دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته خبری انتخاباتی: مناظره سه در برابر سه شده بود: قطب”روحانی، جهانگیری، هاشمی طبا” بر جبهه” میرسلیم، خالیباف، رئیسی ناسید” چیره شدند!

بسته خبری انتخاباتی: مناظره سه در برابر سه شده بود: قطب”روحانی، جهانگیری، هاشمی طبا” بر جبهه” میرسلیم، خالیباف، رئیسی ناسید” چیره شدند!

عبدالله ناصری در گفتگو با «انتخاب»: ظاهرا رئیسی و قالیباف از هم دلخوری دارند. این دو نفر در مناظره با هم رقابت داشتند!
عبدالله ناصری تحلیلگر سیاسی، پیروز مناظره امروز کاندیداها را قطب «روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا» دانست.
خبر ویژه

آقایان رئیسی، میرسلیم و قالیباف بخوانند / آیا واقعا برجام «هیچ» نتیجه ای نداشت و این تنها ایران بود که در مذاکرات امتیاز داد؟

بخش اعظم مناظره امروز کاندیداهای ریاست جمهوری به برجام و نتایج آن اختصاص یافت، مناظره ای که حاوی ادعاهای ضد و نقیض بسیاری از سوی کاندیداهای اصولگرا بود.
دومین مناظره 6 کاندیدا برگزار شد؛

روحانی به قالیباف: کپی برداری ناشیانه از روی یک جنبشی در یک کشوری نکنید؛ درصد الکی درست نکنید / روحانی به رئیسی: شما چه اطلاعاتی دارید که در زمینه هسته ای سخن می گویید/ وقتی ترامپ امد، خوشحالی کردید که این برجام را نابود می کند/ جهانگیری: برای خالی کردن دل ظریف، چه تهمت هایی که زده نشد؟ / روحانی به قالیباف: دوستان شما، به فرزند شهید مطهری در دانشگاه شیراز حمله کردند

دومین مناظره شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی – فرهنگی بعد از ظهر روز جمعه پانزدهم اردیبهشت‌ماه میان مصطفی میرسلیم، اسحاق جهانگیری، محمدباقر قالیباف، مصطفی هاشمی‌طبا، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی برگزار شد.
چرا روحانی باید در مناظره امروز تغییر تاکتیک دهد؟ / آیا روحانی سکوت خود را خواهد شکست؟

حالا و در آستانه دومین مناظره انتخاباتی، حسن روحانی در مقابل رقبا و به ویژه رقیب مشخصی قرار گرفته، که نشان داده واهمه ای از خلاف گویی و از همه مهم تر، تغییر موضع دادن های راهبردی و لحظه ای ندارد. رقیایی که البته با پیگیری ایده های بازتعریف و همچنین به روز شده پوپولیستی، مسابقه وعده های نجومی با یکدیگر گذاشته اند.
رئیسی در مورد تخلفات شهرداری تهران: برای برخورد با فساد ملاحظه‌‌ای نداریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد که در برخورد با مفاسد از جمله تخلفات شهرداری تهران هیچ ملاحظه‌ای نخواهد کرد.
گزارش تحلیلی «انتخاب» از فیلم انتخاباتی ابراهیم رئیسی؛

چرا سعید جلیلی در هیچ کجای فیلم رئیسی نیست؟ / هدف از اختصاص اکثر زمان فیلم به تصاویری از محرومان جامعه چه بود؟ / غرض از نشان دادن مکرر نیکزاد و طالب زاده در کنار رئیسی چه بود؟

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی دقیقا فاز به فاز یک تاکتیک از پیش تعیین شده را برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دنبال می کند . یک ایده مرکزی دارد که به راحتی می توان مختصات آن را فهمید ؛ کافی است تحرکات این چند هفته اخیر او را آنالیز کنیم حالا اما یک تحول مهم در مورد او این است که اولین مستند انتخاباتی اش از رسانه ملی پخش شده است.
نتيجه ی نظرسنجی «انتخاب»:

خواست اكثريت اين است؛ آقای روحانی! سكوت خود را در مناظره امروز بشكنيد

اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی از حسن روحانی می خواهند که در مناظره ی امروز، رویکرد فعلی خود را کنار گذاشته و سکوتش را بشکند.
قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت:

آقای قالیباف! چگونه چنین بی‌محابا تهمت می‌زنید؟ / چنین رفتاری باعث ذلت در آخرت می شود /  ای کاش لباس سیاست را جایگزین لباس خاکی جبهه نمی‌کردید

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در یادداشتی از رویکرد جدید قالیباف در انتخابات انتقاد کرد.
«شیخ نور» برای حمایت از «شیخ دیپلمات» وارد میدان شد؛

ناطق نوری: روحانی را اصلح دانسته و می دانم؛ انشاالله او دوباره انتخاب می‌شود / مردم نسبت به آمارسازی و نظرسنجی های دروغین منتشر شده، آگاه باشند

او به سکوت چند ساله اخیرش در برابر برخی تهمت‌ها اشاره و تصریح کرد: بنده تاکنون در مواجهه با بسیاری از حرف‌های نادرست و تهمت‌هایی که به شخص بنده زده شده سکوت کرده‌ام که دلیلش حفظ وحدت، جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و ممانعت از سودجویی دشمنان انقلاب و نظام بوده است.
ظریف: هر رییسی روزی رییس نخواهد بود/اگر حماقت و خیانت حمله به سفارت عربستان رخ نداده بود، شرایط جور دیگری بود

وزیر امور خارجه گفت: اگر حماقت و به نظر من خیانت حمله به سفارت عربستان رخ نداده بود، امروز شرایط به شکل دیگری بود.
تاکید مجدد لاریجانی: نامزدها تنها در چارچوب مصوبه مجلس می‌توانند درباره یارانه‌ها سخن بگویند /  اگر شیوه خلاقانه تر و پر تحرک تری دارید، بیان کنید

از دادن وعده هایی که جزو شئون مجلس است و مجلس باید درباره آنها تصمیم گیری کند پرهیز کنند
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی جان‌باختن معدن‌چیان: دستگاه‌ها هر چه می‌توانند تلاش‌ها را افزایش دهند/ این حادثه‌ دلخراش اینجانب را داغدار و مصیبت‌زده کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جان‌باختن جمعی از کارگران زحمتکش در حادثه دلخراش معدن گلستان را تسلیت گفتند.
واکنش آیت الله امینی به سخنان برخی کاندیداها

وعده ی دروغ ندهید  و بدگویی نکنید

کانديدها برنامه ها و صفات خوب خود را بيان کنند، حاميان و طرفداران هم صفات خوب آنها را معرفي کنند. کارداني، لياقت و برنامه هاشان را ارائه و معرفي کنند اما چهره هاي يکديگر را تخريب نکنند.
الهام امین زاده در گفتگو با «انتخاب»:

بیشتر اتوبوس های تهران، هوا را الوده می کنند؛ خب کدام دستگاه مسئول است؟ کسانی که اتهام می زنند خود در این حوزه مسئولند

در مدیریت شهری باید حقوق شهروندان رعایت شود. در حوزه های استانی نیز، کانون های داخلی مسئله باید شناسایی شوند و از بین روند و از طریق مذاکراتی که وجود دارد مسئله حل شود.

۳۵ معدن‌کار جان باختند

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جان باختن ۳۵ معدنکار در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد.
انقلاب اسلامی واقعه بسیار بزرگی در تاریخ کشور بوده و مثل همه انقلاب ها فراز و نشیب داشته است
تولیت آستان قدس در فیلم تبلیغاتی خود: مجموعه ما مجموعه ای کوچک با مبلغی کم است / واقعا کنسرت مشکل مردم است؟ / حضور کارگردان «قلاده های طلا» در کنار رئیسی

تولیت استان قدس در بخشی دیگری از فیلم تبلیغاتی خود، درحالیکه در مقابل نادر طالب زاده و ابوالقاسم طالبی سازنده ی فیلم جنجالی «قلاده های طلا» نشسته است، می گوید: بحث کنسرت را مطرح می کنند تا کرسنت فراموش شود؛ واقعا کنسرت مشکل مردم است؟ به ما نمی‌خندند؟
انتقاد میرسلیم از قالیباف: طرح بحث 4 و 96 درصد تنها یک شعار برای کوبیدن رقیب بود / به جرات می گویم؛ وعده چند برابر کردن یارانه ها برای به دست آوردن رای عامه مردم است

میرسلیم، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مناظره نخست طبق قاعده مناظره ها عمل کردم اما به یکباره برخی موج انحرافی ایجاد کرده و به جان هم افتادند، که در مناظره دوم اگر کسی قاعده مناظره را به هم بزند به طور قطع مقابله خواهم کرد
«انتخاب» بررسی می کند؛

چرا کاندیداتوری میرسلیم پدیده مبارکی است؟ / آیا ریشه داران جریان راست می توانند اردوگاه مصادره شده ی خود را دوباره در دست بگیرند؟

بالاخره اتفاق افتاد. صاحبان اصلی جریان راست در حال بازپس گیری هویت واقعی و به دست گیری اردوگاه ضبط شده ی خود هستند. مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلقه که جزء احزاب و گروه های اصلی راست است، کاندیدای جریانی است که بیش از یک دهه در گیر و دار احیاء و البته بقای خود در مقابل گروه هایی بود که جریان اصولگرایی را مصادره و در نگاه مردم بدنام کرده بودند.
جهانگیری: لازم باشد درباره جریان اصلاحات با رهبری صحبت می‌کنم/کسی به جاده خاکی بزند جوابش را می‌دهم

معاون اول رییس جمهور گفت: هزینه ستاد نمی‌کنم، بر روی کمک‌های کسانی که به من لطف داشته‌اند حساب کرده‌ام. اگر لازم باشد باز در مورد جریان اصلاح‌طلب با رهبری حرف می‌زنم. جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باید با یکدیگر در امور کشور مشارکت داشته باشند.
آیت الله نوری همدانی:

می‌خواهند یارانه فقرا را افزایش دهند؛ نباید در راه کاندیدایی که انگیزه الهی دارد سنگ‌اندازی شود / در اسلام راه روشن است؛ باید از بیت المال برای کسی که قدرت ندارد هزینه شود

مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از اینکه برخی به دنبال سنگ‌اندازی درباره صحبت‌های کاندیداها هستند گفت: اینکه برخی کاندیداها از اقشار پایین دست حمایت می‌کنند نباید برای آن‌ها سنگ‌اندازی شود.
رئیس ستاد رئیسی: برجام چیزی جز خفت و خواری نداشت؛ عزت ایرانی ها به فنا رفت / حمایت از عملکرد دولت احمدی نژاد / به رئیسی رای بدهید؛ او صادق ترین فرد میان این 6 کاندیداست

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دولتی که در هتل درویشی مشهد مراسم مجلل و سمینار چند صد میلیاردی برگزار می‌کند قطعاً درد مردم حاشیه‌شهر در مناطق سیس‌آباد، اسماعیل‌آباد و غیره را درک نمی‌کند.
بيانيه جبهه پايداري: از رييسي بعنوان نامزد اصلح حمايت مي كنيم

جبهه پایداری انقلاب اسلامی با صدور بیانیه ای، سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح معرفی کرد.
روایت بلومبرگ از حمایت یک اصولگرای بانفوذ از روحانی / «شیخ دیپلمات» همچنان در نظرسنجی ها در صدر است

علی لاریجانی در سخنرانی اخیر خود در شهر قم گفته: دولت توانایی بالابردن یارانه ها را تا دو و سه برابر ندارد. از آنحایی که درآمد دولت و هزینه هایش امکان افزایش را ندارد این اتفاق یعنی دو سه برابر کردن یارانه ها نیز بی معنی است.
فوری/ وقوع زلزله 5.3 ریشتری در مشهد جهانگیری: وقتی پلاسکو سوخت، قالیباف خارج از تهران بود / معلوم نیست 700 میلیارد دلار در دوره احمدی نژاد چطور مصرف شد؛ اگر انسان از این غصه بمیرد جای سرزنش ندارد؛ مگر مردم چه بدی کرده بودند؟ / در این دوره، فرزندان انقلاب رو در روی هم قرار گرفتند؛ این خیلی دردآور است / مردم ایران مواظب باشید تاریخ دوباره تکرار نشود/ دلار ۸۰۰ تومان تحویل دادیم، ۴۰۰۰ تحویل گرفتیم

اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کل درآمد کشور در دوران جنگ تحمیلی گاهی به ۷ میلیارد دلار می رسید ولی کشور خوب اداره می شد.
عبدالله ناصری در گفتگو با «انتخاب»:

قالیباف می خواهد عرصه را بر رئیسی تنگ کند / در جدال درون اردوگاهی، هوادارن رئیسی بر هواداران قالیباف پیروز خواهند شد / بعد از مناظره وضعیت رئیسی در بین اصولگرایان از قالیباف بهتر شد / در مناظره، رئیسی کاری به کار قالیباف نخواهد داشت

ارزیابی مناظره نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حکایت از آن می کند که نامزدهای اصولگرا شاید علاقه ای به همکاری برای هم افزایی پایگاه رأی جناح خود ندارند و هر کدام شیوه ای را در زمان تبلیغات برای جلب نظر افکارعمومی طراحی کردند که نمی خواهند آن را تغییر دهند.
  بیانیه جامعه مدرسین: رئیسی اصلح است؛ از او حمایت می کنیم

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای از حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.
آغاز نبرد تیم های قالیباف و رئیسی / حامیان رئیسی: حضور قالیباف گل به خودی است؛ هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد  این فرد حتی کاندیدای پوششی باشد

پیش بینی ها درست بود؛ جنگ بدنه آغاز شد، حتی خیلی زودتر از زمانی که تصورش می رفت. حالا حامیان محمد باقر قالبیاف و سید ابراهیم رییسی تند ترین مواضع را نسبت به هم دارند. دو نامزد اصولگرایان که جمنا اصرار دارد آنها را کاندیدای این جبهه معرفی کند، اما آنها می گویند که مستقل آمده اند و خود را وابسته به هیچ دسته و گروهی نمی دانند .
لاریجانی: نمی دانم مطرح کنندگان شعارهای افزایش یارانه از کجا می خواهند منابع آن را تامین کنند؛ این کار به صلاح کشور نیست

رئیس مجلس با اشاره به اینکه شعارهای گفته شده درباره افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست گفت: مجلس با این روش‌ها مخالف است.
بازهم کپی کاری؛ بازهم محمد باقر قالیباف / از تقلید مو به مو از تونی بلر در انتخابات 84 تا کپی برداری از برنی سندرزِ سوسیالیست و «دولتِ مردم» ابراهام لینکلن

از چهار باري كه محمدباقر قاليباف عزم رفتن به پاستور را داشت، سه بار آن را وارد انتخابات شد و یک بار آن که در سال 88 بود، با وجود عزم جدي وارد انتخابات نشد. هر سه بار نيز نشان داد كه يك سياستمدار «خلاق» و داراي «گفتمان» نيست. علت شكست‌هاي پي در پي او در انتخابات‌ها هم بايد در این ماجرا جستجو كرد، چرا كه او بیشتر تقلید کننده بوده تا مبتکر. همه چیز از از سال 84، با كپي برداری قالیباف از كمپين تونی بلر آغاز شد و اکنون نیز در همان راستا مجموعه ای از رفتارها يا تئوري هاي اشخاص را کپی می کند، از برنی سندر و جنبش وال استريت گرفته تا احمدي‌نژاد.
دبیرکل جبهه پایداری: اگر صالح برای اصلح کنار نرود خائن است

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شهرکرد گفت: رئیس جمهور باید فردی شجاع باشد، به بیگانه دل نبندد و تولید داخلی را رونق ببخشد.
قالیباف: برجام تصمیم نظام بود، هر دولتی بود همین راه را می رفت /  50 درصد الودگي هوا را كاهش مي دهم / 25  ميليون نفر در زير خط فقر مطلق هستند / چرا نباید بدانند رئیس جمهور چه ماشینی سوار می شود؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تاکید کرد: وقتی برخی ۸۰۰ هزار تومان هم ندارند، مسئول بیاید بگوید ثروت من چند صد میلیارد است. چه پاسخی خواهیم داشت؟