سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حادثه شومی که چند دقیقه به ساعت هشت صبح روز گذشته با حریقی کوچک در یکی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و بعد به فروریختن این سازه مرتفع منجر شد

حادثه شومی که چند دقیقه به ساعت هشت صبح روز گذشته با حریقی کوچک در یکی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و بعد به فروریختن این سازه مرتفع منجر شد

07:59 همه چیز از این لحظه شروع شد…
آن گونه که مسئولان آتش نشانی تهران میگویند، روز گذشته در این ساعت و دقیقه بود که خبر وقوع حریق در ساختمان پلاسکو به ایشان اعلام شد. خبری مانند دیگر خبرهای اعلان حریق در نقاط مختلف که شاید کسی حدس نمی زد به آوار شدن ساختمانی 7 طبقه منجر شود و فاجعه ای بزرگ بیافریند.
اتفاقی که اگر پیش بینی شده بود، چه بسا با توان بیشتری برای اطفای حریق و کنترل اتفاقات پیرامونی حادثه می رفتیم تا اکنون شاهد طرح گلایه های فراوان در این باره نباشیم؛ اینکه چرا بالگردهای امدادی تنها پس از تخریب ساختمان مجوز پرواز یافتند، چرا پلیس برای کنترل جمعیت تماشاچیان زودتر دست به کار نشد و مسیر امدادرسانی را باز نکرد و… .

هنوز شمار زیادی از امدادگران در محل حادثه به تلاشی بی وقفه مشغولند تا بلکه ایرانیان را به شنیدن خبری خوش میهمان نمایند.

به گزارش «تابناک»، در ادامه، رویدادهای مرتبط با روز دوم امدادرسانی به حادثه دیدگان فروریختن ساختمان پلاسکو در اختیار شما قرار دارد.
10:00 هنوز هیچ جسدی به پزشک قانونی فرستاده نشده است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: تیم پزشکی قانونی از روز گذشته به منظور شناسایی و احراز هویت جانباختگان احتمالی حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کهریزک مستقر است. هنوز هیچ جسدی برای شناسایی و بررسی به پزشکی قانونی فرستاده نشده ولی نیروهای ما آمادگی کامل داشته و اقدامات لازم جهت تشخیص و شناسایی سریع اجساد را انجام می دهند.

این در حالی است که بر اساس سخنان رئیس اورژانس کشور، از 33 نفری که در پی حادثه پلاسکو مصدوم و برای بستری روانه بیمارستان ها شده بودند،‌ 5 تن در بیمارستان بستری هستند و بقیه مرخص شده اند، به جز یک نفر از آتش‌نشانان که سوختگی بالای 60 درصد داشت و متاسفانه امروز به شهادت رسید.

09:15 شهادت یکی از آتش نشانان مصدوم در بیمارستان
سرپرست اورژانس کشور در این باره گفت: یکی از مصدومان حادثه پلاسکو که با سوختگی بالا به بیمارستان شهید مطهری منتقل و در بخش  آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.
پیرحسین کولیوند افزود: این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیا روی او صورت گرفته بود.
08:30 هنوز پیکر هیچکس پیدا نشده است
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به فارس گفت: ستون‌های ۵۰ تا ۶۰ تُنی که کمک‌رسانی را سخت کرده بود، جمع‌آوری کردیم و کار با سرعت بیشتری پیش می رود.
وی با اشاره به دستور دادستانی برای تخریب ساختمان‌های مجاور، اعلام کرد: تا کنون نیازی به خراب کردن ساختمان‌ها نشده است. در تلاشیم اما هنوز پیکر هیچکس پیدا نشده است.
همچنین شریف‌زاده، رئیس سازمان آتش‌نشانی گفت: 2 تونل زدیم اما هنوز راه ورودی باز نشده است. مشکل نیروی انسانی و تجهیزات نداریم. مردم از تجمع در این محل خودداری کنند.

08:20 خطر فروریختن ساختمان مجاور پلاسکو جدی شد

به گزارش ایران، گزارش منابع مستقر در محل وقوع فاجعه پلاسکو حاکی از آن است که ساختمان مجاور آن در خطر فروریزی قرار دارد؛ دیواره های پاساژ کویتی ها در مجاورت مخروبه پلاسکو ترک برداشته و خطر ریزش این بنا هم جدی به نظر می رسد.

خبرنگار ایرنا در این خصوص از نیروهای امدادی سئوال کرده و آنها نیز احتمال فروریختن پاساژ کویتی ها را محتمل دانستند. عمق خطر آنجاست که برخی از نیروهای امدادی برای عملیات امداد و نجات از درب زیرزمین این پاساژ و از قسمت موتور خانه وارد شده اند و در تلاش برای یافتن افراد زیر آوار مانده هستند.

08:15 دود غلیظ و آتش مانع از سرعت بخشیدن به آواربرداری
اسماعیل اسکندری، مدیر تیم‌های آنست سازمان امداد و نجات گفت:‌ نیروهای آتش‌نشانی هنوز مشغول آواربرداری بوده ولی به دلیل دود غلیظ و خاموش نشدن آتش، عملیات جست‌وجو به نتیجه نرسیده است. عملیات نجات به کندی پیش می‌رود ولی با این وجود همه تیم‌های امدادی آماده‌باش بوده و اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: حجم آوار بسیار زیاد است ولی با این حال با همکاری نیروهای آتش‌نشانی جهت نجات حادثه‌دیدگان و یا خارج کردن اجساد تونل زده شده ولی به دلیل اینکه کار بسیار سخت است و باید حفاری صورت بگیرد، هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است.

08:00 درخواست از مردم به کمک تابلوهای روان شهری
صبح جمعه نخستین روز از بهمن ماه سال 95 در حالی آغاز شد که بر روی تابلوهای روان شهری، درخواستی تکراری از شهروندان درج شده است: «شهروندان تهرانی از تردد غیر ضروری در مرکز شهر خودداری کنند.»
درخواستی که اگر قرار باشد جامع تر مطرح شود، می بایست از شهروندان خواست از تجمع در محل حادثه نیز خودداری کرده و از حضور در حوالی چهارراه استانبول و تلاش برای عکاسی و فیلم برداری در آنجا نیز خودداری نمایند و در مقابل وسوسه های ثبت تصاویر اختصاصی، شکیبایی فراوان به خرج دهند! اتفاقی که هرچه از دیروز در مذمت آن گفته شده، ظاهرا اثرگذار نبوده چراکه تمامی ساعات شب نیز عده ای در نزدیکی محل حادثه مشغول تماشای فعل و انفعالاتی بوده اند که در جریان است!
06:05 سخنگوی آتش نشانی: احتمالا همکارانمان به شهادت رسیده اند
ملکی گفت: با توجه به مدل تخریب و ریزش ساختمان احتمالا همکاران ما که در این ساختمان حضور داشته‌اند، به شهادت رسیده‌اند.
این در حالی است که از محل حادثه خبر می رسد آهن‌های گره خورده مانع اصلی آواربرداری است و حجم آوار و نخاله‌های ساختمانی کار امدادگران را کند کرده است. البته کماکان حفاری 2 تونل ادامه دارد و نیروهای امدادی مشغول به آواربرداری از 2 سمت (شمال و جنوب) هستند.
02:30 آواربردای قطعات بزرگ در دستور کار امدادگران
با حضور قیچی های بزرگ برش تیرهای فلزی در محل در واپسین ساعات روز گذشته و همچنین انتقال جرثقیل های بزرگ و ظرفیت بالا، امدادگران انتقال قطعات فلزی بزرگ را در دستور کار قرار داده اند تا در سایه این اقدام بتوانند به لایه های زیرین آوار دسترسی یافته و به امور خود سرعت ببخشند. اقدامی که زمانی مهم تر جلوه خواهد کرد که بدانیم ساختمان پلاسکو با اسکلت فلزی خاصی نماسازی شده بود.
این در حالی است که رییس سازمان مدیریت بحران از تداوم آواربرداری تا 24 ساعت آینده خبر می دهد و آن گونه که خبر می رسد، عملیات آواربراداری با حضور ماشین آلات مختلف و نیروهای امدادی با سرعت در حال پیگیری است.

01:30 بازار داغ شایعات امیدبخش
به رغم اینکه اخبار منتشر شده در خصوص تماس برقرار کردن شماری از آتش نشانان محبوس شده در زیرزمین تکذیب شد، اما هنوز اخبار مشابهی به گوش می رسد. اخباری که نمی دانیم تا چه اندازه صحت دارند اما بسیار خوشحال کننده و روحیه بخش هستند. مثل تکرار خبر فوق که این بار درباره محبوس شدن 5 تن در موتورخانه ساختمان پلاسکو اشاره دارد.
یا خبری که در خصوص شنیدن ناله از زیر آوار منتشر شد و این امیدواری را به وجود آورد که در دل آتش و دود محبوس در زیر آوار، کسی در حال نفس کشیدن است. یا حتی خبری که در خصوص راه یافتن سگ های زنده یاب سازمان امداد و نجات به طبقات زیرین منتشر و کمی بعد تکذیب شد.

00:00 عملیات 12 سگ زنده یاب هنوز نتیجه نداده است

اسماعیل اسکندر، رییس تیم هانست هلال احمر گفت: 12 سگ زنده یاب به محل حادثه پلاسکو آورده شده اند که این سگ ها تا کنون شش بار عملیات انجام داده اند، اما متاسفانه در این عملیات ها کسی پیدا نشده است. وی تصریح کرد که  منتظریم تا اتش نشان ها راهی را برای نفوذ و عملیات جدید پیدا کنند.
این در حالی است که امدادگران در تلاشند تا با حفر سه تونل از جهات مختلف، به طبقات پایین ساختمان پلاسکو راه یافته و از این طریق به کمک سگ های زنده یاب و امدادگران برای نجات جان بازماندگان احتمالی اقدام نمایند.