جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مستند «گرداب اعتماد» با موضوع افول اقتصادی روسیه و غربی سازی این کشور بعد از فروپاشی شوروی

مستند «گرداب اعتماد» با موضوع افول اقتصادی روسیه و غربی سازی این کشور بعد از فروپاشی شوروی

مستند «گرداب اعتماد»، طی روزهای شنبه تا دوشنبه این هفته از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ در اکتبر 1917 ولادمیر لنین علیه حکومت تزاری روسیه انقلاب کرد، انقلاب اکتبر سبب شد اتحاد جماهیر شوروی شکل بگیرد اما این کشور بزرگ در دهه 90 دچار افول اقتصادی شدیدی شد و با وجود تلاش های گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی و سرانجام در آگوست 1991 کمیسیون فوق العاده ای تشکیل شد و گورباچف در ویلای زمستانی خود زندانی شد و بعد از اعلام حالت فوق العاده، کودتای نظامی رخ داد که البته بعد از سه روز با شکست مواجه شد.

مستند «گرداب اعتماد» درباره عوامل اصلی فروپاشی شوروی می پردازد، در این مستند با کارشناسان برجسته سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روس در این باره گفت وگو شده است.

تفاوت اقتصاد دوران اتحاد جماهیر شوروی و اقتصاد روسیه بعد از فروپاشی در شکل گیری نظام سرمایه داری در این کشور است، کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که تناقضات زیادی بین این دو سیستم حکومتی وجود دارد.

در روسیه دوران یلتسین، شاهد کپی برداری مدل حکومتی از آمریکا و معطوف شدن اقتصاد این کشور به غرب هستیم، این مسئله بدون آماده شدن ساختارهای مورد نیاز و بی توجه به تطابق با فرهنگ و تمدن روسیه، این کشور را با بحرانی جدی در حوزه اقتصاد، سیاست و وضعیت زندگی مردم مواجه کرد به طوری که روسیه با عدم رشد اقتصادی، 41 درصد فقر و 12 درصد بیکاری مواجه شد.