سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی نسبت به شایعات نامتعارف مطرح درباره علی جنتی واکنش نشان داد و ضمن پاسخ به آنچه به وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی منتسب شده، به تقبیح طرح چنین اتهاماتی نسبت به جنتی پرداخت.

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در یادداشتی نسبت به شایعات نامتعارف مطرح درباره علی جنتی واکنش نشان داد و ضمن پاسخ به آنچه به وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی منتسب شده، به تقبیح طرح چنین اتهاماتی نسبت به جنتی پرداخت.

خبرهایی که ازناکجاآبادها می آید و در فضاهای مجازی و غیرمجازی آنقدر دست به دست می شود تا بی اصالتی اش در لابلای این همه غوغا گم شود. در این بین از ناکجایی خبری بر حمایت وزیر محترم پیشین از کارگردانی که او را به وقار و احترام می شناسند، منتشر شد و حمایت طبیعی وزیر از اهالی هنر را در کارگاه ذهن و جان بدگمان خود به گونه ای دیگر تفسیر کرده و زبان به بهتان و ناسزا گشوده اند.
به گزارش «تابناک»؛ پس از استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابتدا شایعات و در ادامه اتهاماتی در قالب گزارش‌های نسبتاً طولانی نسبت به وزیر پیشین دولت یازدهم مطرح شد که حاوی اتهامات بسیار سنگینی بود و در روزهای اخیر، برخی وب‌سایت‌ها نیز همین اتهامات را به نقل از کانال‌های تلگرامی بازنشر کردند. جنتی نسبت به این شایعات سکوت کرد و واکنشی نشان نداد که بسترساز دامن زدن به این اتهامات در رسانه‌های رسمی شود.
با این حال، امروز در جریان صحبت‌های مخالفان و موافقان، سیدرضا صالحی امیری گزینه دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان نیز به عنوان مخالف گفت: «…اگر خبر ندارید دلیل برکناری آقای جنتی چیست، حتماً روزی برایتان خواهم گفت، اما الان چیزی نمی‌گویم؛ چراکه از رهبر معظم انقلاب آموخته‌ام مراقب گفتن‌ها و نگفتن‌ها باشم…».
در این شرایط حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی با نگارش یادداشتی نسبت به این شایعات واکنش نشان داد. ایوبی در ابتدای این یادداشت تأکید کرده: «عالمی را یک سخن ویران کند / روبهان مرده را شیران کند. گویی دیگر رسم شده، پس از جابجایی یک مدیر به هر بهانه ای، باید پچ پچه ها آغاز شود. بدگمانی، بدگویی و اتهام و افترا گویی قبح گذشته را از دست داده و چه مصیبتی بالاتر از این.»
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: «هیچ دلیلی ندارد که وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از این قاعده بد استثنا شود. در شرایطی که اهالی فرهنگ و هنر، روزگار تازه ای از ادب و احترام و رونق را می آزمودند، تلاطم و حرف و حدیث و سنت ناپسند پشت سرگویی آغاز شد؛ در این جهانِ جهانی شده که فرصتی بی مانند برای ارتباطات پدید آمده برخی اما ویروس گونه به جانِ آبروی مردم افتاده اند. می تازند، محکوم می کنند و شنیده ها و نشنیده ها را وسیله ای برای عقده گشایی ها خود قرار می دهند».
ایوبی افزوده است: «خبرهایی که ازناکجاآبادها می آید و در فضاهای مجازی و غیرمجازی آنقدر دست به دست می شود تا بی اصالتی اش در لابلای این همه غوغا گم شود. در این بین از ناکجایی، خبری بر حمایت وزیر محترم پیشین از کارگردانی که او را به وقار و احترام می شناسند، منتشر می شود و حمایت طبیعی وزیر از اهالی هنر را در کارگاه ذهن و جان بدگمان  خود به گونه ای دیگر تفسیر کرده و زبان به بهتان و ناسزا گشوده اند».
مدیر سینمای ایران درباره اتهام منتسب به جنتی تأکید کرده است: «دستور وزیر برای حمایت از هنرمند ان در چارچوب ضوابط، امری پیوسته و دائمی است در وزارت فرهنگ. رسیدگی به امور کسانی که در لابلای بوروکراسی پیچیده و هزار توی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سازمان سینمایی گرفتار می شوند همواره بوده، هست و خواهد بود. آنها که بی مهابا تیر از کمان سخن می کشند، بخوانند یک بار دیگر این سخن مولانای بزرگ را که:
نکته ای کان جست ناگه از زبان
همچو تیری دان که آن جست از کمان
چون گذشت از سر جهانی را گرفت
گرجهان ویران کند نبود شگفت
و بدانند که این طوفان ها فرو خواهد نشست».
ایوبی در نهایت تأکید کرده است: «غبارها خواهد رفت و حقایق می ماند. فرهنگ و دین و سنت های ما نکوهش می کند این بی اخلاقی ها را به هر نامی که باشد. بدگمانی، اتهام و پشت سرگویی به هر نامی و به هر شیوه ای محکوم است و ناپسند و تلاش های علی جنتی و دیگر خادمان سربلندی کشور در جای خود محفوظ است و ماندگار».