شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احتمالا دومین هدف وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فرودگاه نظامی حماه است.

احتمالا دومین هدف وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) فرودگاه نظامی حماه است.

براساس نوشته روزنامه القدس العربی احتمالا فرودگاه نظامی حماه دومین هدف وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بعد از حمله به پایگاه نظامی الشعیرات در استان حمص باشد.

پس از حملات موشکی غافلگیرکننده آمریکا به پایگاه الشعیرات در استان ادلب بسیاری از کارشناسان نظامی این حملات را محدود ارزیابی کردند و بر این باور بودند که آمریکا حملات جدیدی را علیه مواضع ارتش سوریه راه اندازی نخواهد کرد. اما گزارش ها حاکی از آن است که هم اکنون نیروهای روسیه با در نظر گرفتن احتمال حمله دیگری از سوی آمریکا در حال تخلیه فرودگاه نظامی حماه است.

به گزارش تابناک به نقل از روزنامه القدس العربی وزارت دفاع روسیه مقرهایش در تیپ۱۴ وابسته به اداره نیروی هوایی و معروف به فرودگاه نظامی حماه را با افزایش تهدیدات آمریکا درباره احتمال انجام حمله دیگری به پایگاه‌های نظام سوریه تخلیه کرد.
خارج شدن نیروهای روسی از این فرودگاه همزمان با متمرکز شدن مسئولان آمریکایی بر ادعای بمباران غیرنظامیان با بشکه‌های حاوی مواد منفجره صورت می‌گیرد.
براساس نوشته روزنامه القدس العربی احتمالا فرودگاه نظامی حماه دومین هدف وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بعد از حمله به پایگاه نظامی الشعیرات در استان حمص باشد.
همچنین احتمالا انبارهای سلاح «الفرقلس» در حومه شرقی حمص و کارگاه‌های شرق حلب و کارگاه‌های جنوب حماه از اهداف احتمالی آمریکا باشند. آنچه که بر فرضیه احتمال هدف قرار گرفتن این مناطق صحه می‌گذارد، تغییر رفت و آمدهای روزانه به این مناطق و کاهش تعداد کارمندان و کارکنان آن‌ها و انتقالشان به مناطق دیگر باشد.
پیش از این و پس از حملات موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات مقامات روسی هشدار داده بودند که ممکن است آمریکا قصد داشته باشد حملات جدیدی را در سوریه راه اندازی کند.
هفته گذشته نیز روزنامه الاخبار لبنان و شبکه المیادین در گزارش‌هایی میدانی به نقل از منابع اطلاعاتی سوریه جزئیات طرح حمله احتمالی مشترک آمریکا و انگلیس به همراه اردن و عربستان و گروه های معارض به مرزهای جنوبی سوریه را فاش کرده بودند. شاید بر اساس همین گزارش ها بود که فردای آن روز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست خبری با همتای ایتالیایی‌اش بر آن‌ها صحه گذاشت و درباره نقشه آمریکا برای حمله تروریست‌ها به دمشق هشدار داد.
 دو طیف اصلی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان کنگره حال جمع‌آوری آرا برای تصویب طرح حمله نظامی به سوریه هستند. با این حال به گفته معاونان و قانون‌گذاران کنگره، در شرایطی که دموکرات‌ها قصد فشار بر کاخ سفید را دارند و جمهوری‌خواهان نیز درباره حمله مزبور متفق‌القول نیستند، احتمالا کنگره مجوز حمله مستقیم نظامی بیشتر را به دولت واشنگتن نخواهد داد، چرا که به آغاز یک جنگ فرسایشی دیگر خواهد انجامید.
به گزارش سی‌ان‌ان، جیم مک گاورن از حزب دموکرات و تام کول، نماینده جمهوری‌خواه در نامه‌ای به پل رایان، رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان خواستار بررسی طرح صدور مجوز حمله آمریکا به سوریه پس از پایان تعطیلات دوهفته‌ای کنگره در اواخر ماه جاری میلادی شده‌اند.
این در حالی است که دونالد ترامپ پس از حمله موشکی پنتاگون به یک پایگاه هوایی سوریه در حمص که بدون مجوز کنگره بوده و حتی نقض قانون اساسی خود آمریکا محسوب می‌شد، شنبه گذشته در نامه‌ای به پل رایان از صدور دستور برای اقدامات «لازم و مقتضی بیشتری» علیه سوریه خبر داد.
پس از حمله به پایگاه الشعیرات، رئیس مجلس نمایندگان در کمال تعجب اعلام کرد که رئیس‌جمهور اختیار صدور دستور حمله را داشته، اما بهتر است دولت در مراحل بعدی با کنگره مشورت کند. الیوت انگل، عضو دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تاکید کرد که لازم است ترامپ راهبرد خود را درباره سوریه به کنگره اعلام کند و برای دریافت مجوز اقدام نظامی به سوریه در کنگره حضور یابد. اما در مقابل اد رویس، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که دریافت مجوز از کنگره تن‌ها در صورتی لازم است که اقدام نظامی دولت آمریکا بیش از ۶۰ روز به طول بینجامد.
روز گذشته نیز «برنی سندرز»، سناتور دموکرات ایالت «ورمونت» آمریکا درخصوص تجاوز نظامی آمریکا به سوریه که نتیجه‌ای جز درگیر شدن واشنگتن در جنگی بی‌پایان در منطقه خاورمیانه نخواهد داشت، هشدار داد.
سندرز در گفتگو با سی‌ان‌ان، با اعلام اینکه نمی‌خواهد کشورش درگیر جنگ نظامی با سوریه شود، از دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خواست بر رفع نیازها و خواسته‌های مردم آمریکا تمرکز کند. وی افزود: نمی‌خواهم شاهد کشته شدن مردان و زنان آمریکایی و صرف میلیاردها هزار دلار برای جنگی بی‌پایان در خاورمیانه باشم.
از سوی دیگر برخی از بازیگران منطقه ای نظیر ترکیه و عربستان به شدت خواهان مداخله نظامی آمریکا در سوریه هستند و علی رغم هشدارهای روسیه آمریکا را برای حملات گسترده تر علیه مواضع ارتش سوریه تحریک می کنند.
لازم به ذکر است که هم اکنون نیز تماس هایی میان روسیه و عربستان در ارتباط با سوریه برقرار شده است  و روز گذشته نیز «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه در ریاض پس از دیدار با «ملک سلمان» پادشاه سعودی از سفر ملک سلمان به روسیه خبر داد.
وی در همین راستا بیان داشت: احتمالا ملک سلمان در اواخر سال جاری میلادی به روسیه سفر کند. پیش از این «پوتین» رئیس جمهور روسیه از ملک سلمان برای سفر به مسکو دعوت کرده بود و وی نیز این دعوت را پذیرفته بود. ملک سلمان همچنین به مقامات این کشور برای آماده کردن مقدمات این سفر دستوراتی داده است.
طرفین در این دیدار موضوعات بین المللی و اوضاع خاورمیانه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. رئیس شورای فدراسیون روسیه در این دیدار اعلام کرد که همکاری میان دو کشور به نفع ملتهای روسیه و عربستان و ضامن ثبات منطقه و دنیاست.