جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌های 5 دی؛

اخبار ویژه روزنامه‌های 5 دی؛


*********
 کیهان
تجلیل از منکر حضرت مسیح(ع) در سالروز تولد مسیح(ع)
در حالی مراسم بزرگداشت احمد شاملو و اهدای جوایز دومین دوره جایزه شعر شاملو با عنوان «نوروزی در زمستان» با مشارکت پژوهشکده انجمن ادبیات نمایشی دانشکده هنر تهران و خانه-موزه بامداد در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران برگزار می‌شود که سوابق سوء و کارنامه سیاه این شاعر بر کسی پوشیده نیست.
متأسفانه این بار بیت‌المال مسلمین در سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) برای کسی هزینه می‌شود که وجود مبارک ایشان را انکار کرد و در اهانت به مقدسات دینی هیچ ابایی نداشت.
در حالی مجامع به اصطلاح هنری و دانشگاهی سعی در چهره‌سازی از شاملو را دارند که نظریات او در حوزه ادبیات از کمترین قوام و دوامی برخوردار نبود و حتی اعتراض شخصیت‌های ادبی چون «مهدی اخوان ثالث»، «هوشنگ ابتهاج»، «بهاءالدین خرمشاهی» و … را نیز برمی‌انگیخت. شاملو در نظریه‌ای منحصر به فرد کاوه آهنگر را یک لمپن معرفی کرد و معتقد بود: «ضحاک ماردوش یک مصلح اجتماعی و یک ایرانی نیکوکار بود!»
پژوهشکده انجمن ادبیات دانشکده هنر تهران قصد الگوسازی از چهره‌ای فاسد را برای جوانان و دانشجویان دارد که یدالله رویایی (از شاعران فراری که دوستی دیرینه‌ای با شاملو داشت) در توصیف سفر مشترکش با شاملو به ایتالیا می‌نویسد: «روزها و شب‌های ما در کوچه‌های رم و بارهای ونیز به مستی و بی‌خبری می‌گذشت؛ با ویسکی و آذوقه‌ای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع علیایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین.»
احمد شاملو که قرار است با همکاری مسئولان دانشگاه هنر تهران طی برنامه‌ای ویژه به اسطوره‌ای برای نسل آینده کشورمان تبدیل شود، علنا از مردم ایران ابراز تنفر می‌کرد و در گفتگو با مجله فردوسی وصیت کرد: «دست‌کم پس از مرگ آرزوی من برای به دور ماندن از مردم و پلیدی‌های‌شان برآید؛‌ مردمی که از ایشان متنفرم. من وظیفه‌ای برای خود در قبال این مردم نمی‌شناسم… من یک لاکی دارم و خزیده‌ام توش. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم.»
نظرات شاملو در حوزه سیاسی نیز دست کمی از حوزه‌های دیگر نداشت و حاکی از ذهن بیمار و مشوش‌اش بود. شاملو در توصیف انقلاب اسلامی مردم ایران در دانشگاه برکلی گفت: «حرکت انقلابی مردم در سال 1357 مانند حرکت گاوها بود.» او که به گفته خودش سابقه همکاری با نازی‌ها را داشت در دوران پهلوی دوم به مهره دربار پهلوی تبدیل شد و همزمان از 10 مؤسسه و نهاد مختلف دولتی و سلطنتی حقوق دریافت می‌کرد و دست آخر 9 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ژست مبارز و چریک به خود گرفت و به حمایت از سازمان مجاهدین خلق(منافقین) پرداخت. شاملو در اوج اقدامات تروریستی منافقین در نامه‌ای به «مسعود رجوی» حمایت تمام قد خود از این سازمان تروریستی را اعلام کرد.
حال باید از مسئولان دانشگاه هنر پرسید چگونه اجازه مراسم بزرگداشت این عنصر بدنام و فاسد را در دانشگاه هنر می‌دهند و از متولیان فرهنگی کشور که وظیفه نظارت بر فضای فرهنگی را برعهده دارند سؤال کرد با چه استدلال و منطقی برگزاری چنین مراسم و چهره‌سازی از این عنصر معلوم‌الحال را برای جوانان و دانشجویان توجیه می‌کنند!

نه به آن قهرمان‌‌بازی خیالی و نه به این اظهار شرمندگی محرمانه!

کجای اعتراف ظریف به اشتباه در اعتماد به آمریکا محرمانه است که حامیان دولت می‌گویند محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد؟!
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در تحلیلی نوشت: جنجال بر سر افشای اظهارات محرمانه دکتر ظریف نزد برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بعد از 24 ساعت خالی از ابهام شد و مشخص گردید دکتر در آن جلسه ابراز داشته‌اند که اشتباه کرده‌اند تعهدات طرف آمریکایی در ازای تمدید تحریم‌های ‌ISA را باور کرده و اعتراف کرده‌اند باید در برجام راه‌های مقابله با این مسئله را پیش‌بینی می‌کردند!
قبل از ورود یا مناقشه بابت همین بی‌مبالاتی نکته اساسی‌تر آن است که اساسا چنین اظهاراتی چقدر حائز اهمیت بود که لازم باشد دکتر ظریف به شرط «محرمانه ماندن جلسه مزبور» چنان اعترافی را ابراز نمایند؟!
تنها توجیه قابل فهم پیرامون اصرار بر محرمانه نگاه داشتن این جلسه «شرمندگی نزد افکار عمومی بابت این بی‌مبالاتی است»! در آن صورت جایز است دکتر ظریف به این واقعیت ولو تلخ تن دهند که مقدرات کشور تعارف‌بردار نیست که بی‌مبالاتی نسبت به آن را بتوان هزینه آبروداری افراد کرد!
اصولا و از ابتدا مشکل دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آن بود که فاقد درک درستی از محرمانگی بودند و ریزترین مسائل مربوط به پرونده اتمی ایران را به صورت محرمانه با اصلی‌ترین دشمنان کشور پشت درهای بسته به رایزنی می‌گذاشتند و در این میان مردم ایران و نهادهای مشروع داخلی مانند مجلس را نامحرم تشخیص داده و از ارائه اطلاعات به ایشان استنکاف می‌ورزیدند.
همین اختفا و پرده‌پوشی‌های بی‌دلیل اگر لحاظ نشده بود و جناب ظریف در همان طول مذاکرات چنانچه جزئیات توافقات را با داخلی‌ها نیز به رایزنی می‌گذاشتند قطعا دیگران نیز می‌توانستند به موقع راهکار لازم را به ایشان بدهند تا امروز مواجه با چنین بی‌مبالاتی نباشند.
علی ایحال اکنون قبل از دکتر ظریف آنهایی باید نسبت به این بی‌مبالاتی پاسخگو باشند که در طول مذاکرات مبتلا به جوگرفتگی شدند و هرگونه انتقادی از ظریف و شیوه مذاکرات ایشان را برنتابیده و از ایشان ابرمردی نشسته بر قلل رفیع دیپلماسی ساختند.
شوربختانه دکتر ظریف به شکلی افراطی و ناخواسته مبتلا به عنصر قهرمان‌زدگی شد.
قهرمان‌سازی یک بیزینس است و چون میزان تقاضایش بالا است بالتبع تولیدش نیز صرف کرده و خط تولیدش نیز توجیه اقتصادی دارد و در این میان قربانی اصلی عنصر قهرمانی است که به صورتی انفجاری برخوردار از دانش و توانش و سگالشی با ابعادی عظیم خواهد شد که نه آن قهرمان مصنوع ادعایش را و نه توانش را داشته و دارد و بالتبع به همان سرعت که تولید و عظیم می‌شود به همان سرعت هم حذف و تحقیر می‌شود.
ظریف برخلاف شیدائیان نه یک استراتژیست است که استراتژیست مانند افرادی نظیر کیسینجر‌اند که برخوردار از تعریف‌اند و دکتر در این زمینه کمترین استعداد یا کارنامه یا استراتژی طراحی و تدوین شده‌ای برای ارائه ندارند. هم‌چنان که ایشان سیاستمداری زبده نیز نیستند و زبدگان سیاسی مشاهری نظیر چرچیل یا گرومیکو و قوام‌السلطنه‌اند که صاحب سبک و برخوردار از شخصیتی سیاسی و پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بوده‌اند و دکتر تنها نشان دادند و اثبات کردند برخوردار از روابط عمومی خوب بوده و مناسب قرار گرفتن در چنین کسوت و مسئولیتی می‌باشند و سقف پروازشان برخلاف انتظار در تراز وزیر خارجه متوقع در جمهوری اسلامی احراز و اثبات نشد.

بانک مرکزی در صعود نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان مقصر است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت، گفت: دولت و بانک مرکزی فقط و حتما نظاره‌گر بازار هستند و قصد دخالت ندارند و این افزایش قیمت، آثار تورمی خواهد داشت.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با الف در مورد افزایش قیمت دلار گفت:  دولت و بانک مرکزی که بزرگترین دارنده ارز خارجی است، کوششی برای کاهش قیمت نمی‌کند. دولت ذخایر ارزی دارد و می‌تواند این ذخایر را برای تعادل عرضه و تقاضا روانه بازار کند که این اقدام و سعی را انجام نداد یا نخواست و یا امکان این اقدام را نداشت، اما به هر حال دولت و بانک مرکزی وارد نشده و این عدم حضور به افزایش گرانی دلار دامن زد تا قیمت‌ها بیشتر بالا برود.
دانشمند با بیان اینکه افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت، بیان کرد: دولت تلاش می‌کند، ارز خود را نگه‌ داشته و از طرفی دیگر تقاضا برای دلار در بازار وجود دارد؛ همچنین فشار وارد شد تا بهره بانکی کاهش یابد و این امر باعث شد مقداری پول در دست مردم باشد که احساس می‌کنند با خرید دلار، می‌توان سود بیشتری ببرند. همه این عوامل باعث افزایش قیمت دلار شد.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی فقط نظاره‌گر بازار است، گفت: اگر بانک مرکزی در بازار دخالت می‌کرد؛ این افزایش قیمت رخ نمی‌داد. البته افزایش قیمت دلار با یک فاصله زمانی بر روی قیمت تمام شده کالاهای صادراتی اثر خواهد گذاشت برای این که باید پروسه‌ای طی شود تا مواد اولیه وارد و به کالای تولید شده تبدیل شود؛ همچنین کالاهای مصرف داخل هم با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و این افزایش نرخ دلار آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

نیویورک تایمز: ایران تعیین کرد که تخلیه حلب چگونه باشد

آزادی حلب و نشست 3 جانبه ایران و روسیه و ترکیه، بدون حضور آمریکا انجام گرفت و این به معنای آن است که اوباما اهرم قدرت قابل ملاحظه‌ای در بحران سوریه ندارد.
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار تحلیل فوق نوشت: دیپلماسی سه جانبه روسیه و ایران و ترکیه برای سوریه، تأمین منافع سه کشور و بشار اسد بدون نقش داشتن آمریکاست. وزیران خارجه سه کشور روسیه، ایران و ترکیه با هم در مسکو دیدار کردند تا در مورد رسیدن به یک توافق سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ شش ساله سوریه با هم کار کنند، اما آمریکا در حاشیه نگاه داشته شد، چرا که هدف سه کشور یاد شده این است که ستیز سوریه را به مسیری هدایت کنند که تأمین کننده منافعشان باشد.
نه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا به این نشست دعوت شده بود و نه با سازمان ملل در مورد آن مشورت شده بود. در این نشست، روسیه، ایران و ترکیه موافقت خود را با «اعلامیه مسکو» اعلام کردند.
سه کشور نه با آمریکا مشورت کردند و نه «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه را به نشستشان دعوت کردند.
در مجموع با توجه به موفقیت‌های مهمی که نیروهای طرفدار حکومت سوریه در بعد میدانی به دست آورده‌اند، این صف‌بندی جدید که بدون حضور قدرت‌های غربی تشکیل شده است، تضمین می‌دهد که در هر توافقی که از این نشست بیرون آید، «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه همچنان به حکومتش بر سوریه ادامه دهد.
این نتیجه برخلاف اعلانی است که «اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بیش از پنج سال پیش مطرح کرد و گفت که اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید از میان برداشته شود.
جنگ سوریه شدت می‌گیرد و واشنگتن اهرم قدرت قابل ملاحظه‌ای در این بحران ژئوپولیتیک در دست ندارد.
«اندرو جی. تابلر» از اعضای مؤسسه «سیاست خاور نزدیک» در واشنگتن که در مورد سوریه مطالعه می‌کند، می‌گوید «روسیه خوب این مفهوم را درک می‌کند که کسی چیزی به شما نمی‌دهد و این خود شمایید که باید این چیز را به دست آورید.»
تابلر اضافه می‌کند «وقتی ترکها، ایرانی‌ها و روسها همگی با هم بر سر فرآیندی توافق می‌کنند بدون آنکه آمریکا هم در میان باشد، نشان می‌دهد که در اینجا مشکلی برای ما وجود دارد.»
روسها ناراحتی خود را از تلاشهای دیپلماتیک آمریکا مخفی نکرده‌اند. هفته گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی گفت که کار کردن با ترکیه بر سر موضوع توافق برای تخلیه شهر «حلب» بسیار مؤثرتر است از «همراه شدن بی ثمر با آمریکا».
«آرون اشتاین» از کارشناسان «شورای آتلانتیک» آمریکا که در موضوع ترکیه مطالعه می‌کند، می‌گوید «تحولات اخیر نشان می‌دهد که سیاست اسد باید برود، دیگر سیاست ترکیه در قبال سوریه نیست.»
نکته مهم دیگر درباره این نشست حضور ایران است. توافق اصلی تخلیه میان روسیه و ترکیه بود و فقط مربوط به شهر «حلب» می‌شد. اما شبه نظامیان شیعه وفادار به ایران که در جبهه اسد می‌جنگیدند، جلوی حرکت اتوبوسهای اولیه از حلب را گرفتند و تقاضا کردندکه توافق مجدداً به مذاکره گذاشته شود و تخلیه شهر شامل اهالی دهکده‌های شیعه‌نشین در استان «ادلب» هم بشود.
«یحیی رحیم صفوی» مشاور نظامی آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران هفته گذشته گفت «روسیه متحد ایران در منطقه است و این ائتلاف ایران- روسیه- حزب‌الله است که حلب را آزاد کرد و بزودی هم «موصل» آزاد خواهد شد».
خراسان
برنامه دولت برای جرم انگاری برخی جراحی ها ی حیوانات
بر اساس پیشنهاد جدیدی که هم اکنون در حال بررسی توسط تعدادی از اعضای هیئت دولت است، مقرر شده با جرم انگاری مواردی چون جراحی های غیرضروری، جنگ انداختن، استفاده بیش از توان یا غیرمتعارف، تخریب آشیانه یا زیست بوم و همچنین رها کردن حیوانات صاحب دار در محدوده و حریم شهر و روستا یا در طبیعت، مرتکبان این اقدامات به جزای نقدی تا سه برابر ارزش عرفی جرم، پرداخت هزینه اقدامات بهداشتی درمانی مورد نیاز و نگهداری حیوان ضبط شده تا پایان مرحله انتقال آن به مکان مناسب و در صورت تکرار حسب مورد به مجازات های تعزیری درجه شش تا هشت محکوم شوند.
هشدار به برخی مسئولان دولتی درباره انجام فعالیت های خارجی
بر اساس ابلاغیه جدید یک نهاد نظارتی به تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی، تاکید شده است که حسب الزامات صریح قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، افتتاح و تداوم فعالیت دفاتر و شعب خارج از کشور شرکت های دولتی (غیر از بانک ها و بیمه های دولتی) تنها با پیشنهاد مشترک وزارت ‌و سازمان ‌مدیریت و سپس تصویب هیئت‌ وزیران مجاز خواهد بود و مسئولان این دستگاه ها حق انجام فعالیت هایی که این گردش کار را طی نکرده باشد، ندارند.
 ایران
انتشار بخشی از اسناد برجام از سوی «آژانس»
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیرمنتظره، اسناد جدیدی را در مورد برجام منتشر کرد که تاکنون حالت محرمانه داشته است.  به گزارش «ایران» به نقل از آسوشیتدپرس، از محتوای این اسناد چنین برمی‌آید که ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر سر راه غنی‌سازی اورانیوم قرار داده عبور نکرده و هم‌اینک در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد برای ساخت سلاح اتمی اقدامی کند.  اسناد جدیدی که منتشر شده، اعلام می‌کند بر اساس برجام، ایران تنها اجازه دارد اورانیومی با غنای پایین که برای ساخت سلاح هسته‌ای مناسب نیست در اختیار داشته باشد و مقدار همین اورانیوم ضعیف نیز در ایران نباید هیچ گاه از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.
برای ساخت سلاح هسته‌ای، به حجمی بسیار بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز است و ایران حتی اگر همین ۳۰۰ کیلوگرم را تا سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتم غنی‌سازی کند، باز هم با مسأله کم بودن مقدار اورانیوم مواجه خواهد بود. در زمان دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای، ایران بیش از ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم مایع و جامد با غنای پایین در دست داشت که این ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم نیز از نوعی است که «قابل بازیابی» نیست و هیچ استفاده‌ای برای یک برنامه تسلیحاتی هسته‌ای برای آن نمی‌توان متصور بود.

اظهارنظر یک عضو ارشد حماس درباره ایران

«محمود الزهار» از اعضای ارشد حماس با انتقاد از سیاست‌های خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش و اسماعیل هنیه معاون وی، آن سیاست‌ها را تابع قطر دانست و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پشتوانه‌ای حقیقی برای فلسطینی‌هاست و تهران با پول و سلاح، مقاومت را علیه دشمن صهیونیستی یاری می‌کند. به گزارش فارس، الزهار با بیان اینکه حضور ایران در سوریه برای تضمین توازن قوا در منطقه لازم است، افزود: رهبران حماس با محور قطر و ترکیه در ارتباط هستند. تأکید می‌کنم حماس همچنان بر عهد خود مبنی بر تأیید جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

فهرست اولیه اصلاح‌طلبان برای شورای شهر

سایت انتخاب خبر داده که فهرست ۲۱ نفره و ۳۵ نفره اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تهران برای انتخابات شوراها تقریباً در آستانه تکمیل شدن است. فهرست مذکور با مشورتی اندک با جریان‌های سیاسی اصلاحات و اعتدال و با چراغ سبز برخی بزرگان جریان اصلاحات آماده شده است. فهرست مذکور که متوسط سنی اعضای آن ۶۵ سال است، متشکل از چهره‌های تراز اول دولت اصلاحات و کارگزاران شامل برخی معاونین رؤسای جمهور، (۸ وزیر) و (۱۲ معاون وزیر) است و بقیه نیز از مشاهیر این جریان هستند.

اعاده دادرسی مهدی هاشمی در دیوان عالی  کشور

سید محمود علیزاده‌ طباطبایی، وکیل مدافع مهدی هاشمی درخصوص درخواست  اعاده دادرسی موکلش  به تسنیم گفت: ما درخواست اعاده دادرسی  به دیوان عالی کشور داده‌ایم، اما هنوز  شعبه اول دیوان عالی که مسئولیت آن با رئیس دیوان است، درباره پذیرش یا رد درخواست اعاده دادرسی، تصمیم‌گیری نکرده است.
آرمان

آزادي ۸ ايراني زنداني در ارمنستان

شنیده شد که رئيس سازمان بازرسي كل كشور از آزادي هشت زنداني ايراني در ارمنستان خبر داد. قاضي ناصر سراج در ديدار با رئيس كميته تحقيق و بازرسي كل ارمنستان گفت: هشت زنداني محبوس در ارمنستان با همكاري مسئولان قضائی ظرف دو،سه روز آزاد شدند.

وي افزود: خوشبختانه در راستاي آزادي زندانيان بين دور كشور رويه خوبي برگزار شده است.
وي از مسئولان قضائی ارمنستان خواستار تسريع در رسيدگي به روند پرونده‌هاي زندانيان محبوس در ارمنستان شد و اظهاركرد: متاسفانه بسياري از پرونده‌ها در اين كشور تجديد مي‌شوند كه از مسئولان قضائی مي‌خواهيم به پرونده‌هاي ايرانيان تجديد نخورد.

درخواست تجدیدنظر حکم نرگس کلباسی

شنیده شد که دادخواست تجدید نظر حکم نرگس کلباسی، بانوی نیکوکار ایرانی تقدیم دادگاه محلی رایاگادا در ایالت اوریسای هند شد. بر همین مبنا وثیقه او تمدید شده و قرار است جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه تجدید نظر به زودی آغاز شود. ۱۵آذرماه دادگاه شهر رایاگادا درمورد اتهام نرگس کلباسی برگزار شد، این دادگاه محلی حکم به یک سال زندان و ۳۰۰ هزار روپیه جریمه نقدی داد.

نرگس کلباسی اشتری، اهل اصفهان است و پس از مهاجرت به انگلستان پدر و مادر خود را از دست می‌دهد. ابتدا به مدت یک سال در پرورشگاه‌های هند و سریلانکا فعالیت‌های خیرخواهانه انجام می‌دهد و با دیدن وضعیت کودکان و تنگدستی آنها اقدام به تاسیس مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست که معلول یا نابینا بودند می‌کند.

تجمع بازنشستگان پیش از موعد مقابل مجلس

شنیده شد که جمعی از بازنشستگان پیش از موعد تامین اجتماعی سراسر کشور، صبح دیروز برای پیگیری مطالبات و حقوقشان مقابل مجلس تجمع کردند. یکی از این تجمع‌کنندگان گفت: ما خواستار مصوب شدن بند (ب) ماده ۱۳ لایحه برنامه ششم توسعه و پرداخت حق و حقوق و کسورات معوق بازنشستگی‌ خود بر اساس قانون مصوب سال ۸۶ هستیم. وی از نمایندگان مجلس خواست تا از دولت بخواهند که هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت حق و حقوق معوق آنان اقدام کنند. تعداد این تجمع کنندگان به بیش از ۱۰۰ نفر می رسید.

جمهوری اسلامی
 خبرسازی روزنامه جمهوری‌اسلامی درباره انتخابات92
* یکی از اطرافیان رئیس‌جمهور سابق پس از 4 سال فکر کردن به این جمع بندی رسیده است که وی در انتخابات سال 1392 اشتباه کرده و می‌بایست از یک نامزد حمایت می‌کرد تا نامزد مورد حمایت او رای اکثریت را بیاورد و روحانی رئیس‌جمهور نشود! این شخص ادعا کرد در سال 92 رئیس‌جمهور سابق اشتباه کرد که در انتخابات ریاست جمهوری دخالت نکرد و با حمایت نکردن از یکی از نامزدها اجازه داد بخشی از سبد رای او به سوی روحانی برود.
 مسئولان فکر اساسی به حال پتروشیمی گلستان کنند
* امام جمعه موقت گرگان در خطبه‌های نمازجمعه سوم دی ماه گفت: جا دارد مسئولان برای راه‌اندازی پتروشیمی گلستان فکر اساسی کنند و اگر پتروشیمی به صرفه نیست پول‌های مردم به آن‌ها بازگردانده شود. ساخت طرح بزرگ پتروشیمی گلستان از جمله مصوبات مهم سفر استانی اول دولت نهم به استان گلستان بود که کلنگ اجرایی شدن آن در 24 دی ماه 85 به زمین زده شد و مقرر بود عملیات اجرایی آن 36 ماهه به پایان برسد.
ولی دولت نهم و دهم نتوانست طی عمر هشت ساله خود شاهد راه اندازی این مجتمع تولیدی باشد. در پذیره نویسی سال 85 قریب 95 هزار گلستانی مشارکت کردند که مجموعا حدود 28 میلیارد تومان از آن‌ها پول جمع آوری شد که با حدود 18 میلیارد سرمایه‌گذاری موسسین مجموعا این طرح از سال 86 با 47 میلیارد تومان اعتبار کار خود را آغاز نمود.