جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در حلب را وتو کردند

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در حلب را وتو کردند

روسیه و چین دوشنبه 5 دسامبر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواستار آتش بسی هفت روزه در حلب است، وتو کردند.

ونزوئلا هم با پیش نویس ارائه شده از سوی اسپانیا، مصر و نیوزلند مخالفت کرد. آنگولا به این قطعنامه، رای ممتنع داد.

پس از رای گیری، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: «روسیه نمی تواند از پیش نویس قطعنامه ای با شکل فعلی اش حمایت کند». او خاطرنشان کرد: «موافقت با این پیش نویس، به ضرر وضعیت انسانی در حلب است».

او افزود: «انتظار داشتیم پیش نویسه قطعنامه حاوی جدولی زمانبندی و کریدورهایی امن برای خروج مخالفان مسلح از شرق حلب باشد، این پیش نویس به خروج مخالفان مسلح از شرق حلب اشاره ای نکرده است».

چورکین گفت: «جنگجویان اپوزییسون پیشتر از آتش بس برای استحکام مواضع خود استفاده کردند».

او ادامه داد: «در واشینگتن کسانی هستند که تلاش می کنند تلاش های لاورف-کری درباره سوریه را به شکست بکشانند..دو طرف بر سر موضوعات مهمی درباره حلب به توافق رسیدند».

نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان، از حدود دو هفته پیش حمله ای گسترده برای بیرون راندن مخالفان از شرق حلب آغاز کرده اند. این حمله وضعیت انسانی را در این بخش از شهر بسیار بحرانی کرده و شمار زیادی قربانی از غیر نظامیان گرفته است. نیروهای دولتی و متحدانشان موفق شدند مخالفان مسلح را از مناطق وسیعی از شرق حلب بیرون برانند و همچنان به پیشروی های خود ادامه می دهند.

لاوروف: مخالفانی که از حلب خارج نشوند تروریست هستند

پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود مذاکرات با ایالات متحده آمریکا بر سر خروج مخالفان مسلح از شرق حلب، شامگاه سه شنبه یا صبح چهارشنبه در ژنو آغاز خوهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف در کنفرانسی خبری گفت: «گروه های مسلحی که از شرق حلب خارج نشوند را گروه هایی تروریستی خواهیم شمرد. ما با این گروه ها به عنوان گروه های تروریست برخورد خواهیم کرد و از ارتش سوریه علیه این گروه های جنایتکار، حمایت خواهیم کرد».

موضع مخالفان

در حالی که گروه های مخالف حاضر در حلب تا کنون تاکید کرده اند که از مناطق خود خارج نخواهند شد، یک مسئول در اپوزیسیون سوریه گفته است مخالفان برای حفظ جان غیرنظامیانی که از پنج ماه پیش در معرض بمباران بی امان نیروهای دولتی هستند، شاید راهی به جز خروج از شرق حلب نخواهند داشت.

در همین حال یاسر الیوسف عضو دفتر سیاسی گروه «نور الدین الزنکی» از برجسته ترین گروه های فعال در حلب به خبرگزاری فرانسه گفت، هر گونه پیشنهادی برای خروج گروه های مسلح از حلب «غیر قابل قبول است».

او افزود: «هدف روسیه از میان بردن انقلاب در شمال سوریه است که این مساله روی نخواهد داد.