سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- مروری بر روزنامه های سه شنبه 23 خرداد؛

بسته خبری- مروری بر روزنامه های سه شنبه 23 خرداد؛

پیروزی مقتدرانه بازیکنان تیم ملی ایران در برابر ازبکستان و صعود به جام جهانی 2018 روسیه بدون دریافت گل در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که بیانات رهبر  در دیدار با مسئولان نظام و همچنین ادامه تب و تاب حادثه تروریستی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه های امروز از طیف های مختلف، صعود ایران به جام جهانی را جشن گرفته اند.

روزنامه جوان در گزارشی با اشاره به پیروزی دو بر صفر تیم ملی ایران در برابر ازبکستان نوشت: «۲۲ خرداد را حالا مي‌توان در تاريخ فوتبال ايران ثبت كرد، روزي كه تيم ملي فوتبال كشورمان با پيروزي مقابل ازبكستان دو هفته مانده به پايان انتخابي جام جهاني جشن صعود به جام جهاني گرفت، جشن چهارمين حضور در جام جهاني كه زودهنگام‌ترين صعود در تاريخ فوتبال كشورمان را نيز به نام خودش ثبت كرد. ايران – ازبكستان، هشتمين بازي شاگردان كرش در مرحله نهايي انتخابي جام جهاني كه پيروزي مي‌توانست حكم صعود به جام جهاني را امضا كند. ايران با پنج برد و دو مساوي قبل از بازي ديشب ۱۷ امتيازي و در صدر جدول گروه A بود و تنها سه امتياز براي صعود به جام جهاني روسيه مي‌خواست تا ايراني‌ها در نيمه شب دوشنبه جشن صعود بگيرند. در سوي ديگر ازبك‌ها با ۱۲ امتياز تيم سوم بودند و براي جبران شكست دور رفت و زنده نگه داشتن شانس صعودشان چشم به كسب حداقل امتياز داشتند. در حالي داور عماني سوت بازي را به صدا در آورد كه كرش تيم ‌ملي را با چند تغيير و با سيستم ۱-۳-۲-۴ به‌ ميدان ‌فرستاده بود.»

صادق زیباکلام نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان با ارتباط ورزش و تروریسم نوشت: «عملیات17 خرداد را نباید به هیچ روی و با هیچ ملاک و معیاری به معنای نبود امنیت در ایران دانست. البته کسانی که مخالف نظام هستند، این‌گونه عنوان می‌کنند که آمدن داعش به قلب ایران و حضورشان در مجلس و در مرقد امام به معنای ضربه‌پذیری ایران از لحاظ امنیتی است، اما واقعیت آن است که این‌گونه اظهارنظرها بیش از آنکه ملاک و معیارهای امنیتی داشته باشد، ملهم و متاثر از نگاه‌های سیاسی و عقیدتی علیه نظام جمهوری اسلامی است. هیچ کس منکر آثار روانی 17 مرداد نیست، همچنان که هیچ کس منکر یازده سپتامبر و یا حملات پارس و لندن نمی‌شود، اما آیا این‌گونه حملات در معنای آن است که در آن کشور امنیت وجود ندارد؟ آیا یک دو جین عملیات تروریستی که در پاریس صورت گرفت، به معنای آن است که در پارس امنیت وجود ندارد؟ ایضا در مورد لندن، فرانکفورت و نیویورک و بسیاری از جاهایی که داعش توانسته عملیات تروریستی انجام دهد، همین سوال مطرح می‌شود. حتی اگر داعش موفق شود ظرف ماه‌های آینده یکی دو مورد عملیات مشابه اعم از تهران، مشهد و قم انجام دهد، به هیچ روی به معنای نبود امنیت در ایران نیست، زیرا ما فردای بعد از 17 خرداد شاهد بودیم که مردم تهران بدون آنکه هیچ‌گونه نگرانی داشته باشند، در اماکن عمومی رفت و آمد کرده، با مترو این طرف و آن طرف می‌رفتند، گویی انگار نه انگار که دیروز آن حوادث اتفاق افتاده است. رفتار مردم لندن، پاریس و نیویورک هم همین‌گونه بود. به عبارت دیگر تا این مرحله داعش نتوانسته با انجام عملیات تروریستی در هیچ نقطه‌ای احساس فقدان امنیت را به وجود آورد. این قاعده کلی شامل ایران هم می‌شود و اگر از مخالفان نظام صرف نظر کنیم، هیچ‌کس دیگری این نظر را ندارد که عملیات 17خرداد باعث به وجود آمدن احساس ناامنی در ایران شده است. ما شاهد خواهیم بود که استادیوم‌های ورزشی مانند روز گذشته پر از جمعیت خواهد شد و به هیچ وجه این احساس ترس به میان نخواهد آمد که عملیات انتحاری صورت گیرد، همچنان که در شهرهای اروپایی هم همین داستان اتفاق افتاد و یک هفته بعد از انفجارهای پاریس مشاهده شد که استادیوم‌های ورزشی این شهر مملو از تماشاچی‌ها شد و کسی احساس نکرد ممکن است انفجاری صورت گیرد.»

معنایابی کیهان از پاتش به اختیار

روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شمسیان با عنوان «اختلال در سیستم مرکزی!» به معنایابی واژه آتش به اختیار پرداخته و نوشته است: «خطاهایی که هر یک به تنهایی این قابلیت را دارد که یک مسیر خطرناک و حتی بدون بازگشت را رقم بزند. آنچنان که در برجام یک نمونه تلخ و یک تجربه بسیار گران آن را دیدیدم. اینکه چرا برخی مراکز و برخی افراد به این روز و سرنوشت دچار می‌شوند دلایل متعددی دارد اما رهبر انقلاب درباره نادرست بودن مبانی فکری مکررا تذکر داده‌اند و همگان را نسبت به نفوذ دشمن هوشیار کرده‌اند. از جمله در خرداد سال قبل وقتی در موضوع جنگ نرم با اعضای مجلس خبرگان رهبری سخن می‌گفتند، این نکته را متذکر شدند که: «آن چیزی که بنده مکرر تذکر می‌دهم به مسئولان مختلف و به جهات مختلف؛ عبارت است از نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری؛ آن عبارت است از نفوذ برای تغییر باورهای مردم، تغییر محاسبات». طبیعی است تغییر باور و روش محاسبه مسئولان، مقدمه سرایت این روند نادرست در همه جامعه است.

ناکارآمدی و تعطیلی مراکز مهم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تا حد زیادی با فرمان آتش به اختیار جبران می‌شود و نباید از این ماموریت مهم غفلت کرد. تنها راه برای جبران وضعیت مختل شده، روشنگری و اقدامات هوشمندانه نخبگان مومن به آرمان‌های انقلاب است تا آنجا که این روش‌ها به باور عمومی تبدیل شود.»

احمد شیرزاد نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «مناظره به‌ جای خشم و عصبانیت» نوشت: «اگر حرف متین و منطقی وجود دارد، در فضای آرامش بهتر می‌توانند طرح كنند. به جوانان اصلاح‌طلب هم باید گفته شود از روش‌های تحقیرآمیز بپرهیزند و با صبوری و متانت با طرف مقابل مواجه شوند. باید فضایی را فراهم کنند تا طرف مقابل، پژواک صدای خود را بشنود که خوشبختانه در فضای مجازی تا حدی این اتفاق افتاده است؛ ما باید به گفت‌وگوهای روشن و مشخص بپردازیم و افراد رودررو سخن بگویند. باید فضای خشم را با برگزاری مناظره و مباحثه مدیریت کرد و از بزرگان اصولگرا خواست کار جدی حزبی و سیاسی را در دستور کار قرار دهند. برگزاری جلسات بحث و گفت‌وگو بین ما و آنها باعث خواهد شد اگر حرف متین و پذیرفتنی وجود دارد، حتی به دولت منتقل شود تا در دستور کار قرار بگیرد. اگر دولت بیراهه می‌رود، اصولگرایان می‌توانند با طرح نظرات کارشناسی با کلام متین و وزین، آن را اصلاح کنند. نباید روش احمدی‌نژاد مد نظر آنها باشد که کاستی‌های رقیب را برای استفاده در بگم‌بگم‌ها، نادیده بگیرند. اینکه فقط خشم و انگ‌زدن از یک جریان سیاسی دیده شود، برازنده آنها نیست.»

طرح از روزنامه شهروند

کشور یکپارچه غرق در شادی به خاطر صعود به جام جهانی/ ایران باید از قطر در مقابل سعودی ها حمایت کند؟

بحران منطقه

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر «در ضرورت حمايت از قطر در برابر عربستان» نوشت: «از نظر ايران فرقي ميان قطر با عراق، با آذربايجان و افغانستان وجود ندارد. چيزي به نام اتحاديه كشورهاي عربي را كه مانع دفاع از منافع ايران باشد به رسميت نمي‌شناسيم. مساله ايران حفظ منافع ملي آن و دفاع از ثبات و آرامش در منطقه در كنار همزيستي مسالمت‌آميز است. كشورهايي كه به نام عربي خود را معرفي مي‌كنند خودشان هيچ رحمي به يكديگر ندارند، چرا بايد ايران و ساير كشورها چنين موجوديت خيالي را به رسميت بشناسند. بنابراين بايد از قطر در برابر توسعه‌طلبي‌هاي عربستان حمايت كرد. ولي كيفيت و شيوه‌هاي حمايت بحث ديگري است كه برعهده كارشناسان اين حوزه است. بنابر اين مساله در جزييات نيست بلكه در منطق كلي اين ذهنيت نادرست است.»

مؤسسات خالی از اعتبار

کشور یکپارچه غرق در شادی به خاطر صعود به جام جهانی/ ایران باید از قطر در مقابل سعودی ها حمایت کند؟

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «مؤسسات خالی از اعتبار» با اشاره به بحران برخی مؤسسات نوشت: «وقتی عملکرد برخی از مسئولان از اساس غیرقانونی است، حق ایجاب نمی‌کند که تمام مسئولیت به گردن مردم انداخته شود وقتی بانک ها، وام هایی نجومی به مشتریان خاص می دهند، وام‌گیرنده یا نمی تواند یا نمی خواهد که پول را برگرداندکنترل تمام تخلفات نه در توان قوه‌قضاییه و نه در اختیار دولت است اما در صورت مشخص شدن تخلف يك مؤسسه، باید با آن برخورد شود، چند مؤسسه که برایشان مشکل به‌ وجود آمد، تحت عنوان مؤسسه «کاسپین» ادغام شدند.»