شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه ها از پشت پرده اولین شلیک ترامپ چه می گویند؟

روزنامه ها از پشت پرده اولین شلیک ترامپ چه می گویند؟

جعفر بلوری در روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان«بازی «سایه جنگ» در شب انتخابات!» نوشت:« هدف این عملیات ایران هراسی و تاثیر گذاری روی انتخابات آینده ایران است چرا که چهل روز دیگر، انتخاباتی در کشور برگزار خواهد شد که در یک طرف آن افرادی قرار دارند که، به دادن امتیازهای مفت در مقابل گرفتن وعده‌های نسیه و توخالی عادت کرده‌اند. این عده معتقدند باید بپذیریم آمریکا ابرقدرت است و توان ایستادن در برابر آن را نداریم. همان عده‌ای که توانمندی‌های ارزشمند هسته‌ای را به ثمن بخس فروختند و وقتی نوبت به برداشتن تحریم‌ها از سوی حریف شد گفتند، این مذاکرات سایه جنگ را که از سر کشورمان برداشت!

میانه رو ها با استفاده از این واقعه بنویسند از انجایی که با دیوانه‌ای مثل ترامپ مواجهیم، فردی که غیر قابل پیش‌بینی و خطرناک است، اگر به آمریکا بیش از این باج ندهیم و به گرفتن امتیازهایی که قرار بود به ما بدهند اصرار کنیم، و از همه مهمتر، اگر به ادامه وضع موجود تن ندهیم، با چنین خطری مواجه خواهیم شد! بزک کردن چهره دولت قبلی آمریکا نیز از این پس بیش از گذشته در دستور کار این عده قرار می‌گیرد.

فرضیه مطرح دیگر این است که مخاطب این حمله کشورهایی مثل، کره شمالی، چین، روسیه و ایران هستند که مقابل هژمونی آمریکا ایستاده‌اند. ولی این حمله ممکن است با هدف، به حاشیه راندن اقدام مشکوک روسیه در به رسمیت شناختن قدس غربی به عنوان پایتخت اسراییل صورت گرفته باشد. چنین خدمت بزرگی به منافع اسراییل از سوی روسیه که چند سالی است در کنار جبهه مقاومت علیه منافع غرب و اسرائیل می‌جنگد، «بی‌سابقه» و «بسیار جدی» است و می‌تواند«تبعات جدی» را هم به دنبال داشته باشد.»

 پشت پرده اولین شلیک ترامپ/ شوک رئیسی به انتخابات

روزنامه افتاب یزد در گزارشی با عنوان«چشمک خطرناک پوتین» نوشت:« شاید بتوان با تامل در سیاست های پیش گرفته شده، سخنان و تصمیمات کنونیِ سران ابر قدرت‌های دنیا، چشم اندازی از کنش‌های احتمالی‌شان در آینده را پیش بینی کرد. اما در این میان، روس ها مستثنی هستند و در صفحه شطرنج جهانی، نمی توان از سیاست های ماخوذه و تصمیمات کنونی شان برآیندی گرفت و به پیش بینی حرکت بعدی‌شان پرداخت. نمی‌توان دریافت که در اتاق‌های طلایی کاخ کرملین چه می گذرد که خروجی آن از یک سو گسترش هر چه بیشتر روابط تجاری – نظامی با ایران است و از دیگر سو حکمران آن، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر دیدارهای متعدد برگزار می‌کند!

مردان کاخ کرملین روز پنج شنبه در یک اقدام غیر منتظره جهان را در بهت و حیرت فرو گذاردند. وزارت خارجه روسیه بیانیه‌ای بر روی سایت خود منتشر ساخت که برای مدتی دوستان و دشمنان مسکو را به اتفاق متعجب کرد. اطلاعیه‌ای که در آن گفته شده است مسکو بخش شرقی قدس را به عنوان پایتخت «دولت آینده فلسطین» به رسمیت می‌شناسد و همچنین بخش غربی قدس را پایتخت رژیم غاصب اسرائیل خوانده است. این بیانیه بدان معناست که روسیه علاوه بر به رسمیت شناختن دشمن درجه اول ایران، بیت المقدس را که به مدت 70 سال محل مناقشات میان اسرائیل و فلسطین بوده است، به دو قطب تقسیم کرده و بخش غربی آن را متعلق به اسرائیل غاصب دانسته است. اقدامی بی‌سابقه که تاکنون هیچ یک از متحدان اسرائیل از جمله آمریکا دست به آن نزده‌اند. »