شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخوند مفتخوار فاسد صادق لاریجانی(به اصطلاح رئیس قوه قضائیه) درعراق: ایران و عراق باید “حقوق بشر” پیشنهادی خود (یعنی اعدام و شکنجه و سنگسار و…) را داشته باشند!!

آخوند مفتخوار فاسد صادق لاریجانی(به اصطلاح رئیس قوه قضائیه) درعراق: ایران و عراق باید “حقوق بشر” پیشنهادی خود (یعنی اعدام و شکنجه و سنگسار و…) را داشته باشند!!

صادق لاریجانی بیسواد و شارلاتان، (که در معیت جنایتکاران دیگری امثال “مصطفی پورمحمدی قاتل” -غاصب صندلی وزارت دادگستری-  به عراق رفته) برای لگدمال کردن حقوق بشر به صراحت گفت: ضروری است تا تدبیری برای مقابله با دخالت غربیها (مقصودش ستادحقوق بشرسازمان ملل متحد و گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در ایران خانم عاصمه جهانگیر است!) در اجرای برخی از “احکام”(یعنی آدمکشی به اسم اسلام)!

آخوند کلاش  صادق آملی لاریجانی، غاصب مقام ریاست دستگاه قضای کشورمان، که چند روزی است به عراق سفر کرده، شب گذشته وارد نجف اشرف شد و ساعاتی پیش با آیت الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. این شیاد شارلاتان مدعی شد”شخصی در آمریکا ادعا می‌کند، در کشوری دیگر جرمی علیه او محقق شده یا یک دعوای حقوقی دارد و به این جرم در یک دادگاه آمریکایی رسیدگی می‌کنند و همانجا خودشان بدون اینکه آن کشور مطلع باشد، حکم می‌دهند این مسأله مهمی برای ما و سایر کشورهای اسلامی است”.

به گزارش «تابناک»، در روزهایی که عراقی‌ها پس از مدت ها برای بازپس‌گیری موصل یکپارچه شده و می‌کوشند قسمت های اشغال شده از میهنشان را آزاد سازند، رئیس قوه قضائیه کشورمان سفر به این کشور را در دستور کار قرار داد تا بر دوستی کشورمان با همسایه غربی اش تأکید کرده و ابراز امیدواری کند، تعامل و همکاری مشترک کشورمان با ایشان، به شیوه ای برای مبارزه با پدیده شوم و زشت تروریست منجر شود.این رویکردی است که رئیس قوه قضائیه کشورمان پیش از آغاز این سفر (روز شنبه) در نشست خبری بر آن تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عراق به عنوان یک کشور دوست و برادر نگاه می کند و همواره خواهان عراقی مستقل و یکپارچه است.وی با اشاره به اینکه این سفر به درخواست رسمی رئیس قوه قضاییه کشور دوست و برادر عراق انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد، در این سفر پاره‌ای از مذاکرات انجام شده و چهار تفاهم نامه مهم از جمله در رابطه با حقوق بشر، معاضدت قضایی، انتقال زندانیان و استرداد مجرمان جامه عمل بپوشد. خواهان عراقی مستقل و یکپارچه‌ایم/ ایران و عراق می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را داشته باشند/ ضرورت اندیشیدن تدبیری برای مقابله با دخالت غربی‌ها در اجرای برخی احکام

***

رئیس قوه قضائیه که در رأس هیأتی بلندپایه، عصر روز شنبه وارد بغداد شد و در فرودگاه این شهر مورد استقبال رئیس دادگاه استیناف عراق قرار گرفت، به زیارت حرمین شریفین در کاظمین، در حومه پایتخت این کشور رفت و قبور مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) را زیارت کرد تا این زیارت نقطه شروع سفر چند روزه رئیس دستگاه قضا و هیأت همراه وی باشد.

هیأتی که متشکل از جمعی از مسئولان کشوری، از جمله حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، محمد باقر ذوالقدر، معاون راهبردی قوه قضائیه، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضاییه، اللهیار ملک شاهی، رئیس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی و حسین جابری انصاری، معاون عربی و افریقایی وزارت امور خارجه است.

دیدار با رئیس شورای عالی قضایی عراق، دومین بخش سفر آملی لاریجانی بود که صبح یکشنبه در ساختمان این شورا رقم خورد و طی آن، «مدحت محمود» رئیس قوه قضائیه عراق و همتای ایرانی اش در رابطه با زمینه‌های گسترش مراودات حقوقی و قضایی میان دو کشور به گفت‌وگو نشستند.

در ادامه این دیدار، دیدار دوجانبه هیأت‌های قضایی ایران و عراق با حضور رؤسای دستگاه قضایی دوکشور شکل گرفت که در انتهای آن، پس از ‌گفت‌وگو و بحث و بررسی، تفاهم نامه همکاری با موضوعاتی از قبیل قضایی، حقوقی، حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان، مبارزه با قاچاق کالا، آموزش نیروهای عراقی به امضای دادستان کل دو کشور رسید.

تفاهم نامه ای که در هشت ماده و به دو زبان فارسی و عربی تنظیم شده و بر اساس یکی از ماده های آن، قرار است کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان دو قوه قضائیه ـ که بعداً معرفی خواهند شد ـ بر اساس منافع مشترک و با حفظ جنبه محرمانگی مسائل مطروحه، تشکیل شود.

در انتهای این دیدارها، آیت الله آملی و همتای عراقی وی در نشست مطبوعاتی حضور یافته و به تشریح توافقات به عمل آمده و مباحث مطرح شده در گفت‌وگوهای دوجانبه پرداختند؛ از جمله تأکید طرفین بر اجرای مصوبات توافق‌نامه‌های چهارگانه که بین دو کشور در ایران امضا شده بود و اهدافی مانند انتقال محکومان و استرداد مجرمان، معاضدت قضایی در امور شخصی و مدنی و معاضدت قضایی در امور جزایی و کشوری را هدف قرار داده بود.

رئیس دستگاه قضای کشورمان در این باره گفت: تفاهم‌نامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بسیار مهم است و مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علایق قضایی و حقوقی دو کشور بسیار مهم است؛ از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق بشر بین دو کشور و تعاملاتی که در صحنه بین المللی می‌توانند با هم در این زمینه داشته باشند، اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تلقی‌های کشورهای غربی از مسأله حقوق بشر گفت: تردیدی نیست که ما تلقی‌های غربی‌ها از حقوق بشر را نخواهیم پذیرفت. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با داشتن مشترکات فراوان دینی و اسلامی می‌توانند حقوق بشر پیشنهادی خود را بر اساس مبانی اسلام داشته باشند و این تعریف می‌تواند تأثیر بسزایی، هم در روابط دو کشور و هم در صحنه بین المللی داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه کشورمان سپس مواضع کشورمان در خصوص تروریسم را تشریح کرد و با اشاره به دفاع‌های ناصحیح کشورهای غربی از بحث تروریسم، افزود: اگر دفاع‌های ناصحیح غربی‌ها از بحث تروریسم نباشد، حقیقت امر آشکار خواهد شد. برای ما یعنی ایران و عراق، مسأله بسیار روشن است و ایران حمایت کامل و قاطع خود از عراق را در مبارزه با تروریسم انجام خواهد داد و ان‌شاءالله پیروزی عراق در مبارزه با تروریست‌ها کامل خواهد شد.

در ادامه این نشست، مدحت محمود، رئیس شورای قضایی کشور عراق در پاسخ به پرسشی در رابطه با مبارزه با تروریسم گفت: در زمینه تروریسم و اقدامات تروریستی هیچ اختلاف نظری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق وجود ندارد. نگاه ما به تروریسم، همان نگاهی است که جمهوری اسلامی ایران دارد. در قوانین ما تروریسم تعریف شده و اختلاف نظری در این زمینه با ایرانی‌ها نداریم.

وی با بیان اینکه حقوق بشر در عراق و ایران بر اساس کرامت انسانی است، افزود: همان طور که آیت الله آملی لاریجانی اشاره کردند، در مورد حقوق بشر نیز مسائلی بین دو کشور مطرح شد که تفاهمات خوبی در این زمینه صورت گرفت و امیدواریم این دیدار موجب تقویت همکاری‌های قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق شود.

دیدار با سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق در عصر یکشنبه، بخش دیگر این سفر بود که طی آن، رئیس قوه قضائیه کشورمان بر حمایت کشورمان از برادران عراقی‌ خود در همه صحنه‌ها تأکید کرد و افزود: همیاری و کمک جمهوری اسلامی ایران به برادران عراقی از منظر دینی و انسانی صورت می‌پذیرد.

ضرورت اندیشیدن تدبیری در خصوص دخالت برخی کشورهای غربی در اجرای پاره ای احکام، موضوع بعدی مورد اشاره آملی لاریجانی بود و وی درباره آن گفت: در حال حاضر دادگاه‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، محاکماتی را در رابطه با جرایم و دعاوی که در سرزمین خودشان نیست، ترتیب می‌دهند و این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. شخصی در آمریکا  ادعا می‌کند، در کشوری دیگر جرمی علیه او محقق شده یا یک دعوای حقوقی دارد و به این جرم در یک دادگاه آمریکایی رسیدگی می‌کنند و همانجا خودشان بدون اینکه آن کشور مطلع باشد، حکم می‌دهند که این مسأله مهمی برای ما و سایر کشورهای اسلامی است و باید در این زمینه تدبیر کرد.

پس از این دیدار، آملی لاریجانی در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور پیروزی های اخیر جبهه مقاومت عراق در مقابله با تروریست های تکفیری را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد در نتیجه این پیروزی ها، شاهد نابودی کامل تروریست‌ها و به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های تمدنی، نیروی انسانی و اقتصادی عراق باشیم.

دوشنبه، صبح سومین روز سفر رئیس دستگاه قضای کشورمان و هیأت همراه، با دیدار با فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در کاخ ریاست جمهوری این کشور آغاز شد و پس از آن، عبدالطیف همیم رئیس دیوان وقف سنی عراق با حضور در محل اقامت رئیس قوه قضائیه با آیت الله آملی لاریجانی دیدار کرد.

سپس نوری المالکی، معاون اول رئیس جمهور عراق در محل اقامت آیت الله آملی لاریجانی حضور یافت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد و در ادامه، رئیس دستگاه قضای کشورمان به دیدار سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق رفت و با وی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

حضور ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در محل اقامت رئیس قوه قضائیه پایان بخش دیدارهای روز سوم سفر رئیس دستگاه قضا به عراق بود و پس از آن، آملی لاریجانی و هیأت همراه با پرواز راهی نجف اشرف شدند و پس از آنکه مورد استقبال رئیس دادگاه استیناف و جمعی از قضات عالی رتبه نجف قرار گرفتند، به حرم امیرالمونین علی(ع) مشرف شدند و این زیارت پایان بخش این روز از سفر ایشان بود.

صبح امروز، چهارمین روز سفر این هیأت بلند پایه قضایی با دیدار با آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان آغاز شد و سپس رئیس قوه قضائیه با دعوت مؤسسه آل البیت ـ که زیر نظر آیت الله سیستانی فعالیت می‌کند ـ در این مؤسسه حضور یافت و با جمعی از علمای نجف دیدار کرد. حضور در کربلای معلی و دیدار با جمعی از علمای این شهر، پایان بخش سفر رئیس دستگاه قضای کشورمان به عراق خواهد بود.