جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های پنجشنبه 27 آبان ماه

مروری بر روزنامه های پنجشنبه 27 آبان ماه

روزنامه های امروز بیانات رهبرنظام درباره انتخابات امریکا را در کانون توجه روزنامه های امروز قرار  داده اند. این در حالی است که موضع انتخابات و درخواست اصلاح طلبان از دولت روحانی و همچنین آینده اصولگرایی، از دیگر موضوعات مهم امروز است.

انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «روحاني بگويد مي‌آيد» با اشاره به توصيه اصلاح‌طلبان به رئيس‌جمهور درباره انتخابات ٩٦ نوشت: «محمد‌‌رضا خاتمي، از فعالين سرشناس و موثر جريان اصلاحات است كه روز گذشته به بيان تحليل خود‌ از وضعيت جاري سياست د‌ر ايران پرد‌اخت. او د‌ر گفت‌وگويي كه روز گذشته د‌اشت مانند‌ چند‌ چهره شاخص د‌يگر اصلاح‌طلب پرد‌ه از يك نگراني برد‌اشت. آنها نگرانند‌ كه روحاني رقيب جد‌ي د‌ر انتخابات ند‌اشته باشد‌ و اين امر باعث شكل گرفتن يك انتخابات كم‌رونق باشد‌. با خروج زود‌هنگام احمد‌ي‌نژاد‌ از گرد‌ونه رقابت‌هاي انتخاباتي حالا اصلاح‌طلبان منتظر د‌ود‌ سفيد‌ از ارد‌وگاه رقيب هستند‌ تا شايد‌ كاند‌يد‌اي كاريزماتيك و واحد‌ آنان بتواند‌ يك رقابت پرشور و سالم با رييس‌جمهور را رقم بزند‌ و مرد‌م ترغيب شوند‌ تا د‌ر انتخابات شركت كنند‌. اصلاح‌طلبان به خوبي مي‌د‌انند‌ رمز پيروزي‌شان د‌ر مشاركت بالاي مرد‌مي است. هرگاه مشاركت مرد‌م بالا بود‌ه و آراي خاكستري وارد‌ ميد‌ان شد‌ه‌اند‌ نامزد‌هاي اصلاح‌طلب نيز شانس بيشتري براي پيروزي پيد‌ا كرد‌ه‌اند‌. د‌ر كنار اين نگراني آنها يك د‌غد‌غه د‌يگر هم د‌ارند‌. چند‌ي پيش بود‌ كه پس از شايعاتي د‌رباره بي‌‌ميلي حسن روحاني، براي كاند‌يد‌اتوري، مسيح مهاجري مد‌يرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي د‌ر مصاحبه‌اي اين بي‌رغبتي را تاييد‌ كرد‌ اما گفت كه رييس‌جمهور بالاخره براي كاند‌يد‌اتوري د‌ر انتخابات راضي شد‌ه و به تصميم قطعي رسيد‌ه است. با اين حال د‌يروز محمد‌‌رضا خاتمي اين نگراني را به‌گونه‌اي د‌يگر بيان كرد‌. او اعلام كرد‌ «تنها چيزي كه يك مقد‌ار اصلاح‌طلبان را مرد‌د‌ كرد‌ه اين است كه تصميم آقاي روحاني نمي‌د‌انند‌ چيست.» اين همان بحثي بود‌ كه از ماه‌ها قبل به اين سو مطرح شد‌ه و رييس‌جمهور همچنان د‌رباره آن سكوت كرد‌ه است. د‌رخواست اصلاح‌طلبان از روحاني اين است كه تصميم نهايي خود‌ مبني بر اعلام كاند‌يد‌اتوري را سريع‌تر اعلام كند‌. محمد‌‌رضا خاتمي اين مسأله را اين‌گونه بيان كرد‌: «ان‌شاءالله زود‌تر تصميم شان را اعلام كنند‌. به نظر من تصميم‌شان به آمد‌ن د‌ر انتخابات است اما لازم است كه اين موضوع صريح‌تر و روشن‌تر عنوان شود‌ و اين ترد‌يد‌ كوچك هم كنار برود‌».

روزنامه آرمان هم در گزارشی با تیتر «پیش بینی احمدینژاد از انتخابات » نوشت: « این بار حق با احمدی‌نژاد است. حدود ۵ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری، فضای رقابت سیاسی در ایران سرد است البته برای او و حامیانش! و آینده مثبتی هم جهت گرم شدن آن پیش‌بینی نمی‌کند. برخی احمدی‌نژاد را گرما بخش انتخابات ۹۶ می‌دانستند و عنوان می‌کردند او توان ایجاد دو قطبی در انتخابات را داشت. دو قطبی که فضای‌سیاسی چهار سال آینده بعد از انتخابات را رقم می‌زد. اما او از حضور در انتخابات نهی شد و حالا که زمانی از آن تصمیم گذشته است به تدریج در حال خروج از کمای انتخاباتی است. نهی شدن محمود احمدی‌نژاد از شرکت در انتخابات و شاید رقابت او با روحانی موجب شد که فضای سیاسی کشور وضعیت جدیدی را تجربه کند. بسیاری بر این عقیده هستند حال که او نمی‌آید حداقل می‌تواند از یکی از نزدیکان خود حمایت کرده و به نوعی به رقابتی شدن انتخابات کمک کند. احمدی‌نژاد که در مورد نفی شدنش از انتخابات سخنی نمی‌گوید سعی دارد خود را بی‌اعتنا نشان دهد، پس سفرهای استانی خود را ادامه می‌دهد و جالب است که تاکید می‌کند «من قهر نمی‌کنم اما انتظار هم نداشته باشند برای گرم کردم انتخابات کاری بکنم.» هر چند که عده‌ای هم معتقدند وی رئیس دولت اصلاحات نیست که بتواند آرای خود را با حمایت از دیگری به وی منتقل کند. برخی از دستیاران احمدی‌نژاد ادعا می‌کنند در غیاب او در رقابت انتخاباتی ۹۶، هیچ نامزد اصولگرای دیگر قادر به جذب گسترده آرای مردمی نیست و روحانی دریک انتخابات یک طرفه پیروز خواهد بود».

امیرمحبیان در گفت و گویی با شرق با عنوان « انحلال اصولگرایی » بیان کرده است، در انتخابات ریاست‌جمهوری سهم‌خواهی وجود ندارد. سهم‌خواهی در مجلس معنا می‌دهد که می‌گویند برای مثال از سی نفر، تعدادی از این جریان باشند و چند نفر از یک جریان دیگر؛ اما درباره ریاست‌جمهوری، معنا ندارد بگوییم بخشی از شخصیتی که وارد میدان می‌شود، از این جریان باشد و بخشی از جریان دیگر».

آلودگی هوا

در برخی روزنامه های امروز موضوع آلودگی هوا و همچنین سخنان رئیس جمهور در این باره را مورد توجه قرار داده اند.

محمد فاضلی در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « از آلودگی هوای تهران ماهی سیاسی نگیرید» نوشت:  « یکی از نمایندگان سازمان ملل متحد در ایران چندی پیش با اصرار از ابتکاری برای مقابله با ریزگردها در غرب آسیا و از جمله ایران سخن می‌گفت و حضور خانم ابتکار در اجلاس مراکش را فرصتی برای طراحی و آغاز این اقدام می‌دانست. آیا ماندن معصومه ابتکار در ایران می‌تواند تأثیری بر رفع آلودگی هوا داشته باشد؟ یا وی باید در اجلاسی که در آن مذاکراتی مهم صورت می‌گیرد و ممکن است تصمیماتی گرفته شود که بر منافع ملی ایران تأثیر می‌گذارد شرکت کند؟ معاونین و همکاران او نمی‌توانند اقدامات لازم برای آلودگی هوا را سامان دهند؟

مسأله اصلاً دفاع از معصومه ابتکار نیست و شاید او در اجلاس مراکش نیز قوی ظاهر نشود و ایران دستاوردی نیز از این نشست نداشته باشد. اما کماکان اصل مسأله باقیست که ربط دادن سفر او به مسأله آلودگی هوای تهران، آدرس غلط دادن و سیاسی‌کاری در موضوع محیط زیست است. می‌توانیم از ابتکار بپرسیم دستاورد سفر او برای همکاری‌های فناورانه، جذب کمک‌های مالی بین‌المللی و مشارکت‌های فنی و کسب تجارب در زمینه مقابله با تغییر اقلیم یا حتی بهبود کیفیت هوای تهران چیست، اما زیر سؤال بردن اصل سفر و ارتباط دادن آن به گریز از مسئولیت، عوامفریبی است. این کارها حاصلی برای محیط زیست ایران ندارد، بالاخص از جانب کسانی که سالیان سال در قبال اقدامات ساختاری مخرب محیط زیست این سرزمین سکوت پیشه کرده‌ بودند. حق شهروندی ماست که منتقد معصومه ابتکار باشیم در بسیاری زمینه‌ها و از جمله در زمینه آلودگی هوا، با استدلال و انصاف، اما نه به این دلیل که در ایام آلودگی هوای تهران برای سفری مهم عازم مراکش شده است.»

راهپیمایی اربعین

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «آغاز بزرگ‌ترين راهپيمايي جهان با رمز يا حسين(ع) » نوشت: «چند هفته‌اي است كه رود عاشقان حسيني‌(ع) از گوشه گوشه ايران اسلامي و كشور‌هاي جهان در خروش است تا خود را به كشتي نجات در كربلاي معلي برساند. حركتي كه از واقعه كربلا آغاز شده است تا زمينه‌سازي براي اقامه عدل الهي از سوي امام غايب شود؛ بزرگ‌ترين راهپيمايي تاريخي اسلام درحالي كامل مي‌شود كه سيل خانواده‌ها با فرزندان در ميان جمعيت به چشم مي‌خورد كه با بيرق يا حسين‌(ع) و تمثال شهداي حرم وحريم همراه شده تا در شرايط كنوني به دشمنان اسلام و فريب‌‌خوردگان يادآوري كنند با حضور در بزرگ‌ترين راهپيمايي تاريخ با مرز يا حسين (ع) پاسخ ماندگاري را كه همانا پيروزي حق بر باطل است، بر صفحات تاريخ به يادگار خواهند گذاشت».