جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر اول برخی روزنامه های یک شنبه 23 آبان

تیتر اول برخی روزنامه های یک شنبه 23 آبان

روزنامه های وابسته به محفل به اصطلاح اصولگرا امروز نیز همچنان تظاهرات در امریکا در واکنش به نتایج انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب حضور شرکای بابک زنجانی در تهران و انتخابات آینده ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده اند.

تیتر اول برخی روزنامه های یک شنبه 23 آبان:

آفتاب/ مهرعلیزاده: تراکم‌فروشی مثل خون‌فروشی است

ایران/ حمایت سازمان ملل از برجام

همدلی/ چشم نگران جهان به ریاست جمهوری ترامپ

اعتماد/ شرکای خارجی بابک زنجانی در زندان

آرمان/ بلیط سفر تهران با مهر آمریکا

وقایع اتفاقیه/ شام اضطراری برجام

شرق/ شرکای زنجانی در تهران

کیهان/ شورش و آشوب در آمریکا سراسری شد

وطن امروز/ چرا هیچ اتفاقی نمی‌افته؟!( آلودگی هوا)

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا موضوع تظاهرات در امریکا را در کانون توجه قرار داده اند

حسین شریعمتداری در همین راستا در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان« وحشت مصنوعی!» نوشت:« انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا اگرچه با انتخاب سایر رؤسای‌جمهور این کشور تفاوت‌هایی داشته است ولی از یکسو، بیشترین علت رویکرد به او- با توجه به فساد اخلاقی برملا شده وی- شعارهای انتخاباتی او علیه برخی از استانداردها و روال جاری نظام حکومتی آمریکا بوده است که از همخوانی بخش قابل‌توجهی از مردم این کشور با وی در این اعتراض‌ها حکایت می‌کند و از سوی دیگر، دونالد ترامپ برخاسته از همان نظام حاکم بر آمریکاست که در آن دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و یا دستکم این که در دشمنی و کینه‌توزی با اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی ایران همسو و همزبان هستند تا آنجا که کلینتون و ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود هرجا پای ایران به میان می‌آمد، در ابراز دشمنی با آن از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. از این روی به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه که پیروز انتخابات اخیر آمریکا می‌شدند، در برخورد خصمانه آنان با ایران اسلامی تفاوت چندانی پدید نمی‌آمد و تنها تفاوت در «راهکار»ها بود و نه خط اصلی برخورد و تخاصم.

با توضیح فوق، ابراز نگرانی نزدیک به وحشت مدعیان اصلاحات از انتخاب ترامپ اگر ناشی از کج‌فهمی سیاسی نباشد- که بعید به نظر می‌رسد- تنها واژه‌ای که شایسته آن خواهد بود، «وحشت مصنوعی» است! اما، چرا؟! و به این وحشت مصنوعی با چه انگیزه‌ای دامن زده می‌شود؟! دراین‌باره گفتنی‌هایی هست؛

اگر برجام به گفته رئیس‌جمهور محترم 100 تحریم را لغو کرده است، لااقل به یکی از آن 100 تحریم لغو شده اشاره کنید و اگر اینگونه نیست- که نیست- و آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی دستاوردهای آن را «تقریباً هیچ» می‌داند و آقایان صالحی و ظریف و عراقچی تأکید می‌کنند که تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته شده و در عمل کماکان وجود دارد، چه دستاوردی بالاتر و بزرگ‌تر از آن که ترامپ این سند نه فقط بی‌خاصیت بلکه حاوی «خسارت محض» را پاره کرده و ملت ایران را از شر آن خلاص کند!

ابراز وحشت برخی مدعیان اصلاحات از پیروزی ترامپ، آگاهانه یا ناخودآگاه – و انشاءالله ناخودآگاه – برای آمریکا یعنی دشمن تابلودار ایران اسلامی، پیام ضعف و زبونی می‌فرستد و جمهوری اسلامی ایران را در مقابل زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های حریف، ناتوان و ترسو معرفی می‌کند! چرا که کمترین نتیجه اعلام ترس از دشمن، جری کردن حریف خواهد بود. بنابراین، اگر جایی برای نگرانی باشد، این نگرانی را فقط می‌توان در اعلام وادادگی مدعیان اصلاحات در مقابل حریف دید. همین جا باید از برخورد قاطع برادر عزیزمان سرلشکر باقری قدردانی کرد که با صلابت، خطاب به ترامپ گفت حرف‌های گنده‌تر از دهانش می‌زند و نشان داد که حریف نباید به پیام‌های وادادگی و ترس بعضی‌ها دل‌ خوش کند.

گفتنی است و تأسف‌آور نیز هست که برخی از اظهارات آنچنانی رئیس‌جمهور محترم در جریان مذاکرات – بی‌آن که ایشان بخواهند- باعث شده بود تا دشمن در ارزیابی موقعیت نظام دچار توهم شود. به عنوان نمونه روز 11 اکتبر 2013 – مهرماه 92 و در آغاز مذاکرات – وبسایت رادیو فرانسه در تحلیلی نوشت «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند»! و نتیجه گرفته و توصیه کرد که «صبوری خریدار (غرب) وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!

با این حال صادق زیباکلام در تحلیلی کاملا متفاوت در گفت و گویی با روزنامه آرمان با عنوان« جريان آمريكاستيز از پيروزي ترامپ خوشحال است » بیان داشت:« ايران ۸۰ ميليون جمعيت دارد و با جريان‌هاي مختلف سياسي كه در كشور فعال هستند، اصولگرايان به گروه‌هاي مختلفي چون جبهه پايداري و اصولگرايان معتدل تقسيم مي‌شوند، اصلاح‌طلبان هستند، روشنفكرها و… . در واقع جامعه ايران يك جامعه يكدست نيست. من معتقدم كه برخی جنبه‌هايی از ترامپ به نفع اصولگرايان است به‌ويژه آن بخش از آنها كه ضد غرب و آمريكا هستند و آنها از پيروزي ترامپ استقبال مي‌كنند. همان‌طور كه گفته شد پيروزي ترامپ منعكس‌كننده سرخوردگي اجتماعي و اقتصادي آمريكا است و اين افراد كه معتقدند جامعه آمريكا به بن بست رسيده و در حال سقوط است، پيروزي ترامپ را اثبات نظريه خودشان مي‌دانند و مي‌گويند خود آمريكايي‌ها آن‌قدر كه شما آقاي زيباكلام آمريكا را قبول داريد، مردم اين كشور آمريكا را قبول ندارند، اگر قبول داشتند به ترامپ راي نمي­‌دادند، به كسي راي دادند كه از بيرون از سيستم است. كساني كه آمريكا ستيز هستند ترامپ را اثبات افول تمدن آمريكا و آن را نشان از نارضايتي گسترده و عميقي در آمريكا مي­‌دانند. از طرفي ممكن است كه با توجه به موضع‌گيري‌هاي ترامپ عليه جمهوري اسلامي مخالفان دولت از اين اظهارات بهره‌برداري كنند و بگويند ديديد كه ما گفتيم نبايد اعتماد مي‌كرديد، آمريكا حسن نيت ندارد، اينكه داستان محور شرارت جرج بوش دوباره دارد تكرار مي‌شود، دوره قبل پاسخ خاتمي را با محور شرارت دادند، اين‌بار هم ديديم پاسخ لبخند روحاني را چگونه دادند. از اين بهره‌برداري‌ها عليه روحاني استفاده خواهند كرد اما همچنان شانس روحاني در انتخابات ۹۶ بسيار بالا خواهد بود.»

شرکای زنجانی در تهران

برخی روزنامه های اصلاح طلب موضوع حضور شرکای زنجانی در تهران را در کانون توجه قرار داده اند.

علت حضور شرکای خارجی زنجانی در تهران؟/ جدال شریعتمداری و زیباکلام بر سر ترامپ!/ واردات صدها تن سنجاق قفلي، خاك گربه سنگ قبر و خون حيوان

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« شركاي خارجي بابك زنجاني در تهران » با اشاره به اینکه تامين‌كنندگان «وثيقه ده هزار ميلياردي» متهم نفتي در تهران تعهد رسمي دادند نوشت:« تامين‌كنندگان «وثيقه ١٠ هزار ميلياردي» در تهران. اين آخرين خبر از اقدامات متهم نفتي از پشت ميله‌هاي زندان است. اقداماتي كه نشان مي‌دهد بابك زنجاني در جست‌وجوي سرنوشتي متفاوت‌تر از سرنوشت ديگر متهمان اقتصادي است، اما همچنان او را در حالت خوف و رجا نگه مي‌دارد؛ ترس از حكم اعدامي كه در ديوان‌عالي كشور و در انتظار نظر قضات قرار دارد و اميد به تحقق وعده‌هايي كه با شرط بازگشت پول به بيت‌المال، فكر آزادي را در سر او مي‌پروراند، اين‌بار او را وادار مي‌كند كه با دعوت از شريكان خارجي خود به تهران بتواند گره‌اي از مشكلات باز كند. بابك زنجاني با گذشت ٣٤ ماه از بازداشت موقت خود، همچنان خواستار اجراي ماده ٢٤٢ قانون آيين دادرسي كيفري است؛ ماده‌اي كه در آن عنوان شده كه مدت بازداشت متهم نبايد از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون براي آن جرم تجاوز كند و در هرصورت در جرايم موجب مجازات سلب حيات مدت بازداشت موقت از دو سال و در ساير جرايم از يك‌سال تجاوز نمي‌كند، هنوز هم روزنه اميدي براي زنجاني است.»

انتخابات ریاست جمهوری

علت حضور شرکای خارجی زنجانی در تهران؟/ جدال شریعتمداری و زیباکلام بر سر ترامپ!/ واردات صدها تن سنجاق قفلي، خاك گربه سنگ قبر و خون حيوان

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« زنان هم «رجل» هستند؟ » به نظرخواهی از صاحب‌نظران درباره مفهوم «رجل سیاسی» در قانون اساسی پرداخته است و نوشت:

« علی مطهری: آنچه شورای نگهبان تحت عنوان فراخوان مطرح کرده است، یعنی تعریف مصادیق و معیارهای رجل سیاسی در نهایت باید به مجلس ارجاع داده شود و مجلس باید آن را تصویب کند. از نظر من خانم‌ها نیز می‌توانند مصداق کلمه رجل سیاسی شوند و دراین‌باره من مشکلی نمی‌بینم.

سیدهادی خامنه‌ای: با توجه به ابلاغیه اخیر رهبر انقلاب درباره سیاست‌های کلی انتخابات، باید بر ضرورت بحث تعریف رجل سیاسی براساس این ابلاغیه تأکید کرد. برداشتمان از رجل سیاسی این است که شخصیت سیاسی اعم از زن و مرد است. در زمانی هم که قانونش تصویب می‌شد همین نظر مطرح بود.

شهیندخت مولاوردی: در پی صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان درزمینه ضرورت بازتعریف مفهوم رجل سیاسی کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی معاونت امور زنان و خانواده به این مسئله خواهد پرداخت و ما نظر معاونت زنان را دراین‌زمینه منتشر می‌کنیم. در پی ابلاغ‌شدن سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری یکی از مواردی که از سوی سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد ضرورت بازتعریف مفهوم رجل سیاسی بود. این مورد با استقبال حوزه زنان و خانواده مواجه شده است و قطعا فرصت مناسبی است که به آن پرداخته شود؛ البته در مشروح مذاکرات قانون اساسی به این موضوع اشاره شده که رجل سیاسی به شخصیت سیاسی اطلاق می‌شود نه به جنسیت خاصی اما ما شاهد هستیم که زنان هرچند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوند ولی هیچ‌گاه به ‌عنوان کاندیداهای نهایی مطرح نشده‌اند.»

واردات بی رویه

روزنامه جوان نیز در گزارشی به موضوع واردات بی رویه پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان« واردات صدها تن سنجاق قفلي، خاك گربه سنگ قبر و خون حيوان در 2 سال اخير » نوشت:« بر اساس آمار گمرك بيش از 86 تن تفلون به ارزش دلاري 196 هزار و 869 و ارزش ريالي 6 ميليارد و 64 ميليون و 636 هزار و 295 وارد كشور شده است كه سهم چين از اين مقدار حدود 86 تن و 403 كيلوگرم است و پس از آن هند با صادرات 60 كيلوگرم به ارزش دلاري يك هزار و 767 و ارزش ريالي 54 ميليون و 596 هزار و 86 در رده دوم قرار دارد. همچنين براساس آمار گمرك در شش ماه منتهي به شهريور ماه سال جاري، بيش از دو تن دستگاه ضربان قلب جنين وارد كشور شده است كه ارزش دلاري آن 314 هزار و 629 و ارزش ريالي‌اش 9 ميليارد و 624 ميليون و 729 هزار و 185 بوده است. اين دستگاه‌ها از امريكا تايوان و چين بوده است. اما در حالي كه كارخانجات ساخت بشكه در حالت نيمه‌تعطيل يا تعطيل قرار دارند، طي شش ماه منتهي به شهريور بيش از 176 تن بشكه به ارزش دلاري 697 هزار و 348 و ارزش ريالي 21 ميليارد و 392 ميليون و 151 هزار و 651 وارد كشور شده است.

همچنين براساس آمار گمرك در هفت ماهه نخست سال 95، بيش از 218 تن سنجاق قفلي از كشور چين و تركيه وارد كشور شده كه براساس آن حدود 406 هزار دلار ارز از كشور خارج شده كه ارزش ريالي اين ميزان واردات 12‌ميليارد ريال در آمار گمرك ثبت شده است. گفتني است از اين حجم واردات، يك تن سنجاق قفلي از كشور تركيه و حدود 217 تن از كشور چين وارد ايران شده است.

به گفته رئیس سازمان گسترش و نوسازی وقت علاوه‌بر کالاهای مذکور همچنین 52 تن کلوخ‌شکن، 928 تن سرپیچ لامپ، 23 تن توپ بدمینتون، 1/5 تن رطوبت‌سنج و… وارد شده است.

اما در ليست كالاهاي سال 94 هم كالاهاي عجيب‌تري مانند خاك گربه، سنگ قبر، کاهوی چینی، چوب بستنی، خون حيوان و انسان، شن و ماسه، كالاهاي كريسمس و هالوين و… نيز به چشم مي‌خورد. به عنوان نمونه در آمار پنج ماهه نخست سال 94 گمرك، ۲۲ هزار و ۹۹۲ كيلوگرم خون انسان و خون حيوان براي مصارف درمان و پيشگيري يا تشخيص بيماري و به ارزش 3 ميليون و ۳۰۴ هزار و ۹۹ دلار به كشور وارد شده است.

وارد كردن اشيا براي جشن كريسمس از چين با ارزش بيش از 120ميليون تومان يعني حدود 42 هزار دلار آن هم در چهار ماه اول سال 94 يعني در بازه زماني بين مارس تا ژوئيه يا واردات 73 ميليون توماني كلاه‌گيس و ريش مصنوعي از چين و امارات از نمونه‌هاي ديگر واردات عجيب و غريب در كشور است. همچنين آمارهاي گمركي نشان مي‌دهد در چهار ماهه نخست همين سال كمتر از 400 ميليون تومان صرف خريد شن و ماسه طبيعي از چين، آلمان، تركيه و هلند وارد شده است، واردات مانكن از چين، امارات، آلمان، اسپانيا و تركيه نيز در اين مدت به 280 ميليون تومان مي‌رسد.

مديريت واردات يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين برنامه‌هاي مديريت منابع ارزي و حفظ و ايجاد اشتغال است كه بايد بيش از همه به آن توجه كرد و اجازه نداد فرصت‌هاي شغلي با واردات برخي كالاها از بين برود، آيا روند واردات كالاهاي عجيب و غريب بيشتر خواهد شد يا دولت با برنامه‌ريزي صحيح مانع از تكرار اشتباهات قبلي خواهد شد؟ »