جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » هشدار عفو بین‌الملل: وضعیت جسمی آرش صادقی وخیم است

هشدار عفو بین‌الملل: وضعیت جسمی آرش صادقی وخیم است

روز گذشته سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای در مورد «زوج زندانی در اوین» نسبت به وخامت حال آرش صادقی، مدافع حقوق بشر زندانی که در اعتراض به حکم همسرش گلرخ ایرایی در اعتصاب غذاست، هشدار داد و خواستار اقدام فوری در این مورد شد.

در بیانیه سی‌ام نوامبر سازمان عفو بین الملل آمده است: سلامت آرش صادقی مدافع حقوق بشر زندانی در ایران وخیم است. وی از ۲۴ اکتبر در اعتراض به زندانی بودن همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد. همسر او نیز یک مدافع حقوق بشر است که به دلیل نوشتن داستانی در مورد سنگسار زندانی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل با ذکر موارد وضعیت وخیم پزشکی این کنشگر مدنی، از جمله، «تپش قلب، مشکلات تنفسی، افت شدید فشارخون، مشکلات گوارشی و کلیوی و هم‌چنین سخن گفتن بریده بریده» به جزئیات پرونده و احکام حبس این زوج زندانی پرداخته است.

این سازمان در پایان از مخاطبان و فعالین می‌خواهد با نوشتن نامه به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی و یا زبان مادری خود مخاطبین، به مقامات ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی شوند. این سازمان هم‌چنین خواسته است فعالین درخواست‌های خود را به همراه تقاضای حذف قانون سنگسار ( اصلاح ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی) به رئیس قوه قضائیه ایران آیت‌الله صادق لاریجانی، دادستان کل تهران عباس جعفری دولت‌آبادی، بفرستند. هم‌چنین این درخواست را به رئیس جمهور ایران حسن روحانی و سفارت‌های ایران در کشور مربوطه و همین‌طور نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به آدرس ذیل، رونوشت کنند.

Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran to the United Nations

۶۲۲ Third Avenue, 34th Floor

New York ,NY 10017

United States

روز گذشته آرش صادقی در سی‌وهفتمین روز از اعتصاب خود در بند هشت زندان اوین، از هفته گذشته با افت شدید فشار خون، در حال از دست دادن قدرت تکلم بوده و کلمات را بریده بریده می‌گوید. وی ظرف شب‌های گذشته متناوبا دچار بی‌هوشی شده و در بهداری زندان زیر دستگاه اکسیژن قرار داشته است. آقای صادقی در این مدت «خون بالا آورده» و دچار تپش قلب شدید است. فشار خون این زندانی در زمان بی‌هوشی به ۸ روی ۴ نیز می‌رسد. وزن آقای صادقی با ۱۵ کیلو کاهش از ۶۸ به ۵۳ رسیده است.

پزشکان بهداری برای آقای صادقی اعزام به بیمارستان نیز توصیه کرده‌ بودند، اما این زندانی سیاسی شروط اعزام را عدم تزریق سرم و نپوشیدن لباس زندان به‌ همراه دستبند و پابند اعلام کرده بود که از سوی مسئولین پذیرفته نشد.

منبع: هرانا