جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری- خلاصه ای از گزیده اخبار در رسانه های فارسی زبان بین المللی

بسته خبری- خلاصه ای از گزیده اخبار در رسانه های فارسی زبان بین المللی

بی بی سی فارسی: خبرگزاری کره جنوبی، یونهاپ، روز  گذشته اعلام کرد که کره شمالی دست به آزمایش موشکی تازه‌ای زده است.براساس این گزارش، این آزمایش موشکی در سواحل منطقه کوسانگ در شمال غربی شبه جزیره کرت صورت گرفته است.

روز قبل از آن مقامات بلندپایه کره شمالی از تمایل این کشور به گفتگو با آمریکا در شرایط مناسب پرده برداشته بودند. پس از ابراز تمایل به مذاکره با آمریکا از یک طرف و پرتاب یک موشک جنگی به فاصله هشتصد کیلومتری از سواحل کره به سوی دریای ژاپن، نیکی هیلی  سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت به نظر میرسد که رهبر کره شمالی دچار پارانویا است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به کره شمالی به دلیل آزمایش موشکی جدید هشدار داد و گفت این راه گفتگو با واشنگتن نیست.خانم هیلی همچنین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را دچار پارانویا توصیف کرد و افزود که آمریکا تحریم‌ها علیه کره شمالی را تشدید می‌کند.

 

سرمایه گذاری میلیاردی برای راه ابریشم نوین

بی بی سی فارسی:  چین ۱۲۴ میلیارد دلار در ‘جاده ابریشم نوین’ سرمایه‌گذاری می‌کند

شی جین پینگ رییس جمهور چین چارچوب برنامه بلندپروازانه “جاده ابریشم نوین” را در حضور رهبران کشورهای دنیا اعلام و وعده کرد که برای احیای جاده ابریشم قدیم ۱۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.جاده ابریشم نوین – با نام رسمی “یک کمربند اقتصادی، یک راه” – ابتکار رییس جمهور چین است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ آن را مطرح کرد.

این پروژه از دو بخش اصلی تشکیل شده است: کمربند اقتصادی راه ابریشم و راه ابریشم دریایی.

هدف از این برنامه ایجاد یک منطقه اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در مسیر کشورهای جاده ابریشم قدیم است اما به آن محدود نمی‌شود و به کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا از جمله پاکستان گسترش خواهد یافت.این راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است. بخش شمالی چین را از طریق کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان) به روسیه و اروپا متصل می‌کند.مسیر مرکزی از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس و همچنین ترکیه و دریای مدیترانه می‌رسد.

 

200هزار قربانی در حملات سایبری

رادیو فردا: افزایش نگرانی‌ها از حمله سایبری گسترده در ده‌ها کشور جهان با آغاز هفته کاری

صدای آمریکا: دومین روز حمله سایبری؛ ۲۰۰ هزار کامپیوتر در سراسر جهان هدف قرار گرفته است

پلیس اروپا: حمله سایبری اخیر ۲۰۰ هزار قربانی داشت. رئیس یوروپل – پلیس اتحادیه اروپا- ضمن هشدار نسبت به “تهدید فزاینده” سایبری، اعلام کرد که شمار قربانیان حمله سایبری روز جمعه به ۲۰۰ هزار مورد در دست کم ۱۵۰ کشور رسیده است.راب وینرایت، رئیس پلیس اروپا گفت گستره این حمله در جهان بی‌سابقه است و بسیاری از کامپیوترهایی که به آنها حمله شده متعلق به شرکت‌های بزرگ هستند.او همچنین اظهار نگرانی کرد که روز دوشنبه و با آغاز هفته کاری در بسیاری کشورها، حمله سایبری اخیر قربانیان بیشتری نیز بگیرد.

 

احتمال تعلیق برخی تحریم‌های ایران از سوی آمریکا

المانیتور: آمریکا احتمالاً در روزهای آینده برخی از تحریم‌های ایران را معلق می‌کند.

وب‌سایت المانیتور در مطلبی به قلم «لورا روزن» از واشینگتن نوشت: دولت ترامپ ممکن است در روزهای آینده برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای پایبند ماندن به توافق هسته‌ای ایران معلق کند. این در حالی است که آمریکا در حال ارزیابی جامع سیاست خود در قبال ایران است.به گفته برخی منابع به المانیتور، خبر تعلیق این تحریم‌ها ممکن است تا 17 مه (روز چهارشنبه هفته جاری) منتشر شود؛ یک روز پیش از نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – به عربستان سعودی، اسرائیل، ایتالیا و بروکسل. البته آن‌ها هشدار دادند اقدام احتمالی دولت و زمان آن ممکن است دستخوش تغییر شود. تعلیق این تحریم‌ها همچنین چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در 19 مه (29 خرداد) رخ خواهد داد.

 

کشته شدن 64 غیر نظامی توسط تک تیراندازهای داعش درموصل

العالم: دیده بان حقوق بشر عراق از کشته شدن 64 نفر از جمله زنان و کودکان در ساحل راست شهر موصل خبر داد.

دیده بان حقوق بشر عراق گفت: شماری از غیر نظامیان در صدد فرار از مناطق تحت تسلط داعش در ساحل سمت راست شهر موصل بودند که هدف تک تیراندازهای داعش قرار گرفته و کشته شدند.دیده بان حقوق بشر بیان کرد: شماری از غیرنظامیان محاصره شده در مناطق تحت تسلط داعش در صدد عبور از رود دجله و عبور به سوی ساحل چپ موصل که تحت تسلط نیروهای عراقی است بودند که تک تیراندازهای داعش آنان را هدف قرار داده و دهها تن از آنان را که شمال زنان و کودکان بودند را کشتند.افراد نجات یافته که به منطقه السلامیه بخش چپ موصل رسیدند به دیده بان گفتند شماری از خانواده ها ساعت هفت صبح پنجشنبه درصدد رسیدن به سمت چپ موصل بودند که شماری از آنان کشته و برخی نیز به اسارت درآمدند.

 

آغاز بکار رسمی رئیس جمهور فرانسه

رادیو فرانسه فارسی: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه، رسماً کار خود را آغاز کرد

دویچه وله فارسی: آغاز کار امانوئل مکرون‌، رئیس جمهور جدید فرانسه

یورونیوز فارسی: نخستین انتصاب های رییس جمهور جدید فرانسه

امانوئل ماکرون یک هفته پس از پیروزیِ گستردۀ خود در انتخابات، رسماً به عنوان رئیس جمهوری فرانسه کار خود را آغاز کرد. او پیش از این در مقامِ رئیس جمهوری منتخَب به دعوتِ فرانسوا هولاند در مراسمِ رسمی سالگردِ جنگ جهانی دوّم و مراسمِ تشریفاتی روز لغو برده داری و گرامیداشتِ یادِ قربانیانِ آن شرکت کرده بود. رئیس جمهوری جدید بعد ازظهر امروز در مراسم دیگری در شهرداری پاریس شرکت می کند.