پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ترکیه قصد دارد ده‌ها گروه اخراجی از حلب را با نام «هیئت اسلامی سوریه»‌ در استان ادلب علیه دولت دمشق سازماندهی کند.

ترکیه قصد دارد ده‌ها گروه اخراجی از حلب را با نام «هیئت اسلامی سوریه»‌ در استان ادلب علیه دولت دمشق سازماندهی کند.

اوضاع میدانی در سوریه زیرسایه استراتژیستهای ترکیه درعملیات “سپرفرات”، و اظهارات سفیر روسیه در لندن درمورد اخراج ساکنان حلب از شرق این شهرجنگزده!!

بنا بر وبگاه «آرا» سوریه، یک منبع نزدیک به ائتلاف معارضان سوریه در شهر غازی عنتب می‌گوید که سرکردگان بیشتر گروههای مسلحی که شرق حلب را ترک کردند، به درخواست یک مسئول بلندپایه اطلاعات ترکیه در شهر ادلب سوریه حضور دارند.

منبع معارض افزود: مسئول بلندپایه وزارت اطلاعات ترکیه درخواست کرد که با حضور هیات ائتلاف معارض سوری، اوضاع این گروهها پس از انتقال آنها به شهر مرزی ادلب مورد بررسی قرار بگیرد.ترکیه تاکید دارد که این گروهها برای سازماندهی مجدد خود اقدام کنند و خود برای مرحله آینده آماده کنند و با نیروهای «سپر فرات» تحت حمایت ترکیه ادغام شوند.
منبع معارض تاکید کرد که رایزنی‎های جدی بین بیش از 15 گروه مسلح برای تشکیل جبهه جدید با عنوان «هیأت اسلامی سوریه» آغاز شده است که مقر آن در ادلب است و حتی اسامی سرکردگان آن برای فرماندهی این هیات مشخص شده است.
ادلب تنها استان در سوریه است که (جز دو شهرک الفوعه و کفریا) به طور کامل تحت کنترل مخالفان مسلح سوریه (ائتلاف جیش الفتح) قرار دارد.
«شیخ ابوعمار تفتاز، شیخ جولانی، شیخ توفیق، ابومحمد الترکستانی» و تعدادی دیگر از سرکردگان قرار است پس از یک توافق کلی، عناصر گروهک‌های خود را در ادلب جمع کنند. قرار است ابوعمار فرمانده کل «هیأت اسلامی سوریه» و «محمد الجولانی» (سرکرده اصلی جبهة النصره) فرمانده کل نظامی آن شود.
یک منبع ویژه در این باره به پایگاه «آرا» گفته که دور جدید رایزنی‌ها بین گروه‌های معارض سوری برای «ادغام» آغاز شده، اما اختلافات بر سر توزیع اختیارات بویژه در بخش نظامی وجود دارد.
این منبع نزدیک به گروههای ادلب در ادامه گفت: دور جدید رایزنی‌ها برای ادغام، شامل 14 گروهک از جمله «احرار الشام» و «جبهه فتح الشام» (جفش) که دو گروهک اصلی در این رایزنی‌ها به شمار می‌آیند، می شود. وی افزود: جفش تلاش‌ها برای ادغام این گروهک‎ها را هدایت می‌کند.
از سوی دیگر، «حسام الشافعی» سخنگوی جفش گفت: «اتحاد و ادغام همه گروه های معارض خیلی نزدیک است.»
وی روز گذشته (شنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: در مرحله آینده باید یک صف واحد سیاسی، نظامی و شرعی با هدف و سرنوشت واحد تشکیل شود.
«عبدالله المحیسنی» مبلغ سلفی سعودی پیش از این، جفش و احرار الشام را به شکست در طرح ادغام به دلیل اختلاف بر سر مناصب و توزیع اختیارات و پست‌ها متهم کرده و آنان را سرزنش کرده بود.
آمریکا، روسیه و سوریه «جفش» (جبهة فتح الشام) یا همان جبهة النصره را وابسته به القاعده و گروهی «تروریستی» می‌دانند هر چند که این گروه برای خارج شدن از لیست تروریسم روسیه در عملیات حلب، اعلام کرد که نامش را از جبهة النصره تغییر می‌دهد و ارتباط خود با القاعده را قطع می‌کند.

منبع: فارس

سفیر روسیه در لندن، در مصاحبه با راشا تودی گفت که انگلیسی ها و سایر کشورهای غربی از پیروزی روسیه و متحدان آن در حلب، دچار استیصال شده اند.

سرویس جهان مشرق – بریتانیا و غرب از توفیقات مسکو و متحدانش در شرق حلب، از جمله در عملیات امدادرسانی، «کلافه» هستند.

به گزارش راشا تودی، سفیر روسیه در بریتانیا، الکساندر یاکووِنکو، در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت که لندن از ارایه پیشنهادات سازنده برای اقدام در سوریه هم عاجز است.

 

اظهارات نماینده روسیه در بریتانیا، بعد از ملاقات او و سفیر ایران در لندن، حمید بعیدی نژاد، با وزیر خارجه انگلستان، بوریس جانسن، بیان شد. یاکووِنکو به همراه سفیر ایران در واکنش به پیروزی دولت سوریه و متحدانش در شرق حلب از سوی بوریس جانسن احضار شدند تا بریتانیا «دغدغه» های خود را درباره شرایط سوریه و اقدامات ایران  و روسیه در آن جا به مسکو و تهران انتقال دهد.

 

در جریان مصاحبه سفیر روسیه با راشا تودی، ، یاکوونکو مواضع روسیه را درباره بحران سوریه تشریح کرد و این که مسکو(بر خلاف غربی ها) نه به دنبال «تغییر رژیم» در سوریه، که به دنبال «مبارزه با تروریزم» است. او به راشا تودی گفت که ازادسازی شرق حلب هیچ بازخورد مثبتی از جانب غرب نداشت و البته تاکید کرد که مسکو هم انتظار برخورد مثبت را از جانب غربی ها نداشت:

” کمی استیصال در اوضاع(در لندن) وجود دارد، چرا که هیچ کس انتظار نداشت که ما در وهله نخست و با کارآمدی کامل به سراغ(بهبود) شرایط انسانی(در حلب) برویم. به نظرم هیچ کس در لندن انتظار نداشت که همزمان با خروج مسلحین از حلب، این کار(امدادرسانی) به این خوبی انجام بگیرد.”

 

روز جمعه، «مرکز آشتی روسیه» مستقر در سوریه اعلام کرد که آزادسازی شرق حلب کامل شده است، در حالی که ارتش سوریه همچنان «نواحی ایزوله شده مقاومت مسلحانه» را هدف قرار می دهد.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، از زمان شروع عملیات آزادسازی حلب، حدود 3400 شبه نظامی خود را به نیروهای دولتی تسلیم کرده اند(3000 نفر از آن ها بعدا مشمول عفو شدند). هزاران نفر از اهالی حلب به خانه هایشان در مناطق آزادشده برگشته اند و از خدمات امدادرسانی برخوردار شده اند. سفیر روسیه به بریتانیایی ها توصیه کرد:

 

” اصولا، بریتانیایی ها باید به اوضاع کمی متفاوت تر و از زاویه ای دیگر نگاه کنند، از زاویه واقعیت ها و فکت ها.”

علی رغم آزادسازی شرق حلب از دست تروریست ها، آمریکایی ها و بریتانیایی ها نه تنها هیچ واکنش مثبتی نشان نداده اند، که بلافاصله روسیه و متحدانش را به ایجاد اختلال در رساندن کمک های انسانی متهم کرده اند و این خط رسانه ای و سیاسی همچنان از سوی ان ها با شدت ادامه دارد.

 

با این حال، این دیگاه آن ها مغایر با نظر صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل است که می گویند مسکو کمک رسانی مستمری را به سازمان های امدادی در عرصه میدانی انجام می دهد. سفیر روسیه متذکر شد که  انگلستان به نوبه خود هیچ پیشنهادی هم برای عملیات امدادرسانی ارایه نکرده است:

” من (به بوریس جانسن) گفتم که از کمک های انسانی بریتانیا، به ویژه برای مردم، برای غیرنظامیان حلب، استقبال می کنیم. متاسفانه  ما هیچ پیشنهادی از بریتانیا دریافت نکردیم.” با این حال او اضافه کرد که به نظر او رویکرد بریتانیا به زودی تغییر خواهد کرد.

یاکوونکو گفت که در واقع این بریتانیا و اتحادیه هستند که با تحریم های خود ضد دولت سوریه، کار کمک رسانی انسانی به مردم سوریه را سخت کرده اند:

” صحبتِ دولت سوریه نیست، بلکه پای کمک رسانی انسانی به مردم در میان است. به همین خاطر، روسیه از بریتانیا خواسته که تحریم ها را بردارد، تا به مردم کمک شود، تا بریتانیا کمی سخاوتمندانه تر عمل کند.”

یاکووِنکو تاکید کرد که بسیار حیاتی است که یک «آتش بس جهانی» بر سر سوریه برقرار شود و تلاش ها برای برقراری صلح و فروکش کردن این بحران چند ساله ادامه یابد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در کنفرانس خبری خود در ژاپن گفت که جدای از روندهای صلح ژنو، مذاکرات جداگانه میان دولت سوریه و اپوزیسیون به اصطلاح میانه رو، قرار است در پایتخت قزاقستان، آستانه، انجام بگیرد.