جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رودی جولیانی، کاندیدای جدید تصدی پست وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ

رودی جولیانی، کاندیدای جدید تصدی پست وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ

یکی از مقامات نزدیک به دونالد ترامپ شب گذشته اعلام کرد که شهردار سابق نیویورک «رودی جولیانی» به عنوان گزینه ای مطلوب برای مسئولیت پست سیاست خارجی در دولت جدید آمریکا مطرح شده است. این مقام مسئول به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که رقابت چندانی بر سر این پست وجود ندارد و چنانچه شهردار سابق نیویورک خود آماده باشد، این پست از آن وی خواهد بود.

به گزارش «تابناک» رودی جولیانی شهردار سابق و قاضی فدرال، که شب گذشته در مراسمی در واشنگتن و در شورای هیئت مدیره وال استریت ژورنال سخن میگفت به صراحت بیان کرده است که عهده دار مسئولیت دادستان کل در دولت ترامپ نخواهد بود. وی حتی قبل از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات نیز به عنوان گزینه ای مطلوب برای این پست مد نظر بوده است.

پست جدید وزارت خارجه برای وی در طی این مراسم مطرح شده است اما شخص جولیانی گویا خود نظری در مورد این مسئله ندارد. وی بیان کرده است که جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد گزینه ای مطلوب برای این پست است. وی در پاسخ به این سوال که آیا شخصی بهتر از جان بولتون برای این مقام وجود دارد یا نه؟ گفته است: شاید خود من. نمیدانم.

رودی جولیانی؛ جدیدترین گزینه برای وزارت خارجه دونالد ترامپ کیست؟

رودی جولیانی: از شهردار آمریکایی یا متحد بزرگ ترامپ

رودی جولیانی در سال 2001 به خاطر واکنش خود به حمله تروریستی به برج های دوقلو لقب «شهردار آمریکایی» گرفت. شخصی که اکنون این احتمال وجود دارد که به مهمترین چهره دیپلماتیک آمریکا حداقل برای چهار سال آینده تبدیل شود.

رودی جولیانی 72 ساله، شهردار سابق نیویورک و قاضی فدرال از نظر برخی چندان تجربه ای برای به دست گرفتن این پست مهم ندارد. وی که بیش از هر چیز به خاطر رفتارهای تند و خشن خود شناخته میشود، لحنی بسیار متفاوت از وزرای خارجه قبلی آمریکا از جمله هیلاری کلینتون و کالین پاول یا کاندولیزا رایس دارد.

وی که زمانی در دهه 80 دادستان کل بخش جنوبی نیویورک بوده است، متخصص جرایم سازمان یافته و مالی است. بعد از آن که یکبار در سال 1989 تجربه ای ناموفق در پست شهردار داشت، چهار سال بعد و در زمانی که شهر نیویورک از بیکاری شدید ناشی از رکود اقتصادی رنج میبرد، مجددا به مقام شهرداری رسید.

وی دستور کار خود را در این دوره جدید بر قانون و نظم قرار داد و از زمان ورود خود به دفتر شهرداری رفتاری سخت و خشن را برای مقابله با جرایم در پیش گرفت. وی حتی در برخورد با جرایم جزئی و کوچک نیز در این شهر واکنش های جدی و سخت را در دستور کار قرار داد، بی خانمان ها را از سطح شهر نیویورک جمع کرد و با هر گونه پاتوق کردن در این شهر مقابله کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی شهر را پاک سازی کند. با پایان یافتن دوره خدمتش در شهرداری اف بی آی نیویورک را به عنوان امن ترین شهر بزرگ ایالات متحده نام گذاری کرد.

همین مسائل منجر به آن شده که این شهردار سخت و تند خو در پایان مدت خدمت خود در سال 2001 که همزمان بود با حملات تروریستی یازده سپتامبر و حمله به برجهای دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، مورد توجهات بین المللی قرار گیرد و نشریه تایم وی را به عنوان مرد برتر سال انتخاب کرد و ملکه انگلیس نیز در سال بعد از آن به وی نشان شوالیه افتخار داد.

رودی جولیانی؛ جدیدترین گزینه برای وزارت خارجه دونالد ترامپ کیست؟

این توجهات منجر به آن شد که وی زمینه برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 را بدست آورد و حتی در رقابت های اولیه انتخاباتی نیز از رقیبان خود پیش افتاد. اما همانگونه که جو بایدن دموکرات در باره وی گفت: کمپین های انتخاباتی وی از سه چیز تشکیل شده بود: یک اسم، یک فعل و یازده سپتامبر! در نهایت رودی جولیانی در ماه ژانویه از رقابت های انتخاباتی کنار کشید.

رودی جولیانی که در سال 1972 به جرج مک گاورن دموکرات و ضد جنگ رای داده بود، به لحاظ شخصی مخالف با سقط جنین، موافق سیاست های کنترل حمل سلاح است و چند استدلال نیز در حمایت از ازدواج همجنس گرایان دارد.

سابقه آشنایی وی با دونالد ترامپ به تقریبا سال 2000 میرسد زمانی هر دو در یک کنفرانس خبری داخلی در شهرداری نیویورک شرکت داشتند. در این کنفرانس خبری دونالد ترامپ تاجر احساس قرابت شدیدی با رودی جولیانی پیدا کرد.

رودی جولیانی؛ جدیدترین گزینه برای وزارت خارجه دونالد ترامپ کیست؟

بعدا در ماه آوریل رودی جولیانی در مورد دونالد ترامپ گفت که وی یک مذاکره کننده حرفه ای است که از پس کارها به خوبی بر می آید. در همان زمان نیز ترامپ در واکنش گفت: همه به آقای جولیانی احترام میگذارند و این یک افتخار بزرگ است. رودی جولیانی من را به خوبی میشناسد و این یک افتخار بسیار بزرگ تر از حد معمول برای من است.

این روابط بسیار خوب که از سال 2000 ریشه گرفته تا کنون ادامه یافته و در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا در سال جاری رودی جولیانی کی از حامیان پرشور دونالد ترامپ بوده است. در ماه آگوست رودی جولیانی سخنی گیج کننده برای بسیاری بر زبان راند و آن این که در هشت سال قبل از ورود اوباما به کاخ سفید، آمریکا هیچ حمله تروریستی ناشی از اسلام گرایی افراطی را شاهد نبوده است.

بعدا یکی از مشاوران وی این جمله را اینگونه اصلاح کرد که منظور آقای جولیانی این بوده است که بعد از 11 سپتامبر هیچ حمله تروریستی بزرگی به در دوران جرج بوش به ایالات متحده صورت نگرفته است.

از جملات معروف رودی جولیانی یکی این است که در حمابت از دونالد ترامپ زمانی که گفت نفت را از عراق بیرون میکشیم، بیان کرد: در جنگ همه چیز قانونی است!

همچنین در مورد دفاع هسلاری کلینتون از همسرش بیل کلینتون در خصوص رابطه نامشروع وی با مونیکا لوینسکی گفت: او – هیلاری کلینتون – برای رئیس جمهور شدن خیلی احمق است.

خلاصه ای از سوابق کاری و تحصیلی رودی جولیانی:

تجربه سیاسی: شهردار نیویورک از 1994 تا 2001، کاندیدای حزب جمهوری خواه برای ریاست جمهوری در سال 2008، حامی بزرگ دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی 2016.

تجربه های حرفه ای: قاضی فدرال بخش جنوبی نیویورک از سال 1983 تا 1989، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره موسسه مشاوره ای حقوقی «شرکای جولیانی» از 2002 تا کنون، رئیس هیئت مدیره موسسه حقوقی برکول و جولیانی از 2005 تا کنون.

تحصیلات: فارغ التحصیل از کالج منهتن نیویورک در سال 1965، دکتری حقوق از دانشگاه نیویورک در سال 1968.