چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه های امروز

روزنامه های امروز

روزنامه های امروز از اصولگرا گرفته تا اصلاح طلب، به نتایج انتخابات امریکا و همچنین پاسخ متحد برجامی ایران و اروپا به ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات ایران و پایان نمایشگاه مطبوعات نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

 روزنامه های اصولگرا تظاهرات مردم امریکا علیه پیروزی انتخابات را مورد توجه قرار داده اند.

در همین زمینه روزنامه کیهان در گزارش امروز خود تظاهرات در امریکا را فتنه خوانده است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «آتش فتنه 88 به دامان صاحبش افتاد» نوشت: «کسی فکرش را هم نمی‌کرد که هفت سال پس از شهرآشوبی فتنه‌گران در انتخابات 88 و حمایت بی‌دریغ و همه جانبه آمریکایی‌ها از اراذل و اوباشی که با آتش‌سوزی و تخریب و قتل، امنیت مردم را نشانه رفته بودند، دست روزگار بومرنگ فتنه را به سوی آمریکا برگرداند و آتش در دامن آتش‌افروزان بیفتد.

در حالی که 7 سال پیش دولت آمریکا با حمایت از جریان فتنه‌گر در ایران طعم شیرین انتخابات را به کام ملت ایران تلخ کرد، حالا خود این کشور گرفتار جریان آشوب پس از انتخابات شده است که به گفته رسانه‌ها به سرعت نیز در حال گسترش است. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سه شنبه گذشته آمریکا زلزله‌ای بود که به سرعت سراسر آمریکا را از خود متاثر ساخت. پیش‌بینی‌ها بر این بود که در صورت پیروزی هیلاری این ترامپ و طرفدارانش خواهند بود که به خیابان‌ها می‌ریزند و فریاد تقلب سر می‌دهند اما همه چیز برعکس شد و با پیروزی ترامپ این طرفداران کلینتون بودند که در سراسر آمریکا بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و فریاد زدند «ترامپ برو گم شو» ،«تو رئیس‌جمهور ما نیستی.»

همچنین روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی با تیتر «ایالات متفرقه» نوشت: « درست زمانی که برخی دولت‌های غربگرا در گوشه و کنار جهان برای آتش نزدن پرچم آمریکا بخشنامه صادر می‌کنند و آن را نشانه تندروی می‌دانند، این خود آمریکایی‌ها هستند که پرچم‌شان را آتش می‌زنند. طرفداران حزب دموکرات طی 3 روز سپری شده از انتخابات آمریکا ثابت کردند که اوباشگری و شورش علیه نتایج هر انتخاباتی در هر جای جهان که مخالف منافع‌شان باشد، سیاست کلی دولت‌های برآمده از این حزب طی 8 سال به رهبری باراک اوباما و هیلاری کلینتون بوده است. از بامداد چهارشنبه گذشته که دونالد ترامپ با فاصله قابل توجه با کلینتون به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده معرفی شد، تظاهرات هواداران اوباما و کلینتون در ایالات مختلف همراه با رکیک‌ترین دشنام‌ها به رئیس‌جمهور منتخب بی‌وقفه ادامه داشته است. احتمالا تعدد موارد آتش زدن پرچم آمریکا در 3 روز اخیر در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است. این شورش‌ها به وضوح جامعه آمریکا را چندپاره و به ایالات متفرقه تبدیل کرده است؛ دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نیز در نطق‌های پیروزی و شکست خود به جامعه زخم خورده و دودستگی‌های آشکار آمریکایی‌ها اعتراف کرده بودند. نخستین موج تظاهرات از نیویورک با تجمع مخالفان ترامپ مقابل محل جشن طرفداران او آغاز شد که شعار «او رئیس‌جمهور من نیست» برای بار نخست سر داده شد. در منهتن نیویورک، جمعیتی بالغ بر یکهزار نفر قصد ورود به برج ترامپ را داشتند که پلیس با حصارکشی در محوطه بیرونی ساختمان مانع آنها شد».

کاریکاتور از شهروند
کیهان تظاهرات در امریکا را فتنه خواند/ باخت هزاران میلیاردی جوانان به قمارخانه‌های آنلاین

پیام واحد ایران و اروپا به ترامپ

روزنامه های اصلاح طلب موضوع واکنش متحد ایران و اروپا به ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه شرق در همین زمینه در گزارشی با عنوان « برجام برگشت‌ناپذير است » با اشاره به پاسخ دنيا به اظهارات مشاور ترامپ درباره بازبيني توافق هسته‌اي نوشت: « ايراني‌ها، اروپايي‌ها و حتي آمريکايي‌ها و مسئولان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، نگران آينده برجام هستند. اين نگراني را در اظهارنظرهاي مبتني بر برگشت‌ناپذيري برجام آنها به وضوح می‌توان مشاهده‌ کرد و از مواضع پيش از انتخابات دونالد ترامپ ناشي مي‌شود. رئيس‌جمهوري منتخب آمريکا، تاکنون اظهارت تندي درباره ايران و به‌خصوص برجام کرده است؛ اما بسياري از کارشناسان و تحليلگران مسائل بين‌الملل، با اين استدلال که ترامپ مشغول مبارزات انتخاباتي است، اميدوار بودند در صورت پيروزي، متعادل‌تر عمل کند. ترامپ اکنون به کاخ سفيد راه پيدا کرده ولي آن‌طور‌که از اظهارات مشاور سياست خارجي او برمي‌آيد، بناي تعديل را در رويکرد سياست‌خارجي خود ندارد. اظهارات او با پاسخ‌هايي از سوي فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اروپا، محمدجواد ظريف، وزير خارجه کشورمان و ميخائيل چوداکوف، معاون روسي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، مواجه شد و همه آنها تأکيد کردند برجام معاهده‌اي چندجانبه است و ترامپ به‌تنهايي نمي‌تواند آن را لغو کند. ترامپ پيش‌تر گفته بود برجام را پاره خواهد کرد و حالا «وليد فارِس»، مشاور سياست خارجي او، در مصاحبه‌اي از تصميم ترامپ مبني بر اصلاح توافق هسته‌اي با ايران، همسو با منافع کشورهاي عربي، خبر داده است.

مشاور لبناني‌تبار ترامپ با بيان‌اينکه «رئيس‌جمهور منتخب آمريکا، توافق هسته‌اي با ايران را به‌گونه‌اي تغيير خواهد داد که به‌ نفع کشورهاي زيان‌ديده از دخالت‌هاي تهران در منطقه باشد»، گفته است: «ترامپ در برنامه‌هاي انتخاباتي خود، تأکيد کرد از توافق هسته‌اي خوشش نمي‌آيد». مشاور ترامپ «پاره‌کردن برجام» را اقدامي تند توصيف کرده و توضيح داده است دولت جديد قصد بازبيني در اين توافق را دارد. به گفته او: «ممکن است مذاکره درباره برخي بندهاي توافق، تکرار شده و دوباره به کنگره آمريکا ارسال شود».

یوسف مولایی حقوقدان نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « اعتبار حقوقی مستحکم <برجام>» نوشت: « هر دولتی که از یک توافق شفاف و اعتمادساز خارج می‌شود، باید هزینه‌های سیاسی آن را هم متقبل شود. برجام نیز یک سند حقوقی الزام‌آور است که همه طرف‌ها ملزم به رعایت حقوقی آن هستند اما در صورت تصمیم‌گیری یک کشور برای خروج یکجانبه از آن، باید خود را برای هزینه‌های سنگین این خروج آماده کند. هزینه‌هایی که به نظر می‌رسد در دوره ریاست جمهوری ترامپ و موضعی که اروپا در حمایت از برجام دارد، شرایط دشواری را برای کشور خاطی رقم بزند. بویژه که این سوی توافق یعنی ایران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است.»

انتخابات در ایران

روزنامه اعتماد در دو گزارش به اظهارنظر انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان پرداخته است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «فرمان «اتحاد‌» حد‌اد‌» اظهار نظر آقای حدادعادل مبنی بر اصولگرايان را به پرهيز از تفرقه د‌عوت كرد‌ را مورد توجه قرار داده است

کیهان تظاهرات در امریکا را فتنه خواند/ باخت هزاران میلیاردی جوانان به قمارخانه‌های آنلاین

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «ائتلاف تا اطلاع ثانوي» به اظهارات محمدرضا خاتمی پرداخت و نوشت: «محمد‌رضا خاتمي، بر وحد‌ت جريان اصلاحات و اعتد‌ال صحه گذاشت».

قمارخانه های ایران

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «باخت هزاران میلیاردی جوانان به قمارخانه‌های آنلاین» با اشاره به اینکه پوكر با انفعال مسئولان قرباني مي‌گيرد نوشت: «اینجا قمارخانه‌های ایران است! اینجا برنامه‌ريزي حساب شده‌اي براي اعتياد و كلاهبرداري اينترنتي و حتي خروج ارز از كشورمان وجود دارد. قربانيان قمارخانه آنلاين پوكر در غياب نظارت و اقدامات جدي، روزانه دهها و صدها میلیارد تومان به گردانندگان سايت‌ها، ‌كانال‌هاي تلگرامي و صفحات اينستاگرامي اين بازي‌ها مي‌بازند، اما مسئولان شوراي عالي فضاي مجازي و مركز ملي فضاي مجازي و پلیس فتا همچنان هيچ برنامه‌اي براي مقابله با چنين تهديدهايي ندارند.

يك شبه راه صد‌ساله را طي كردن و به‌دست آوردن پول زياد بدون زحمت، آن‌هم بي‌توجه به حلال و حرام بودنش نتيجه‌اش مي‌شود كه افراد زيادي در دام قمار خانه آنلايني به نام پوكر بيفتند.

«ميليونر شويد»، «‌بازي كنيد و پول واقعي بگيريد»‌؛ ‌اين نخستين طعمه‌اي است كه بر سر قلاب ‌گردانندگان سايت‌ها، ‌صفحات و كانال‌هاي مربوط به بازي پوكر افراد و به خصوص قشر جواني كه ساعات زيادي را در حال گشت و گذار در فضاي مجازي‌اند به خود جلب مي‌كند. كساني كه اين ورق بازي آنلاين را بلد نيستند هم با يك جست‌وجوي كوتاه در اينترنت مي‌توانند براي ورود به اين بازي اطلاعات لازم را كسب كنند. ورود به اين بازي اما سرآغاز ماجرايي است كه پايان خوشي ندارد و با كلاهبرداري‌هاي چند ده و چند صد ميليوني از هریک افرادي كه مي‌خواستند با بازي كردن پول در بياورند، همراه بوده است».

همه كساني كه در اين سايت‌ها بازي مي‌كنند، خودشان را هم مجرم مي‌دانند و از ترس اينكه به مشكل نخورند، حاضر نيستند از صاحبان اين سايت‌ها شكايت كنند، اما نكته جالب‌توجه اينجاست كه چرا مسئولان براي برخورد با اين معضل هيچ تدبيري ندارند؟ بي‌ترديد رديابي ادمين‌هاي اين سايت‌ها در فضاي مجازي كار سختي نيست، اما با انفعال مسئولان و دستگاه‌ها، قمارخانه‌هاي آنلاين هر روز بيشتر از ديروز رشد مي‌كنند.