شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته !

مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته !

 

انفجار مسجد النوری عراق توسط داعش، آمادگی اردن برای حمله به جنوب سوریه، ایجاد یک فرودگاه پهپادی در سوریه توسط ایران، انتقاد آلمان از جبهه ضد ایرانی ترامپ در منطقه و راهی شدن نیمی از تسلیحات جهان به خاورمیانه، از جمله مهم ترین تحولات خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بودند. در این میان، باید به بیعت خاندان سلطنتی عربستان با ولیعهد جدید نیز اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاریها،  مراسم بیعت با ولی‌عهد جدید عربستان، چهارشنبه شب در قصر پادشاهی در مکه مکرمه برگزار شد.

در این مراسم، صدها تن از اعضای خاندان سلطنتی، مقامات و سران قبایل عربستان با حضور در قصر با «محمد بن سلمان» به عنوان ولی‌عهد جدید بیعت کردند.

این مراسم با حاشیه‌ای همراه بود که نشان داد شایعات منتشره در مورد اختلافات جدی درون خاندان سلطنتی، ریشه در واقعیت دارد.

در این مراسم که در قصر پادشاهی در مکه مکرمه برگزار شد، اعضای خاندان سلطنتی و سران قبایل برای بیعت با ولی‌عهد جوان صف کشیده و یک به یک با او دست می‌دادند.

در حالی که پخش زنده این مراسم از شبکه «العربیه» در جریان بود، یکی از شاهزادگان پس از رسیدن به محمد بن سلمان، شروع به اعتراض شدید به وی کرد.

در پی این رخداد، یکی از محافظین دست این فرد را گرفته و او را به زور از ولی‌عهد جدید دور می‌کند؛ هرچند کارگردان تلویزیونی تلاش کرد تا از ثبت این صحنه جلوگیری کند، اعتراض این شاهزاده و کنار زدن او، در تصاویر مشخص است.
دیروز پادشاه عربستان در اقدامی که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت، «محمد بن نایف» را از ولایت عهدی و دیگر مناصب برکنار کرده و فرزندش را که نایب ولی‌عهد بود، به عنوان جانشین خود معرفی کرد.
با این تصمیم، در صورت مرگ سلمان، فرزند 31 ساله او پادشاه عربستان خواهد بود و قدرت به نسل بعدی آل سعود منتقل می‌شود.

در سه سالی هم که از روی کار آمدن سلمان می‌‌گذرد، در بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ای از محمد بن سلمان به عنوان اثرگذارترین فرد در عربستان یاد شده بود.
وی ماه گذشته هم دیداری با مقامات آمریکایی داشته و گفته می‌شود در همان دیدار موافقت واشنگتن برای ولی‌عهدی را دریافت کرده است.

داعش مسجد النوری موصل را منفجر کرد+عکس

گروه تروریستی داعش مسجدی را که ابوبکر البغدادی سرکرده آن در آن اعلام خلافت کرده بود منفجر کرد.

نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم عراق به شبکه خبری اسکای نیوز گفتند، تروریست‌های داعش، مسجد بزرگ النوری موصل را منفجر کرده اند.

این در حالی است که خبرگزاری اعماق، وابسته به داعش اعلام کرده ،حملات ائتلاف آمریکا مسجد النوری و مناره آن را تخریب کرده است.

مسجد النوری، محلی است که ابوبکر البغدادی در سال 2014 در آن اعلام خلافت کرد.
منابع آگاه در موصل اعلام کردند: داعش پیش از منفجر کردن مسجد النوری و مناره الحدباء شصت خانواده موصلی را که قصد خروج از موصل قدیم را داشتند، بازداشت و سپس به داخل مسجد برد و مسجد را بر سر آنها تخریب کرد و خانواده ها را به قتل رساند.

بنا بر گزارش های میدانی تروریست های داعش از وجود شهروندان غیر نظامی در مناطق اطراف مسجد نوری به عنوان آخرین برگ برنده خود برای جلوگیری از حملات گسترده نیروهای عراقی استفاده می کنند و اجازه نمی دهند، شهروندان این منطقه را ترک کنند.

این گزارش حاکی است، خانه ها و مناطق پیرامون مسجد نوری، پر از مواد و تله های انفجاری و بمب هایی است که توسط گروه تروریستی داعش و برای جلوگیری و کند کردن حرکت نیروهای عراقی کار گذاشته شده است.

آمادگی اردن برای حمله به جنوب سوریه
منابع اسرائیلی مدعی هستند، اردن در پی ایجاد مناطق حائل و امن در جنوب سوریه است.

«یوسی ملمن»، تحلیلگر صهیونیست در روزنامه «معاریو» می‌نویسد: اردن همچنین در تلاش است در سوریه مداخله نظامی کند و پس از سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و دیدار وی با رهبران عرب، «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز این تصمیم را گرفته است.

ملمن تصریح کرد: این اقدام مورد تأیید عربستان و آمریکاست و در اردن نیز نیروهای ویژه ای در حال فعالیت هستند که بخشی از نیروهای ائتلاف آمریکا در سوریه به شمار می روند.

تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع اطلاعاتی غربی این مطلب را عنوان کرده است. این منابع از چندی پیش در حال جمع آوری اطلاعات هستند و در سوریه دست به ترور زده و شماری از تروریست های موسوم به «میانه رو» را آموزش می دهند.

منابع اطلاعاتی غرب می‎گویند: «محمد فریحات و عدنان عصام الجندی» رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس اطلاعات اردن در حال بررسی و طراحی این نقشه هستند.

به گزارش معاریو، ارتش اسرائیل نیز روابط خوبی با ارتش اردن دارد و به سطح هماهنگی میان طرفین نیز می رسد. اگر این طرح اجرایی شود، بازتاب های راهبردی گسترده ای خواهد داشت که رژیم صهیونیستی از آن منتفع خواهد شد.

ملمن می گوید: احتمالا اردن با حمایت آمریکایی ها و تأمین مالی آنان در مناطق کوهستانی «السویداء» دست به تجهیز تسلیحاتی تروریست ها بزند.

به گفته وی، در صورتی که اردن از نظر نظامی وارد اراضی سوریه شود و به «جبل دروز» برسد، خواهد توانست بر بخش های مهمی از مرزهای عراق و سوریه کنترل داشته باشد.

ایران یک فرودگاه پهپادی در سوریه ایجاد کرده است

در حالی که مداخلات آمریکا در سوریه ادامه دارد و چندی پیش یک هواپیمای سوری را ساقط کرده، مقامات واشنگتن ادعای تازه‌ای درباره ایران مطرح نمودند.

دو مقام نظامی و دفاعی آمریکایی گفتند: ایران یک فرودگاه ویژه برای عملیات پهپادی در تدمر سوریه احداث کرده است.

به گزارش ان‌بی‌سی، مقامات آمریکایی می‌گویند: این پایگاه پهپادی فاصله زیادی با پایگاه نظامی آمریکا مستقر در التنف سوریه واقع در نزدیکی مرز عراق ندارد.

پایگاه آمریکا در فاصله 80 مایلی جنوب تدمر سوریه قرار دارد و نیروهای ویژه واشنگتن بیش از یک سال مشغول آموزش نیروهای «اپوزیسیون سوری» هستند.

پیش از این در خبرها آمده بود که آمریکایی ها به تازگی اعلام کردند، دو پهپاد را که «خطری برای نیروهای امریکا و متحدانش بودند»، هدف قرار داد.

ان‌بی‌سی گزارش داد: «آمریکا در اطراف پایگاهش در التنف، یک منطقه 55 کیلومتری فاقد تنش ایجاد کرده و هشدار داده که امکان هدف قرار دادن هر هواپیما یا پرنده‌ای را که به این منطقه وارد شود، وجود دارد».

این رسانه البته افزود: «هیچ مقام رسمی آمریکا و سوریه در این باره که چه کسی مسئول اجرا و مدیریت پهپادهایی که تلاش کردند به نیروهای آمریکا و متحدانش حمله کنند، گمانه‌زنی نکردند اما هر دو طرف گفتند که ایرانی‌ها در حال آموزش به سوریه‌ای‌ها درباره نحوه استفاده از پهپادها بوده‌اند».

انتقاد آلمان از جبهه ضد ایرانی ترامپ در منطقه

«کلایدیا رات»، معاون پارلمان اروپا به پروژه سد ایلیسوی ترکیه بر رودخانه فرات اشاره کرده و گفت: من سال هاست با بحث ها در این باره آشنا هستم. عراقی ها می گویند، این طور نمی تواند باشد که یک کشوری مانند ترکیه با رودخانه ها کاری کند که گویا جزو اموال شخصی خودش است و این امکان را برای خود فراهم کند که بتواند جریان آن را برای دیگران ببندد.

وی افزود: بر اساس کنوانسیون آب سازمان ملل متحد، یک کشور نمی تواند بر سر راه رودخانه ها سد بزند، چون از این طریق دسترسی به آب به یک ابزار سیاسی تبدیل می شود. این کنوانسیون مهم سازمان ملل متحد توسط ترکیه امضا نشده و به تصویب نرسیده است.

معاون پارلمان آلمان با اشاره به عواقب نهایی شدن این پروژه تأکید کرد: باید به این روند پایان داده شود که آب احتمالا به مسأله تحریک کننده ای برای وفوع جنگ های جدید تبدیل شود، به ویژه در ایران، مسأله آب بحران بزرگی است و اگر کشور همسایه آن با رودخانه ها و سدها سیاسی کاری کرده و بر ایران فشار آورد، وقوع درگیری های جدید و غیر ضروری محتمل است.

معاون رئیس پارلمان آلمان در بخش دیگری از این گفت وگو به مسأله پناهندگان اشاره کرده و اظهار داشت که بر اساس اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از جنگ جهانی دوم تا به حال این اندازه پناهنده در دنیا وجود نداشته است. ما از حدود 65.7 میلیون سخن می گوییم که در حال فرار هستند.

رات همچنین از میلیون ها پناهنده زیست محیطی در صورت مقابله نکردن با بحران آب و هوا هشدار داده و همچنین سیاست صادرات تسلیحات آلمان را هم به عنوان عاملی برای اینکه انسان ها وطن خود را ترک کنند، نام برد.

وی همچنین تأکید کرد: اروپا نباید به صورت گسترده در مسیر وابستگی بیشتر به حاکمان مستبدی مانند اردوغان در حل مسأله پناهندگان حرکت کند، بلکه ما باید یک سیاست پناهندگی مستقل، اروپایی و عادلانه داشته باشیم که حقوق اساسی پناهندگان را از آن ها نگیریم.

کلایدیا رات همچنین با تأکید بر اینکه راه های دسترسی قانونی برای پناهندگان به اروپا باید ایجاد شود، گفت: ما نباید حقایق سیاست خارجی را به گونه ای باز تعریف کنیم که در آن کشوری مانند افغانستان به عنوان کشور مبدا امن ارزیابی شود. این یک مسأله حساس است و من امیدوارم از آن در مبارزات انتخاباتی سوءاستفاده نشود.

وی در ادامه به مسأله ایران و انتخابات ریاست جمهوری در آن پرداخته و از تمایل خود برای سفر به این کشور در اسرع وقت سخن گفته و انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران را یک سیگنال مهم به خصوص برای نسل جوان این کشور دانست.

معاون پارلمان آلمان در چنین شرایطی ساخت دیوارهای جدید در روابط با ایران آن گونه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام می دهد و از سعودی ها به صورت گسترده حمایت کرده و یک جبهه علیه ایران ساخته است را رد و در این باره ابراز نگرانی کرد.

وی ایران را یکی از جوان ترین و تحصیل کرده ترین جوامع در جهان دانست که در آن بسیاری زنان در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند و خواستار حمایت از جوانان این کشور شد.

رات همچنین با اشاره به دیدار اخیری که با وزیر محیط زیست ایران داشت، گفت: ایران به شدت از بحران آب و هوا رنج می برد. یک فاجعه زیست محیطی در دریاچه ارومیه مشابه فاجعه دریاچه آرال رخ می‌دهد. از این روی ما باید به ایران کمک کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران همواره به هدف سفر بسیاری توریست ها تبدیل می شود گفت: به صورت باورنکردنی افراد زیادی برای دیدن این کشور زیبا به ایران سفر می کنند و متوجه مهمان نوازی و خون گرمی باورنکردنی مردم این کشور می شوند. وی حمایت از گردشگری و صنعت توریسم در ایران را کاری درست ارزیابی کرده تا به این ترتیب، از یک طرف تعصبات و کلیشه‌ها علیه ایران از بین برود و از طرف دیگر امکان دیدارهای بیشتر فراهم شود.

نیمی از تسلیحات جهان راهی خاورمیانه می‌شود

الکساندر میخیف مدیر اجرایی شرکت روسو برون اکسپورت، آژانس صادرکننده تسلیحات روسیه، در نمایشگاه هوایی پاریس اعلام کرد: این کشور سال گذشته، ۱۳ میلیارد دلار تسلیحات صادر کرده است.

وی در این نمایشگاه اعلام کرد: مجموع صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در سال ۲۰۱۶ با گذشتن از مرز ۱۳ میلیارد دلار به ۱۳.۱ میلیارد دلار رسید.

وی تأکید کرد: صادرات تسلیحات و تجهیزات روسیه در پنج سال گذشته، نوسان نسبی و در برخی از این سال‌ها، کاهش اندکی را تجربه کرده است، اما به طور کلی در همین سطح مانده است.

میخیف ادامه داد: با توجه به روند کنونی می‌توانیم با اطمینان بگوییم که به برنامه از پیش تعیین شده برای صادرات تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۷ دست خواهیم یافت.

وی افزود: بیش از نیمی از صادرات تجهیزات نظامی و تسلیحات روسیه در سال ۲۰۱۶ به مقصد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

این مقام روس ادامه داد: سهم کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از کل صادرات تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه در سال ۲۰۱۶ از ۵۰ درصد عبور کرد که بیشترین میزان در تاریخ صادرات منطقه‌ای این شرکت روسی به شمار می رود.

بنا به اعلام روسو برون اکسپورت، حجم واردات تجهیزات و تسلیحات نظامی در خاورمیانه و شمال آفریقا رو به افزایش بوده، به گونه ای که سال گذشته به ۹۰ میلیارد دلار رسید.

بنا به اعلام مدیرعامل روسو برون اسکپورت این شرکت قصد دارد همکاری‌های خود را با امارات، کویت، عربستان و بحرین افزایش دهد.

بنا به گزارش های موجود، سال گذشته کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ۶۰ درصد از کل صادرات تجهیزات نظامی مربوط به نیروی زمینی، ۵۰ درصد از کل تجهیزات صادراتی هوایی و ۵۰ درصد از کل تجهیزات پدافند هوایی و ۴۰ درصد از کل صادرات هواپیماهای جنگنده جهان را از آن خود کرده است.