شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مانور دریایی مشترک چین – ایران، در آب های ایران!

مانور دریایی مشترک چین – ایران، در آب های ایران!

 

سردار حسین آزاد از فرماندهان نیروی دریایی ارتش ایران گفت دو ناوشکن و یک فروند بالگرد ضد زیر دریایی به همراه ۷۰۰ نفر از نیروی دریایی ارتش ایران درمانور مشترکی با  ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین – که پنج شنبه گذشته ۲۶ خرداد در بندرعباس پهلو گرفته بود- در محدوده شرقی تنگه هرمز تا دریای عمان حضور دارند.

تفسیر- رزمایش مشترک ایران و چین در آب‌های تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند

رزمایش مشترک ناوهای جنگی ایران و چین در آب‌های حوزه شرق تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند امروز یکشنبه برگزار می شود .هدف از برگزاری این تمرین مشترک نظامی، تبادل تجربه‌ها بین نیروی دریایی ارتش ایران و نیروی دریایی ارتش چین و تامین امنیت و حفاظت از آب‌های حوزه اقیانوس هند اعلام شده است.

«دریا دار امیرحسین آزاد» فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران در بندر عباس (جنوب ایران) در باره اهمیت برگزاری این رزمایش گفت: “سطح روابط سیاسی و دیپلماسی دفاعی ایران و چین در راستای تامین امنیت و حفاظت از آبهای حوزه اقیانوس هند و چهار راه دریایی به گونه ای است که هم پوشانی دفاعی و امنیتی دارد.”

ناو گروه چین روز پنج شنبه (15 ژوئن) متشکل از ناوشکن chang chung، ناو پشتیبانی chao hu ، ناو رزمی jin zhou به همراه یک بالگرد در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش ایران در بندرعباس پهلو گرفت.

چین و ایران در طول تاریخ روابط بیش از دوهزار ساله خود، نقش پراهمیتی جهت گسترش همکاریهای دوستانه در مسیر جاده ابریشم ایفا کرده و موجب بسط و تسهیل تجارت جهانی گردیده اند. از زمان برقراری روابط سیاسی دو کشور در 16 آگوست 1971همکاریهای فی مابین شاهد دستاوردهای برجسته ای در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی بوده است.

با سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین  به تهران در  ژانویه 2016  فصل  تازه ای  در روابط دوجانبه و همکاری های  منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک دو کشور آغاز شد و دو دوطرف به توافقات گسترده ای دست یافتند.

این توافق ها  در چار چوب بیانیه مشترک “مشارکت جامع راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین” مشتمل بر 20 ماده، به امضا  مقام های دو کشور رسید .بر این اساس طرفین رایزنی های خود در چارچوب مسایل  منطقه ای و بین المللی افزایش داده اند .  حضور چین در ابهای دریای عمان و تنگه هرمز و برگزاری مانور دریایی مشترک  با ایران نیز دارای پیام هایی در راستای تعریف منافع استراتژیک  منطقه ای است .

دریادار آدمیرال شن هائو» Rear Admiral Shen Hao فرمانده ناوگروه نیروی دریایی چین در این خصوص  از برگزاری رزمایش مشترک نظامی به عنوان یکی از برنامه های پیش بینی شده نام برد و تاکید کرد: “اجرای موفقیت آمیز این رزمایش ضمن کمک به تسریع در دوستی ها، موجب ارتقای تعاملات و تقویت بیش از پیش اعتماد بین نیروهای دریایی دو کشور می شود.”

چین ژانویه گذشته نیز رزمایش مشترکی با  پاکستان  در آبهای دریای عمان برگزار کرد . روزنامه اکسپرس تریبیون در این باره نوشت : “…چین به دلیل نیاز شدیدی که به ایجاد دسترسی به آب های آزاد، بازارهای پر رونق کشورهای حوزه خلیج فارس، خاورمیانه، اروپا و آفریقا دارد ؛ سرمایه گذاری زیادی برای توسعه همکاری ها با کشورهای این منطقه انجام  داده و عملیات ساخت و ساز و اجرای طرح هایی را نیز برعهده گرفته است. »

این تمایل  عمدتاً از متغیرهای منطقه ای و بین المللی مورد نظر چین  نشأت می گیرد . اکنون شرایط  منطقه ای  و بین المللی تغییرات مهمی کرده است . در این راستا چین براساس مولفه ای اقتصادی و امنیتی  متمایل به ایفای نقش راهبردی  در حوزه ها و مناطق استراتژیک دریایی است و برای نقش  ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه اهمیت  ویژه ای قائل است  .  ایران دارای حدود 2000 کیلومتر مرز دریایی در جنوب است که  به تبع آن دارای موقعیتی با ارزش ژئوپلیتیکی است .  جمهوری اسلامی ایران  از قدرت بازدارنگی  لازم در مقابل تهدید ها برخورداراست اما در عین حال معتقد به همکاری منطقه ای برای حفظ امنیت جمعی، با همکاری کشورهای مستقل است . بدیهی است  مناسبات ایران و چین  نیز با توجه به شرایط  ناشی از چندقطبی شدن نظام بین الملل  از اهمیت استراتژیک برخوردار است  و براین اساس توسعه  روابط  در همه زمینه ها را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده اند. برگزاری  مانور دریایی مشترک دو کشور را  نیز می بایست در این چار چوب ارزیابی  کرد .