چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » کزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا/حسن نایب هاشم _ جمعه ۲۲ بهمن۹۵

کزارش وضعیت زندانیان در حال اعتصاب غذا/حسن نایب هاشم _ جمعه ۲۲ بهمن۹۵

امروز جمعه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۵، ۴۷امین روز  اعتصاب غذا ی احمدرضا جلالی، چهل و یکمین روز اعتصاب غذای من، شاید ۳۷امین روز اعتصاب غذای  فرشید ملک زاده، شاید ۳۶امین روز اعتصاب غذای شهلا محمدیانی، ۲۸امین روز اعتصاب غذا به همراه  اعتصابد دارو ی عیسی سحرخیز، ۲۷امین روز اعتصاب غذای  باتیرشاه محمداف، شاید ۷امین روز اعتصاب غذای هادی عسگری و  امین افشارنادری، ۶امین روز  اعتصاب غذای خشک مهدی خزعلی و ۵امین روز اعتصاب غذا و داروی #امید_شاهمرادی_سنندجی است.
پس از روزها اعتصاب غذای دوباره،  آرش صادقی نهایتا چند روز پیش به دنبال دیدار با دادستان و قول مساعد کتبی وی مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت به پرونده همسرش گلرخ ایرایی، اعتصاب غذای خود را متوقف کرد. وضعیت سلامتی وی کماکان مخاطره آمیز است و بیشتر دسترسی به مواد نشاسته ای مانند رشته های ماکارونی را دارد. در این مرحله که وی به اعتصاب غذای خود پایان داده است، نیازمند این است که مهمترین مواد غذایی را که در این زمان از دست داده است به شمول پروتئین ها، ویتامین ها و املاح ضروری در حد کفایت در دسترسش باشد و برای رفع عوارض ریوی، گوارشی و کلیوی حاصل از اعتصاب غذای طولانی مدت، هرچه زودتر به بیمارستان انتقال یابد.
احمدرضا جلالی پزشک و دانش پژوه برجسته پیشگیری از فجایع نامتعارف ساخته بشر، در روزهای اخیر به خاطر وضعیت سلامتی خطرناک، حداقل دو بار به بهداری برده شده است و سرم دریافت کرده است. هر چند که به او قول داده اند که ظرف دو هفته دادگاه بدوی اش را برگزار کنند، در کشاکش بردن و آوردن چندباره وی به بند ۷ و ۲۰۹ زندان بدنام اوین مشخص نیست چه سناریوی تازه ای را می خواهند برای وی اجرایی کنند. نخست وزیر سوئد، قرار است پس فردا به تهران برود و قول داده است که در مذاکراتش با مسئولان جمهوری اسلامی، پیگیر وضعیت احمدرضا جلالی باشد. موج حمایت گسترده بین المللی به ویژه در ایتالیا و سوئد که محل تحصیل و تحقیق وی بوده اند، اوج گرفته است و همکاران وی که همگی از صداقت و تعهد وی در کارش سخن می گویند، خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط او هستند. همسر نگران او، دیروز حتا فرصت نکرده بود چند کلامی با وی صحبت کند و تنها خبردار شده بود که قصد دارند او را دوباره به بند بدنام ۲۰۹ بفرستند.
من نیز کاملا خوب هستم و هیچ اتفاق غیرمنتظره ای تاکنون برایم نیفتاده است. تنها دست هایم به خاطر پایین آمدن میزان متابولیسم و رفتن بدنم به فاز صرفه جویی در مصرف انرژی همواره اندکی سردتر از معمول است. تاکنون اعتصاب غذاهای ۳۸ روزه و ۳۹ روزه داشته ام. ولی این نخستین بار است که ۴۱ روز اعتصاب غذا را تجربه کرده ام. از سویی شاید قدری سالدیده تر شدن تاثیرات خود را داشته باشد، ولی از سوی دیگر تاکنون چون این بار انضباط حفظ کننده ای را با تلاش برای تامین اهم ویتامین ها و املاح نداشته ام. با متوسط کاهش روزانه ۵۰۰ گرم در ده روز نخست، ۴۵۰ گرم در ده روز دوم، ۴۰۰ گرم در ده روز سوم و ۳۵۰ گرم در ده روز چهارم، با مصرف چربی و پروتئین های بدن، ۱۷ کیلوگرم کاهش وزن داشته ام ولی با این وجود وزنم هنوز به وزن بسیاری از عزیزان که به خاطر پایان غذایشان اعتصاب غذا کرده ام، در نخستین روز اعتصاب غذایشان نرسیده است. در روزهای هفته اخیر توانستم اندکی با قهرمانانی که با آرزوی صلح پایدار در جهان و سوریه، برقراری حقوق بشر و دموکراسی در جهان و برای کمک به غیرنظامیانی که قربانی جنگ در سوریه شده اند، از برلین تا حلب را  راهپیمایی می کنند، همراه باشم. ایشان پس از ورود به اتریش به وین رسیدند و امروز از وین به سمت جنوب اتریش و مرز اسلوانی راه افتادند.
عیسی سحرخیز، اعتصاب غذا و  اعتصاب دارو ی خود را ادامه می دهد و با حذف ۱۱ دارو از داروهای مورد نیازش، هر روز یک قلم، تنها ۱ داروی خود را هنوز حذف نکرده و آن را مصرف می کند. او اعلام کرده است که پس از آن اعتصاب غذای خشک خواهد کرد که امیدوارم چنین نکند. اعتصاب غذای خشک به شدت خطرناک است و ظرف ۷ تا ۱۴ روز انسان را از بین می برد. عیسی سحر خیز در اعتراض به حکم ناعادلانه و غیرمنطقی شش ماه حبس به اتهام نشر اکاذیب علیه رهبری و نقض مکرر قانون از سوی مقام‌های قضایی و امنیتی اعلام کرده است که تا زمان تغییر حکم به اعتصاب خود ادامه می دهد.
وضعیت سلامتی مهدی خزعلی، در ششمین روز اعتصاب غذای خشک، به شدت بحرانی است. او اکنون با کمبود قند و کاهش فشار خون شدید مواجه شده است و طبیعی است که در این شرایط با از دست دادن حدودا ۲ لیتر آب بدن در روز، به غلظت نسبی خون دچار شده باشد و کلیه هایش که مدام لازم است که آب لازم برای تولید ادرار داشته باشد، در معرض نارسایی غیر قابل بازگشت قرار گرفته باشد. مهدی خزعلی، به خاطر سن بیشتر و قاعدتا بیماری های معین، هر روز اعتصاب غذای خشکش می تواند صدمات جبران ناپذیر به او بزند. مجموعه هیجانات مربوط به زندان، بدرفتاری زندانبانان و اعتصاب غذای خشک او را مستعد ابتلاء به سکته قلبی و مغزی در این شرایط می کند. من تجربه اعتصاب غذای خشک را بیش از ۳۰ ساعت نداشته ام. ولی در همان ساعات کم هم تغییر رفتار کلیه را مشاهده کرده ام. خوشبختانه من مشکل نارسایی کلیه پیدا نکرده ام. تلاش کنیم که حداقل عجالتا، مهدی خزعلی اعتصاب غذای خشک خود را به تر تبدیل کند تا بتوان برای پایان اعتصاب غذا و آزادی او فرصت معینی پیدا شود.
من تا پایان اعتصاب غذای پیروزمند  زندانیان سیاسی عقیدتی که قبل از من در اعتصاب غذا هستند و آزادی کامران قادری دوست دیرینه و بیمار خود به اعتصاب غذای خود ادامه می دهم.