جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بریتانیا سفرای روسیه و ایران را به خاطر اوضاع حلب احضار کرد

بریتانیا سفرای روسیه و ایران را به خاطر اوضاع حلب احضار کرد

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا، پنجشنبه 15 دسامبر اعلام کرد که سفرای روسیه و ایران را برای «ابراز نگرانی عمیق» از آن چه در شرق حلب می گذرد، فرا خوانده است.

روز پنجشنبه عملیات خارج کردن هزاران غیر نظامی و مخالفان مسلح حکومت سوریه از شرق حلب در چارچوب توافق آتش بسی که سال ها جنگ در سوریه پایان می دهد، آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جانسون در بیانیه خود نسبت به گزارش های حاکی از دست داشتن نیروهای نظام سوریه و متحدانش در اعدام های میدانی، شلیک آتش به سمت خودروهای آمبولانس و «ناپدید شدن» مخالفان در حلب، ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است: «روسیه و ایران در پایبندی به تهدات خود برپایه قانون بین المللی انسانی شکست خوردند به ویژه این که از تسهیل رساندن کمک های بشر دوستانه طی ماه ها محاصره غیرنظامیان در شرق حلب، سر باز زدند».

او افزود: «روسیه و ایران مستحق تقدیر برای آن چیزی که امروز روز می دهد نیستند زیرا تحولات امروز پس از آن صورت می گیرد که درد و رنج فراوانی برای ساکنان شرق حلب ایجاد کردند.. ایران و روسیه نباید انتظار تقدیر برای این داشته باشند که در ساعت های آخر، به برخی از مردم اجازه فرار دادند».

وزیر امور خارجه بریتانیا تاکید کرد که دولت های روسیه و ایران، مدت زمان رنج های مردم سوریه را از راه پشتیبانی از نظام این کشور، بیشتر می کنند.

توافق آتش بس و خروج مخالفان مسلح و غیر نظامیان پس از حمله بزرگ نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدانشان به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب حاصل شده است. این حمله که صدها کشته بر جای گذاشت، باعث شد مخالفان مناطق تخت کنترل خود را به سرعت از دست بدهند.

پیش از دست یابی به توافق آتش بس، سازمان ملل متحد سه شنبه 13 دسامبر اعلام کرده بود که گزارش هایی از کشتار غیر نظامیان در شرق حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و متحدانش به دست آورده است.

سپاه پاسداران ایران، گروه شبه نظامی حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی، که از هوایی روسیه برخوردارند، متحدان نظام اسد به شمار می آیند.