شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نخست وزیران روسیه و اسرائیل در تل آویو بایکدیگر دیدار وگفتگو کردند.

نخست وزیران روسیه و اسرائیل در تل آویو بایکدیگر دیدار وگفتگو کردند.

در این دیدار دوجانبه بنیامین نتانیاهو خطوط سیاستهای استراتژیک دفاعی اسرائیل درقبال حزب الله لبنان و سپاه قدس پاسداران را در جوار مرزهای خود توضیح داد. نتانیاهو به    همتای روسی خودیادآورشد که سپاه قدس میکوشد بااستفاده از ناتوانی نظام بعثی بشاراسد درحفظ پایه لرزان حکومت ضدمردمی خود، در جوارمرزهای اسرائیل استقرار یابد. اما اسرائیل هرگز اجازه حضور نیروهای رزمنده ایران را درجوار مرزهای خود درزمین ودریا و هوا نخواهد داد.پیش از این نیز نتانیاهو دردیدار با دنالدترامپ – دراثنای کارزارانتخاباتی- خطوط سیاست دفاعی اسرائیل را توضیح داده بود.همچنین درهمان سفر به آمریکا، نتانیاهو از حمایت های اوباما از اسرائیل قدردانی و از اختصاص دادن یک وام بلاعوض 36 میلیارددلاری توسط آمریکا به اسرائیل تشکر نموده بود.

بااین اوصاف، چگونگی و چرائی حضور ناوگان عظیم دریایی و پایگاه های هوایی دائمی روسیه در سوریه – در طرسوس و لاذقیه و حمیم نیز روشن میشود. اگرجه ظاهرا روسیه از تابستان سال گذشته عملیات هوایی خود را در حمایت از نیروهای بشار اسد آغاز کرده، اما در واقع هدف واقعی روسها، مهار سپاه قدس و نظام حاکم بر ایران درجهت حفظ منافع استراتژیک اسرائیل ، هم جهت با آمریکا- هم درخاک سوریه و هم در داخل ایران، از طریق حضور درپایگاه نظامی ایران- است. درراستای همین چشم انداز راهبردی است که ظرف چند ماه گذشته،ملاقاتهای متعددی میان سیاستمداران و نظامیان روسیه و اسرائیل صورت پذیرفته است.

دریک کنفرانس مطبوعاتی که پس از ملاقات میان نتانیاهو و مدودف درتل آویو برگزار شد نخست وزیر اسرائیل در اظهارات روشنی بیان داشت: “اسرائیل و روسیه در جنگ علیه اسلام تندرو و تروریسم همکاری می کنند و مثل همیشه  با آمریکا و سایر کشورها «در ریشه کن کردن خطر گروه موسوم به خلافت اسلامی» اهداف مشترکی دارند.

بنیامین نتانیاهو همچنین اضافه کرد: «ما مصمم هستیم دو کار انجام دهیم: اول، ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و دوم، جلوگیری از تثبیت قدرت نظامی ایران در سوریه، چه در زمین و چه در هوا و دریا. درعین حال ما مصممیم از تلاش ایران برای تثبیت حضور شبه نظامیان شیعه مورد حمایتش در خاک سوریه و تسلیح حزب الله با سلاح‌های خطرناک که اسرائیل را هدف می گیرند جلوگیری کنیم.»

از ابتدای حضور نیروهای روسیه در خاک سوریه یک خط  ویژه تماس وارتباط میان روسیه و اسرائیل برقرار شده تا رزمندگان این دوکشور بطور اتفاقی علیه یکدیگر عملیات نظامی انجام ندهند.

سخنان نتانیاهو در فردای کنفرانس مطبوعاتی پاسدارباقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح نظام حاکم برایران بیان میشود که در طی آن پاسدار باقری تصریحا اعلان کرد که موشکهایی که در جنگ سی و سه روزه میان حزب الله لبنان و اسرائیل به شهرهای مختلف اسرائیل پرتاب شد تولیدات کارخانه ای بود که مهندسان صنایع موشکی سپاه پاسداران در شهر حلب سوریه دایر کرده بودند!

از جانب دیگر به گزارش سایت بی بی سی فارسی به نقل از یک خبر اختصاصی روزنامه واشنگتن پست،  باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اخیرا با به هلاکت رساندن رهبران گروه اسلامگرای جبهه موسوم به “فتح الشام” (جبهة النصرة – از همپیمانان القاعده)  موافقت کرده و خواهان آن شده تا  وزارت دفاع (پنتاگون)  منابع اطلاعاتی و هواپیماهای بدون سرنشین لازم را برای هدف قرار دادن سرکردگان و فرماندهان “جبهه النصرة” بکارگیرد. جبهه النصرة -که اخیرا نام خود را به لشگر”فتح الشام” تغییر داده- از کارآزموده ترین نیروهای رزمنده برعلیه گروه خلافت اسلامی موسوم به “داعش” تشکیل شده، اما در لیست سیاه آمریکا و روسیه قرار دارد.

بیم آمریکا و روسیه واسرائیل آن است که درپی برچیده شدن “داعش” جبهه النصرة به عنوان شاخه فعال القاعده در سوریه نضج و گسترش یابد وخاک سوریه را تبدیل به پایگاهی برای فعالیتهای تروریستی درمنطقه بنماید. بخصوص آنکه به گفته  ابومحمد جولانی، فرمانده سپاه “جبهه فتح الشام” ، این “جریان جهادی”  به دنبال اسقاط نظام طاغوتی بشارالاسد  و برپا نمودن “حکومت اسلامی” در این کشور است.