیان ایران در عربستان، از جمله مهم ترین تحولات و خبرهای 24 ساعت گذشته خاورمیانه بوده اند. در این میان، باید به اظهارات اردوغان در مورد مسائل منطقه ای و هشدار به اقلیم کردستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور ترکیه، با بیان اینکه مطالبات چهار کشور عربی از قطر غیر قابل قبول است، از رایزنی خود با رئیس جمهور روسیه در مورد مناطق کاهش تنش در سوریه خبر داد.

رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، در صورت درخواست دوحه، آنکارا پایگاه هوایی خود در قطر را خواهد بست.

رجب طیب اردوغان در مورد مطالبات چهار کشور عربستان، مصر، بحرین و امارات از قطر در مقابل رفع محاصره این کشور و بازگشت به روابط قبل از محاصره را غیر قابل قبول دانست.

وی در مورد پایگاه هوایی ترکیه در قطر نیز گفت: ترکیه با موافقت قطر این پایگاه را ایجاد کرده و در صورت درخواست دوحه، آنکارا حاضر است آن را ببندد.

اردوغان همچنین اظهار داشت، در حاشیه نشست گروه بیست با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مورد مناطق کاهش تنش رایزنی خواهد کرد.

وی مدعی شد، کناره گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت ضروری است.

 
 اردوغان هشدار داد، در صورتی که تهدیدی از جانب گروه کُردی «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) وجود داشته باشد، آنکارا با همراهی «ارتش آزاد سوریه» در داخل سوریه عملیات انجام خواهد داد.

رئیس جمهور ترکیه در مورد وعده آمریکا در خصوص بازگرداندن سلاح‌های تحویل داده شده به کردهای سوریه نیز تردید کرد و باور این وعده آمریکا محال است.

وی همچنین با هشدار به اقلیم کردستان عراق گفت: تصمیم برای برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق نادرست است و آنها (در صورت برگزاری) پشیمان خواهند شد.
عدم توافق در مورد تشکیل مناطق کاهش تنش در سوریه

رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات صلح سوریه که امروز در آستانه قزاقستان برگزار شد، گفت که هنوز هیچ توافقی در خصوص تشکیل این مناطق انجام نشده است.

به گزارش تاس، رئیس تیم مذاکره کننده روسیه در مذاکرات صلح سوریه که امروز در آستانه برگزار شد، اعلام کرد که هنوز هیچ توافقی در خصوص فرآیند تنش زدایی در سوریه انجام نشده، ولی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات در حال تلاش هستند تا به زودی به توافق با یکدیگر دست یابند.

بر اساس این گزارش، «الکساندر لاورنتیف» گفت: ما قادر به دستیابی به توافق در خصوص مناطق کاهش تنش نبوده ایم. با این حال، این هدف ما بوده و برای رسیدن به آن در آینده نزدیک تلاش می کنیم.

وی همچنین افزود: بدون تصمیم گیری در خصوص ایجاد این مناطق ما قادر به پیشبرد (تنظیم) بسته اسنادی که تضمین کننده انجام عملیات عادی در این مناطق باشد نخواهیم بود.

 اقدامات احتمالی کشورهای تحریم کننده قطر

منابع آگاه از اقدامات احتمالی کشورهای تحریم کننده قطر علیه این کشور خبر دادند که باعث وخیم تر شدن بحران به وجود آمده می شود.

به گزارش شبکه المیادین، منابع آگاه اعلام کردند که احتمالا کشورهای تحریم کننده قطر اقداماتی علیه این کشور انجام دهند از جمله آنکه ارتش مصر در جزایر حوار واقع در خلیج فارس مستقر شود.

بر اساس این گزارش همچنین ممکن است تمام سپرده های این کشورها از قطر خارج شده و عضویت دوحه در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآید.

این منابع تأکید کردند: ممکن است شبکه الجزیره دیگر نتواند از طریق ماهواره های عرب ست و نایل ست، پخش برنامه هایش را پخش کند. همچنین از دیگر کشورهای عربی از جمله کویت خواسته می شود تا روابط خود را با قطر قطع کنند. نیز شرکت هایی که همچنان با قطر همکاری می کنند، تحریم می شوند.

بر اساس این گزارش و گفته های منابع آگاه احتمالا تصمیماتی در خصوص مصادره اموال قطر در کشورهای تحریم کننده گرفته شود.

حمله هواپیماهای روسیه به داعش از هزار کیلومتری

هواپیماهای استراتژیک موشک‌انداز توپولف95 ام اس روسیه به مواضع تروریست ها داعشی در مرزبین استان های حماه و حمص سوریه حمله کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سه انبار بزرگ تروریست ها و همچنین مقر فرماندهی آنها در حوالی شهر عقیربات منهدم شدند. این حمله موشکی با استفاده از موشک های کروز پیشرفته Х-101 از فاصله حدود هزار کیلومتری صورت گرفت. بررسی ها نشان داد که ضربات دقیق به اهداف مورد نظر وارد شده است.

 اقدامات احتمالی کشورهای محاصره کننده قطر/ ادعای آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور/ نابودی منطقه با حمله نظامی به قطر/ 9 ایرانی در بند زندان های امنیتی عربستان
خاطرنشان می شود، هواپیماهای استراتژیک روسی از فرودگاه نظامی انگلیس، واقع در خاک روسیه پرواز کرده و سوخت گیری مجدد آنها در آسمان انجام شده است. جنگنده های سوخو30 اس ام و سوخو35 اس از فرودگاه نظامی حمیمیم سوریه، هواپیماهای توپولف95 ام اس را همراهی می کردند. همه هواپیماهای روسیه پس از اجرای ماموریت رزمی خود به فرودگاه های محل استقرار خود بازگشتند.

برد موشک های هواپایه کروز Х-101 حدود 4500 کیلومتر است و هر هواپیمای توپولف95 ام اس قادر به حمل هشت فروند از آنهاست.

 محل پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه
 یک خبرنگار آلمانی تصاویر پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه که به منظور پشتیبانی از معارضان سوری احداث شده را منتشر کرد.
اقدامات احتمالی کشورهای محاصره کننده قطر/ ادعای آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور/ نابودی منطقه با حمله نظامی به قطر/ 9 ایرانی در بند زندان های امنیتی عربستان

جولیان روپِک با انتشار تصاویری از این پایگاه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: احداث این پایگاه پیشرفته هوایی در شمال سوریه در واقع تضمینی به کُردهای سوریه است که آمریکا از آنها پشتیبانی خواهد کرد.

جزئیات پنجمین نشست آستانه
رئیس هیأت مذاکره‎کنندگان دولت سوریه در پنجمین نشست آستانه اعلام کرد، «به دلیل مواضع سخت ترکیه درباره طرح مناطق کاهش تنش در سوریه درباره این طرح به جمع‎بندی نرسیده‎ایم.»

به گزارش المیادین، وی تأکید کرد، به دلیل مواضع سخت ترکیه درباره اجرای طرح مناطق کاهش تنش در سوریه و اختلاف بر سر برخی از جزئیات این طرح، توافقی در این باره حاصل نشد.

بشار الجعفری حضور نظامی ترکیه در اراضی سوریه را رد و اعلام کرد، ترکیه در موصل و حلب طمع ورزی دارد. وی گفت، تمرکز داعش در موصل  عراق و حلب سوریه به دلیل ماجراجویی‎ها و طمع ورزی‎های ترکیه در این دو منطقه است.

 اقدامات احتمالی کشورهای محاصره کننده قطر/ ادعای آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور/ نابودی منطقه با حمله نظامی به قطر/ 9 ایرانی در بند زندان های امنیتی عربستان
رئیس هیأت مذاکره‎کنندگان دولت سوریه گفت: دو سند در پایان پنجمین دور نشست آستانه صادر خواهد شد که ارتباطی به توافق مناطق کاهش تنش در سوریه ندارد.

در همین حال، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم اعلام کرد، ایران و ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای تضمین‎کننده برقراری آتش‌بس و اجرای طرح «کاهش تنش» در سوریه، برای ادامه مذاکرات و توافق افق بر سر مناطق کاهش تنش در سوریه در تهران گرد هم می‌آیند.

هر گونه اقدام نظامی علیه دوحه کل منطقه را نابود خواهد کرد

«ناصر آل خلیفه» سفیر قطر در استرالیا گفت: هر گونه اقدام نظامی علیه قطر نوعی دیوانگی است و کل منطقه نابود خواهد شد و همه در این رویارویی زیان خواهند دید.

وی با اشاره به انسجام بین رهبری و ملت قطر گفت که این کشور لقمه آسانی نیست.

به نقل از پایگاه خبری «النشره»، آل خلیفه همچنین اظهار داشت که دولت قطر برگه‌هایی دارد که هرگز علیه همسایگان خود استفاده نخواهد کرد و جامعه جهانی نیز هرگز اجازه هیچ گونه تشدید تنش در منطقه را نخواهد داد.

وی افزود: هدف از اطلاعات کذبی که علیه قطر استفاده شد، تشویش افکار عمومی بود و اینها کار چند نفر نیست، بلکه متأسفانه برخی کشورهای برادر پشت این قضیه بودند و ما نیز باید با آنها مقابله کنیم.

وی اشاره کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک قطر پس از تحویل جوابیه امیر قطر به خواسته‌های کشورهای عربی از دوحه، باز هم ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد، زیرا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با خطرناک‌ترین بحران از زمان تهاجم به کویت در سال 1990 مواجه هستند.

گزارش آلمان درباره جاسوسی ایران در این کشور!

به گزارش دویچه وله، اداره امنیت داخلی آلمان سالانه گزارشی جامع درباره اقدامات خشونت‌آمیز تندروهای سیاسی چپ، راست، اسلام‌گرا و همچنین فعالیت‌های جاسوسی در آلمان منتشر می‌کند.

در تازه‌ترین گزارش این اداره که روز سه‌شنبه چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) توسط توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان ارایه شد، آمده است که ارگان‌های دولتی آلمان از جمله اهداف مهم جاسوسی از سوی روسیه، چین و ایران به‌ شمار می‌روند. در این گزارش به ترکیه نیز اشاره شده است.

آن‌گونه که در این گزارش آمده است، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی علاوه بر جاسوسی علیه گروهای ایرانی مخالف، برای شنود و دریافت اطلاعات سری در زمینه سیاست خارجی و امنیت داخلی تلاش می‌کند.

در این گزارش همچنین فعالیت‌های سپاه قدس در رابطه با شنود از اهداف یهودی نیز مطرح شده است.

اداره امنیت داخلی آلمان به علاوه، به این نتیجه رسیده است که آژانس اطلاعات خارجی ترکیه (میت) نه تنها از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان در آلمان جاسوسی می‌کند، بلکه تلاش می‌کند بر افکار عمومی این کشور نسبت به فعل و انفعالات سیاسی در ترکیه تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش این اداره، مهم‌ترین هدف میت، حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است.

اداره امنیت داخلی آلمان در ادامه تأکید کرد، در رابطه با حمله‌های سایبری به آلمان نیز بارها از روسیه و چین نام برده شده است.

این اداره نسبت به تأثیرگذاری روسیه در انتخابات پارلمانی این کشور از طریق دست‌یابی به ایمیل‌ها و اطلاعات محرمانه احزاب و نمایندگان پارلمان هشدار داده است. این انتخابات در ۲۴ سپتامبر برگزار خواهد شد.

بنا بر گزارش اداره امنیت داخلی آلمان، حمله‌های سایبری کشورهای خارجی برای دست‌یابی به اطلاعات حساس در رابطه با نسشت‌های مهم اقتصادی و مالی افزیش یافته‌اند. در این راستا به دست‌یابی هکرها به ایمیل‌های شخصیت‌های بلندپایه دولتی اشاره شده است

9 ایرانی در زندان های عربستان در بند هستند

وزارت کشور عربستان در جدیدترین آمارهای خود گزارش داده که ۹ ایرانی در زندان اداره اطلاعات عمومی این کشور در بند هستند.

وزارت کشور عربستان خبر داد، ۵۰۷۳ نفر در زندان اداره اطلاعات این کشور حضور دارند.

بر اساس این خبر، ۹۱۱ نفر از این زندانیان خارجی هستند که ۹ تن از آنها ایرانی هستند، باقی زندانی های خارجی نیز از یمن، لبنان، سوریه، مصر، اردن، پاکستان، فیلیپین، سودان، سومالی، نیجریه و مالی هستند.

زندان اداره اطلاعات عمومی (المباحث العامه) در عربستان یک زندان امنیتی و از مهمترین مؤسسه های اطلاعاتی در وزارت کشور عربستان به شمار می رود. این نهاد جرایم مربوط به امنیت داخلی، مبارزه با جاسوسی، امنیت ملی و تروریسم را بررسی می کند.

این خبر در حالی منتشر شده که عربستان به تازگی نیز مدعی شده بود که سه تن از نیروهای سپاه ایران را در نزدیکی میدان نفتی مرجان بازداشت کرده است.